Mer

Författare: Hakan Günday

Utgivningsdag: 2017-10-03
Recensionsdag: 2017-10-17

Mediakontakt: Karin Wahlén

Tre gånger i månaden kommer leveranserna. Långtradare fullastade med människor på flykt från Iran, Irak och Syrien. Nioårige Gazas far är mellanhand i en lång kedja av människosmugglare. Leveranserna tas emot och varorna förvaras i en särskilt inrättad underjordisk vattencistern. Gazas jobb är att hålla uppsyn över flyktingarna. Han ska se till att de inte blir upptäckta och att de får tillräckligt med mat och luft för att överleva tills de hämtas och transporteras vidare mot färden över Medelhavet. Med allt friare tyglar blir det skrämmande tydligt att Gaza inte är mogen för den makt han har över människorna i cisternen.

Mer är en smärtsamt aktuell berättelse om grymhet, opportunism och hur omständigheterna kan skapa ett monster.

"Det är en magstark historia, ofta fruktansvärd och svårsmält, men lika ofta besvärande underhållande. [...] Günday hanterar språket med en yvig självsäkerhet som imponerar. Bland mycket annat lyckas han i Gazâs röst hitta en balans mellan storhetsvansinne och ynklighet som drabbar i mellangärdet. [...] Som helhet är Mer likafullt en av de mest intressanta och utmanande romaner jag läst i år."

Amanda Svensson, Expressen

”En av de romaner som berört mig mest den här hösten … Det är rasande skickligt genomfört och det är skrivet på ett språk som är som en knytnäve i magen”

Yukiko Duke

"[N]ågot av det mest intressanta jag läst på länge. Den visar på ett övertygande sätt att även den samtida litteraturen kan och bör ta sig an de stora och svåra frågorna. Den som läser Hakan Günday utan att bli berörd och omskakad, såväl känslomässigt som intellektuellt, har förmodligen satt både sitt hjärta och sin hjärna på standby."

Göteborgs-Posten

"Det är en fruktansvärd roman som Hakan Günday skrivit. Den utmanar läsaren. Den tvingar oss att tänka på nytt, att se vad som faktiskt pågår. Och som så ofta gestaltar en hallucinatoriskt uppskruvad prosa den mest hårtslående verklighetsupplevelsen."

"En helvetesskildring av rang"

Kulturnytt, Sveriges Radio

"Günday är stötande nog också en underhållande (manipulativ) berättare. När romanen andas lugnare övertygar den, när den illustrerar att det inte finns några som helst hinder i världen för den här sortens kapitalism. Tvärtom, världen ligger öppen för den ensamme mannens bisarra, närmast visionära sökande efter kontroll, efter mer raffinerat våld, som samtidigt ska fungera som motgift för hans traumatiserade inre i en välbekant ond spiral."

"[E]n skoningslös liten fabel [...] laddad av de bittraste insikter om hur vidriga omständigheter kan förmå människor att göra livet ännu vidrigare för varandra."

"En sammanfattning av litteraturåret 2017 börjar med de goda nyheterna och slutar med de dåliga. De goda: det ges ut väldigt många bra böcker! Det är två romaner som för mig står i särklass, därför att båda väcker den typ av frågor som fiktionen hanterar bättre än någon samhällsdebatt. I turkiske Hakan Gündays Mer följer vi en ung pojke som helt samvetslöst experimenterar på flyktingar, och i sydkoreanska Han Kangs "Vegetarianen" upplever vi den makabra förvandlingen hos en kvinna som försöker lämna sitt kroppsliga stadium och bli en växt."

Jönköpings-Posten

”Den här romanens vikt […] ligger i dess fasansfulla porträtt av hur flyktingar tvingas fly sina hem i desperation, ibland med alla sina återstående ägodelar i en enda plastpåse, bara för att hamna i ett nytt helvete, där de utnyttjas av hänsynslösa smugglare och brottslingar […] En komplex undersökning av människans förmåga till ondska, som för tankarna till Dostojevskij.”
New York Times

”Ett oroande, politiskt laddat porträtt av flyktingkrisen. En Blecktrumman för en ny generation.”
Kirkus Reviews

”I många briljanta stycken har prosan ett sådant driv och känns som ett sådant slag i magen […] att man kommer att tänka på Irvine Welsh eller William Burroughs snarare än Oliver Twist.”
Economist

”En våldsam och imponerande roman om människosmuggling, som inte besparar läsaren något.”
Weekendavisen

”Günday fångar dagens Turkiet i all dess komplexitet.”
Livres Hebdo

Mer är mästerlig, och episk.”
Alternatives Internationales

"Günday gräver djupare i ondskans logiska strukturer och här ligger romanens kanske största styrka. Boken är ett rostigt brännjärn mot samtidens samvete."
BTJ (Häfte 21, Marie Tonkin)

Recensionsdag: 2017-10-17 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Översättare: Mats Andersson Originalutgåvans titel: Daha Originalutgåvans utgivningsår: 2013 Platser: Turkiet, Mellanöstern Tidsperioder: 2010-talet Thema-kod: Skönlitteratur: allmänt Format (utgivningsdatum): Danskt band, 9789100167738 (2017-10-03); E-bok, epub2, 9789100167745 (2017-10-03)

Mer

Författare: Hakan Günday

Utgivningsdag: 2017-10-03