Du vet väl om att du är värdefull

Författare: Stefan Lindberg

Utgivningsdag: 2014-02-21
Recensionsdag: 2014-03-07

Malin vill ut i livet men har för många att ta hand om: mamma som är arbetsskadad och har en lägenhet som svävar bland trädtopparna, och Mårten som är fixerad vid fornlämningar och folkmord och tar henne med till sjösystemen och ler åt sina diagnoser. I väntan på att det riktiga livet ska börja tillbringar Malin sommaren i barndomsstaden tillsammans med Tanya och Madde. Tanya ska bli datalog och har blivit sjukt stor och Madde har en pappa som tycker han är sexig när han kör bil och en mamma som mest sitter på verandan och blåser rök i ansiktet på sin barndom. Sen börjar Malin ligga med Dükler också. Som är betydligt äldre. Och hennes chef. Efter det går allting fort. De leder varandra allt längre neråt. Eller kanske bort nånstans?

”Stefan Lindberg kryper under huden på Malin, och på vår tid, med en språklig tonträff som förbluffar. Det är en roman som är skoningslöst hård, halsbrytande komisk och sårigt ängslig på samma gång.”
Jonas Thente, Dagens Nyheter

"I Du vet väl om att du är värdefull drar Stefan Lindberg upp konturerna av det vanligaste vanliga med sådan skärpa att läsaren nästan får skärskador i hjärtat."
Borlänge Tidning

Jonas Thente, Dagens Nyheter (5 bästa enligt DN Kultur)

”’Du vet väl om att du är värdefull’ är en bok som är sann i sig själv och som inte skriver någon på näsan. Den har, liksom sin anti-hjältinna, stor integritet. Stefan Lindberg har dessutom en förmåga att ibland bjuda på rent elektriska meningar, sådana som på ett vackert och smärtsamt vis sammanfattar komplicerade emotionella tillstånd och relationer med bara ett par ord. […] Han utnyttjar varje rad, varje mening till max. Hans språk är roligt, överraskande och vackert …”
Josefin Holmström, Svenska Dagbladet

”Det finns en karg ärlighet i den blick på världen som Stefan Lindberg lånar av en Malin i en liten håla under en sommar då livet måste förändras. Ett drastiskt, roligt språk som fångar tomheten och förtvivlan. En klassmedvetenhet som ger stadga och hårdhet åt en berättelse som blivit ikonisk - den om vem som stannar kvar och vem som tar sig därifrån. Vad det betyder.”
Jenny Aschenbrenner, Kulturnytt

”Historier om unga människor har en tendens att sluta i något gottköpsaktigt utopiskt. Men Stefan Lindberg trixar inte någonstans undan livets hopplöshet och meningslöshet utan lyckas skriva in ett ja också till den sidan av existensen. Det är ovanligt och imponerande. Hans gestalter kanske inte kan kallas representativa men alla … har något som är svårt att lämna och glömma.”
Pia Bergström, Aftonbladet

”Omfamna skevheten som bor i Stefan Lindbergs språk, och som gör att det mest prosaiska i tillvaron framstår som ren poesi. Eller tvärtom. […]Stefan Lindbergs karaktärer är på samma gång deprimerande och underbara, socialrealistiska och crazy: de är utspejsad vanlighet. Men vanliga människor är kanske helt enkelt inte så vanliga som vi tror?”
Marie Pettersson, Helsingborgs Dagblad

”En ganska enkel skildring alltså, om en sommar för ett par år sedan när allting bara väntar. Men det är andlöst spännande. Stefan Lindberg har hittat fram till en ton som gör den här romanen till helt och hållet Malins. […] Det är ett språk som känns så autentiskt och unikt personligt att det nästan tar emot att tänka att det är Stefan Lindberg som har skrivit det, och inte Malin som tänker det. Det är ett talspråkligt skriftspråk, som en medvetandeström ibland förmedlat i andfådda sms-satser och ibland i poetiska turneringar … som glittrar som gnejs. […] Jag tror att den som letar efter "samtidsromanen" bör överväga Stefan Lindbergs nya roman. Mer nu blir det inte.”
Jonas Thente, Dagens Nyheter

”Språket i hennes [romanens huvudperson] huvud är hårt i och i vissa inre monologer till och med hårt som stål. Hennes blick som ser igenom allt, framförallt medelklassfamiljerna som bara tänker på yta, framkallar råa skratt hos mig. Malin ber fan inte om ursäkt för sina tankar. Dessutom är det helt fantastiskt att en medelålders man kan skriva fram en 22-årig tjej som Malin. Kudos, Stefan Lindberg.”
Nina Brisman, Borås Tidning

”En roman med exakt tonträff av vad ett visionslöst samhälle gör med nya generationer, i en tid där shopping and fucking och Försäkringskassan är det enda som erbjuds underklassen i småstaden. Lindberg har hur man än tolkar honom skrivit en mycket läsvärd roman.”
Björn Gunnarsson, Bohuslänningen

Recensionsdag: 2014-03-07 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Originalutgåvans utgivningsår: 2014 Thema-kod: Skönlitteratur: allmänt Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789100134426 (2014-02-21); E-bok, epub2, 9789100134433 (2014-02-21); Pocket, 9789175034102 (2015-01-15)

Du vet väl om att du är värdefull

Författare: Stefan Lindberg

Utgivningsdag: 2014-02-21