Författare: Judith Kiros

Utgivningsdag: 2023-03-29
Recensionsdag: 2023-03-31

Mediakontakt: Hanna Bäärnhielm

VINNARE AV SVENSKA DAGBLADETS LITTERATURPRIS OCH MARE KANDRE-PRISET!

"ibland befinner jag mig på en plats som försvinner varje gång jag beskriver den”

Judith Kiros andra diktbok efter den hyllade debuten O. Här utgår hon från den medeltida anakoreten Julian av Norwich, som levde inmurad vid kyrkan i Norwich, och vars bok The Revelations of Divine Love beskriver de uppenbarelser Julian fått av Kristus. Kiros bok består dels av "uppenbarelser" som hon själv skrivit fram, vilka är oupphörligt intressanta i sitt sakrala, mystiska och underliga tilltal, dels av dikter där ett jag talar från vår samtid. Det handlar om de döda, Försäkringskassan, tabletterna läkaren skriver ut, om längtan och om att redan befinna sig under jorden. En drabbande, smärtsam men även rolig bok som med lätthet rör sig mellan olika texttyper och stilnivåer.

"Kiros visar att poeter kan göra guld av vilken skit som helst. Därför är poesin livsviktig." /Aase Berg, Dagens Nyheter

"Det är sylvasst och roligt. (...) Dessutom innehåller det röda är det gränslösa inte en enda dålig dikt. Faktiskt är den det bästa jag läst i poesiväg på länge." /Saga Wallander, Göteborgs-Posten

"Kiros dikter är ett utforskande av lidandets eventuella möjligheter. I detta lidande speglas samtidspolitik, vardagsliv och utbrott mot Försäkringskassan. (...) Det är smärtan i sig som bär mening, men bara när den processas genom språket. (...) Prosaförfattarna kan visserligen vittna, i bästa fall gestalta, men de kan sällan transformera en helvetesvandring till upprorisk överlevnad.
Kiros visar att poeter kan göra guld av vilken skit som helst. Därför är poesin livsviktig. Hur kunde jag glömma det? Och inte bara jag, varför har så många missat denna urkraft? Jag är stenhårt övertygad om att Judith Kiros storslagna diktsamling kan bidra till att ändra på den saken." /Aase Berg, Dagens Nyheter

"Hennes språk leker sig fram, böjligt och briljant. Det ger en paradoxal lätthet åt dessa texter om det allra tyngsta. (...) den religiösa uppenbarelsen som återkommande form håller samman texten. Den suger mig in i sig som en organisk kropp. Jag uppslukas av den. Här finns så oerhört mycket att hämta. Filosofi och skönhet, äckel och vanmakt, Gud och död, allt hänger samman. (...) Det röda i bokens titel står för revolt mot samhällets dödsdrift – och för blodet som en dag ska sluta pumpa igenom oss." /Maria Küchen, Sydsvenskan

"Lekfullt bråkar hon med Julians ljusa gudstro. (...) Att läsa den är som att tumlas runt av milda vindar och vågor. (...) med sin nya diktsamling tar [Kiros] ett stort, originellt och besynnerligt kliv som poet." /Lidija Praizovic, Aftonbladet

"Läsningen är rafflande och överraskande, lika smärtsam som njutbar." /Alva Dahl, Svenska Dagbladet

"Det röda är det gränslösa är en poetisk satsning som man inte glömmer i första taget (...) med stor poetisk förmåga gör [Kiros] något alldeles eget och relevant (...) Och vackert. Och mystiskt. Det är en diktsamling som det kommer att ta tid att leva igenom. Det känns som om jag bara har börjat." /Stefan Eklund, Borås Tidning

"Det röda är det gränslösa skallar mig. (...) Kiros är en av mycket få poeter jag är beredd att lyssna till helt förbehållslöst. (...) Det hon gör är att med yttersta precision exekvera sitt uppdrag: att ge orden nya rastgårdar och ett helt nytt artilleri, med rätt att döda hela den självgoda, lismande 'verkligheten'." /Martina Montelius, Expressen

"Det röda är det gränslösa är en upplevelse. En dialog med medeltiden (och den första boken skriven på engelska av en kvinna) och samtiden. Formgivningen är som en konstinstallation och typografin förstärker upplevelsen. Och så alla bilder av en tid, en nutid, där tabletter, sjuksköterskor, läkare och taxiresor till akuten blir till poesi." /America Vera-Zavala, ETC

Recensionsdag: 2023-03-31 Genre: Biografier och litteraturvetenskap Originalutgåvans utgivningsår: 2023 Omslagsformgivare: Linnéa Haviland Boktyp: poesi Thema-kod: Poesi Antal sidor: 184 Mått: 175 x 230 x 15 mm Vikt: 388 g Format (utgivningsdatum): Danskt band, 9789100800406 (2023-03-29); E-bok, pdf, 9789100800512 (2023-03-29)

Det röda är det gränslösa

Författare: Judith Kiros

Utgivningsdag: 2023-03-29