Granta #4: Spöken

Utgivningsdag: 2014-10-17
Recensionsdag: 2014-10-31

Följ med till den andra sidan. Det spökar på sidorna i Granta #4. Från krigets Irak, som hemsöker marinsoldaten i Phil Klays novell, till Sara Stridsbergs krisdrabbade amerikanska spökstad, Ulrika Kärnborgs kollapsade paraguayanska utopi och Johanne Lykke Holms kusliga seans i centrala Köpenhamn. Aase Berg och Fredrik Sjöberg gör upp med tro och vidskeplighet, Karin Tidbeck tar strid för hårt drivna spökskrivare och Janine di Giovanni möts av de döda när hon återvänder till Sarajevo nästan tjugo år efter belägringen. Svenska Granta är del av ett internationellt nätverk med engelskspråkiga Granta som nav. Tidskriften grundades av studenter i Cambridge i slutet av 1800-talet. År 1979 fick den sin nuvarande form som en arena för nyskriven skönlitteratur och litterära reportage. I dag finns Grantaredaktioner i ett tiotal länder världen över, från Kina till Brasilien.

"[O]m CLP har upptäckarglädjen så har Granta läsupplevelsen. Sara Stridsbergs novell om ett par utan jobb och utan drömmar i ett krisens USA är lysande, och utdraget ur Hilary Mantels självbiografi ger mersmak. Phil Klay fick nyligen motta National Book Award i USA för novellsamlingen ”Redeployment”. Att en av hans berättelser redan nu finns att läsa på svenska i Granta är vaket."
Sydsvenskan

Om Granta #4: Spöken:

Sydsvenskan

"Granta, som med varje nummer bjuder på en samling noggrant valda, nyskrivna texter av olika författare, ger mig ett utmärkt tillfälle att studera hur jag själv fungerar som slutskapare av en unik berättelse. Vilka raster ska materialet tränga igenom, vad är det som ligger bakom min 'smak'? Formatet ger mig också chansen att hitta nya författarskap att utforska i längre format."
Landskrona Posten

Om Granta #3: Jakt:

"Granta fortsätter att uppträda som raketen på den svenska tidskriftshimlen. Trotsande det massmediala mörkret, banaliseringen, särintressenas körsång och all usel litteratur i tidsfloden. Genom att helt enkelt publicera ohyggligt bra texter i något som liknar en fritt redigerad antologi, tematiskt ordnad men illojal mot trender och enbart gallrad utifrån det fantastiska kvalitetsbegreppet."
Norrbottens-Kuriren

"[I] tredje numret faller bitarna på plats. Tematiken fungerar. Berättelserna berör. Reportagen engagerar. Temat är jakt, och infallsvinklarna är tillräckligt många och skiftande för att ge numret verklig bredd. Samtidigt, och särskilt glädjande, ringas jaktens olika aspekter in med sådan intelligens att kreativiteten förlänas både djup och tyngd."
Borås Tidning

"Svenska Grantas lek med genregränser är dess styrka och jag blir tilltagande fascinerad av alla tvära kast i sätten att rapportera eller fantisera."
Upsala Nya Tidning

"Tidskriften är en oas i en annars slimmad och likriktad tidningsvärld ... Jag kan varmt rekommendera detta nummer."
Tidningen Kulturen

Om Granta #2: Arv:

"Att få smarta smakbitar, med överlag hög litterär nivå, av flera av Sveriges och världens mest intressanta skribenter just nu gör åtminstone mig lätt litteraturberusad - och fortsatt tacksam för att Granta kommit till Sverige."

"Det globala perspektiv som Granta utgör är speciellt. Genom total spretighet och berättelser från världens alla hörn (detta inkluderande uttryck) uppstår en rörelse i läsningen. Jag känner nästan jordklotet rotera. [...] Nivån är hög och det finns anledning att tala om Grantas nya plats i ett tomrum som uppstått."

Om Granta #1: Gränser:

"Sinnesutvidgande, världsförstorande, ett hoppfullt fall framåt för svensk litteratur."
Kulturnytt, SR

"Granta fyller en lucka i det litterära Sverige [...]."
Sydsvenskan

Recensionsdag: 2014-10-31 Genre: Biografier och litteraturvetenskap Översättare: Lina Wolff, Marianne Mattsson, Birgitta Wernbro-Augustsson, Niclas Hval, John-Henri Holmberg Originalutgåvans utgivningsår: 2014 Thema-kod: Essäer Format (utgivningsdatum): Danskt band, 9789100135652 (2014-10-17); E-bok, epub2, 9789100135669 (2014-10-17)

Granta #4: Spöken

Utgivningsdag: 2014-10-17
Recensionsdag: 2014-10-31