Granta #6: Sex

Illustratör: Linda Spåman

Utgivningsdag: 2015-10-23
Recensionsdag: 2015-11-06

Mediakontakt: Janina Rak

Granta #6: Sex är ett försök att fånga in ämnet som lyckas vara både laddat och uttjatat, undangömt och överexponerat på samma gång.

Medan Martina Montelius låter sin lika hejdlösa som romantiska sexnovell utspela sig på ett äldreboende tar Stefan Lindberg med läsaren in mellan lakanen i rikspolitikens innersta krets. Karolina Ramqvist skriver om lockelsen och skammen i bilden av den knullade kvinnan, Isabelle Ståhl tinderdejtar och Kristofer Folkhammar skildrar ett cocktailparty som är nära att brisera. Och så berättar Saskia Vogel om hur en karriärsstege som leder in i porrbranschen kan vara en befrielse.

Ur finska Grantas sexnummer kommer poeten Henriikka Tavis ögonblicksbilder från en sexuell upptäcktsfärd. Japanska Sayaka Murata berättar om ett sexlöst äktenskap, franska Marie Darrieussecq om ett mångtydigt möte med en filosofilärare och amerikanske Mark Doty om ett halvt liv i garderoben. Dessutom innehåller numret en lyrisk essä av Jeanette Winterson, ett tidigt utdrag ur svenska debutanten Erika Bernalts kommande roman, och omtalade Ottessa Moshfeghs Hollywoodnovell, där sexualiteten finns som en ständig möjlighet mellan raderna.

Svenska Granta är del av ett internationellt nätverk med engelskspråkiga Granta som nav. Tidskriften grundades av studenter i Cambridge i slutet av 1800-talet. År 1979 fick den sin nuvarande form som en arena för nyskriven skönlitteratur och litterära reportage. I dag finns Grantaredaktioner i ett tiotal länder världen över, från Kina till Brasilien.

"En kan bara hurra, och det mer än sex gånger. Här medverkar 16 kvinnor och sex män som författare, översättare och illustratör (Linda Spåman!) - hur mycket sex kan det för sjutton bli? Man vill bara gå ner på dem alla."
Expressen

Expressen

"Granta är en fristad där allt är möjligt och där en svensk debutant som Erika Bernalt får dela utrymme med världsnamn som Jeanette Winterson. Granta är njutbar läsning och en välbehövlig plattform. Det är en fröjd att en sådan tidskrift får finnas. Så också denna gång."
Göteborgs-Posten

"Nya Granta är ett bevis på att sex inte behöver vara ett uttjatat ämne för uttjänta författare. Högklassiga bidrag av Marie Darrieussecq och Jeanette Winterson. Oförglömlig Tindersaga av Isabelle Ståhl. Läs."
Fokus

"Illustratören Linda Spåman binder ihop numret med sina suveränt egensinnigt tecknade bilder, där kvinnan ofta bildar par med dödens grinande skelett. Hon sätter stämningen. Teckningarna är rätt läskiga. Överhuvudtaget ger det här tidskriftsnumret, som är välkomponerat i sin specialgenre, snarast en problematisering av sex. Eller en litterarisering. Sex som litterär text. Men också sex som det fatala. Det irrationella. Integritetskräsnkande. I något fall, det mest groteska."
Dagens Nyheter

"[D]et sjätte numret av tidskriften som hittills varit värd varenda stund och en välkommen respit från samtidens mer astmatiska trender."
Norrbottens-Kuriren

"Det är överhuvudtaget ett mycket bra nummer med många starka bidrag."
Ottar

Recensionsdag: 2015-11-06 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Illustratör: Linda Spåman Översättare: Lisa Lindberg, Anna-Karin Palm, Christian Ekvall, Yukiko Duke, Eiko Duke, Anna Myllynen, Johanne Lykke Naderehvandi, Niclas Nilsson, Lena Fries-Gedin Originalutgåvans utgivningsår: 2015 Omslagsformgivare: Nina Ulmaja, Paulin Elm Thema-kod: Skönlitteratur: allmänt Antal sidor: 202 Mått: 148 x 209 x 17 mm Vikt: 410 g Format (utgivningsdatum): Danskt band, 9789100148881 (2015-10-23)

Granta #6: Sex

Illustratör: Linda Spåman

Utgivningsdag: 2015-10-23