Författare: Malte Persson

Utgivningsdag: 2021-04-13
Recensionsdag: 2021-04-23

Mediakontakt: Anna Tillgren

“ett odiskutabelt och högst ovanligt mästerverk” Sydsvenskan

“Nästan varenda sida är imponerande” Expressen

Undergången är en diktsamling som handlar om framtiden och det förflutna, och om mänskligheten som kläms mellan dem. Den innehåller bland annat tre formstränga sonettsviter om gudar och människor, och en lång dikt som på blankvers berättar världens historia baklänges, från corona till big bang. Tillsammans bildar de en lika lekfull som fruktansvärd färd genom rum och tid, på väg mot det tankens bråddjup där allt försvinner.

"Och det vore en grav miss att missa dessa med lätt hand och skarp tanke konstruerade språksonder på resa genom historien: från en coronahärjad samtid till den avlägsna punkt då varken det ena eller andra, värddjur eller virus tagit form. /.../ Det finns mycket mer att säga om 'Undergången' än vad en recension rymmer. Och det är som sagt nu, aldrig sedan, som den kan läsas. Gör det." Svenska Dagbladet

"...efterhand börjar baklängesrörelsen på något underligt vis smitta av sig: helt inne i Perssons dikt hamnar jag i Aktuellt-sändningen på tv och börjar liksom tänka åt fel håll. Är historiens framåtrörelse och alla nyhetsflöden bara en konvention, en språklig effekt? I vilket fall som helst framkallar dikten en insikt om att undergången är ungefär samma sak som världsalltets uppkomst, betraktad baklänges. Kanske finns det bara ett pulserande, där våra idéer om nyheter och undergång, framsteg och apokalyps, bara är närsynta förvillelser?Slutet är inget annat än sublimt. Ja, hur skulle det annars kunna sluta." Expressen

"Att läsa denna omvända skapelseberättelse är som att ta sig fram med jetdriven farkost genom ett museum för allt: ett datorspel som tycks motbevisa att Tidens gång kan aldrig mer rapsoden/ spegla här och nu i diktens meter. Eller också är det just det vi ska förstå: rapsodens, den muntlige diktarens tid är förbi, nu är vi hänvisade till digitalt flimmer - om inte någon, som Malte Persson, till all lycka envisas med att låta terziner och sonetter klinga." Dagens Nyheter

"Poängen och dialektiken ligger i stället i den starka kontrasten mellan en lysande genomförd språklig ordning och en innehållslig entropi av sällan skådat slag. Boken är uppenbart gjord för att avnjutas, inte för att förfäkta idéer. Jag måste medge att jag trots allt är ganska svag för den sortens metanjutning." Aftonbladet

Recensionsdag: 2021-04-23 Genre: Biografier och litteraturvetenskap Originalutgåvans utgivningsår: 2021 Boktyp: poesi, lyrik, sonetter, villanella, rimmad poes Thema-kod: Modern och samtida poesi, Poesi av enskilda författare, Poesi Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789100183943 (2021-04-13); E-bok, pdf, 9789100183950 (2021-04-13)

Undergången

Författare: Malte Persson

Utgivningsdag: 2021-04-13