Hon är arg

Författare: Maja Lee Langvad
Provläs

Utgivningsdag: 2016-03-15
Recensionsdag: 2016-03-29

Mediakontakt: Anna-Karin Korpi-Öhlund

Maja Lee Langvad är arg: arg på sin biologiska mor som följde grannkvinnans råd, arg på sin adoptivmor som trodde sig veta vad som var bäst för henne. Hon är arg på sina vänner för att de ser det som en mänsklig rättighet att skaffa barn, hon är arg på sig själv för att hon är arg på dem. Hon är arg på att hon har sett sig själv som vit. Hon är arg på att hon inte är vit, nu när hon ändå har sett sig själv som vit.

Hon är arg över att få höra att hon ser ut som Yoko Ono.

Hon är arg över att hon är arg.

Hon är arg är ett poetiskt och ursinnigt vittnesmål om upplevelsen att vara adopterad, men också en kritisk granskning av den adoptionsindustri som omsätter 15 miljoner dollar per år enbart i Sydkorea. Här blandas reflektioner kring arv, etnicitet, genus, krig och global jämlikhet med en djupt personlig berättelse från Danmark och Seoul.
Översättning: Johanne Lykke Holm och Kristofer Folkhammar

"Maja Lee Langvad väjer inte för någonting, varken någon annans känslor eller sina egna. […] Det är stundtals nattsvart, oftast hjärtslitande, lika ofta roligt och texten balanserar hela tiden elegant vid något jag tror måste kallas ett stup: detta gör texten så mycket vackrare. När jag lägger ifrån mig den känner jag först vrede över att den är över, att den och hon lämnat mig så abrupt, sedan känner jag något annat. Jag känner hopp." Expressen

"Det var länge sedan jag läste något mer rasande personligt. Det var länge sedan jag läste en sannare världsbeskrivning." Dagens Nyheter

"I sitt poetiska raseri är boken det starkaste jag läst på länge om ojämlikhet och rasism."
Jenny Lindh i M-Magasin

"Det här är så storartat att jag blir alldeles matt." Jönköpings-Posten

"Ilskan är bokens fokuspunkt, men i ilskan finns det plats också för annat. Som en torr humor, som översättarna Johanne Lykke Holm och Kristofer Folkhammar har fångat in på ett lysande sätt. Svängarna mellan ilskans skilda nivåer går i rasande fart, plötsligt kastas man ur det humoristiska och in i det hisnande. […] Hon är arg är en bok som har sin stora verkningskraft när man har läst den, i att ha ställt om läsarens blick till ilskans fokus." Aftonbladet

"Vårens mest angelägna reportagebok … Hon är arg är en bok som skär rätt in i vår liberala och humanistiska självbild." Dagens ETC

"Ett poetiskt epos över den mänskliga exploatering som transnationell adoption är. På vacker prosa lyckas [Maja Lee Langvad] förmedla sin frustration och ångest, sin vilsenhet i världen, och ilska över de ojämlikheter som råder." Dala-Demokraten

"Hon är arg är mer än ett debattinlägg; den är ett smärtfyllt vrål, en lättsam kunskapsskälla, en generationspoesi för förskingrade generationer." Skånska Dagbladet

"Den litterära gestaltningen är övertygande, som läsare har jag svårt att värja mig. […] Jag dras med i berättarjagets ilska och förstår på ett helt annat sätt än en facktext hade kunnat förklara." Borås Tidning

"Med skärpa och patos gör Langvad upp med den västerländska självbilden av transnationell adoption som något odelat positivt. Hon är arg är troligen det bästa som någonsin har skrivits i ämnet." Patrik Lundberg, Aftonbladet

Recensionsdag: 2016-03-29 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Översättare: Kristofer Folkhammar, Johanne Lykke Naderehvandi Originalutgåvans titel: Hun er vred Formgivare: Nina Ulmaja Serie: PANACHE Thema-kod: Skönlitteratur: allmänt Antal sidor: 240 Mått: 137 x 198 x 20 mm Vikt: 402 g Format (utgivningsdatum): Häftad, 9789100154547 (2016-03-15)

Boken ingår i serien PANACHE

Hon är arg

Författare: Maja Lee Langvad