Där går han 3

Författare: Ernst Brunner
Köp boken

Utgivningsdag: 2015-08-18
Recensionsdag: 2015-09-01

Mediakontakt: Bonnierförlagens Press

I den sista delen av sin självbiografi skildrar Ernst Brunner sin sorti ur den litterära offentligheten som ett parallellt förlopp till vad han beskriver som den svenska bokkulturens förfall – med spektakelkulturen, mordboksförfattarna och den genusetniska klientelismen.

Livet som Ernst Brunner levt det är inte märkvärdigt och aldrig storslaget. Det är rentav löjligt ibland, men får sitt värde av att det gestaltas på ett högtstående sätt. Berättelserna om den lille Ernst från Seppan och den nu vuxne redan gråhårige äldre mannen bosatt på Mariaberget, får karaktären av folkskrifter eller obetydliga klostersagor. Med sina litterära alster reser han runt från scen till scen i en konceptualiserad värld. Han blir en resande i konstformer och åskådningar och upplevs slutligen som verkligt existerande bara tillämpad som begrepp, som förvrängd bild.

Kanske är Ernst Brunner den förste i svensk litteratur som vågar tillstå att han varit en skrivande medelmåtta, men han gör det med en avklarnad humor och medveten om att det ofullgångna hos honom själv bara kan mätas ställt mot barbariet i samtiden.

”Där går han 1–3 kan vara det bästa som skrivits i den självbiografiska skönlitterära genren på mycket länge i Sverige …”
– Skånska Dagbladet


”Det är som om Brunner, mitt i all överväldigande, massmediebrötig succé, förblivit en otämd svensk, alternativt en felaktigt osvensk. Och just därför vore den svenska samtidslitteraturen så mycket mänskligt fattigare utan honom.”
– Kulturnytt

Där går han 3 är som föregångarna formulerade på en prosa som rymmer både poeten Brunner och romanförfattaren när han är som bäst. Miljöerna lever och berättar …”
– Göteborgs-Posten

”Med ’Där går han’, dessa tre mastiga volymer på sammanlagt ettusensjuhundrafyrtiofem (1745) sidor, infriar Ernst Brunner alla förväntningar och förhoppningar om att skapa ett litterärt verk av bestående värde som hans tidiga böcker en gång utlovade – och det med råge. Barndoms- och ungdomsskildringarna riskerar att bli smått klassiska i sin ivriga, liksom hungriga intensitet och uppslukande inlevelse, inte minst genom det suggestiva och smittande språket som skapar en starkt lockande rörelse – likt en ordens oemotståndliga malström.”
– Gefle Dagblad

”I den starkt rytmiserade prosan röjer sig också poeten. Där går han 1-3 kan vara det bästa som skrivits i den självbiografiska skönlitterära genren på mycket länge i Sverige och den ende jag kan tänka mig att jämföra med är norrmannen Karl Ove Knausgårds Min kamp 1-6. Det här kan vara Brunners sista bok, men jag hoppas att det inte är så. Hans ytterst vassa penna behövs också i dagens svenska litteratur.”
– Skånska Dagbladet

 ”Läsaren slås omedelbart av hans ordrikedom, av språkets faktiska variationsrikedom. Allting har ett namn. Färger, material, föremål. Språket blommar upp, slår ut.” – Sydsvenskan




Visa mer

Detaljerad fakta

Recensionsdag: 2015-09-01 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Originalutgåvans utgivningsår: 2015 Omslagsformgivare: Marina Mattsson Serie: Där går han Thema-kod: Skönlitteratur: allmänt Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789100133559 (2015-08-18); E-bok, epub2, 9789100155179 (2015-08-18); Storpocket, 9789100161286 (2016-01-14)

Boken ingår i serien Där går han

Fler böcker av författaren

Där går han 3

Författare: Ernst Brunner
Köp boken

Utgivningsdag: 2015-08-18
Recensionsdag: 2015-09-01

Mediakontakt: Bonnierförlagens Press

I den sista delen av sin självbiografi skildrar Ernst Brunner sin sorti ur den litterära offentligheten som ett parallellt förlopp till vad han beskriver som den svenska bokkulturens förfall – med spektakelkulturen, mordboksförfattarna och den genusetniska klientelismen.

Livet som Ernst Brunner levt det är inte märkvärdigt och aldrig storslaget. Det är rentav löjligt ibland, men får sitt värde av att det gestaltas på ett högtstående sätt. Berättelserna om den lille Ernst från Seppan och den nu vuxne redan gråhårige äldre mannen bosatt på Mariaberget, får karaktären av folkskrifter eller obetydliga klostersagor. Med sina litterära alster reser han runt från scen till scen i en konceptualiserad värld. Han blir en resande i konstformer och åskådningar och upplevs slutligen som verkligt existerande bara tillämpad som begrepp, som förvrängd bild.

Kanske är Ernst Brunner den förste i svensk litteratur som vågar tillstå att han varit en skrivande medelmåtta, men han gör det med en avklarnad humor och medveten om att det ofullgångna hos honom själv bara kan mätas ställt mot barbariet i samtiden.

”Där går han 1–3 kan vara det bästa som skrivits i den självbiografiska skönlitterära genren på mycket länge i Sverige …”
– Skånska Dagbladet


”Det är som om Brunner, mitt i all överväldigande, massmediebrötig succé, förblivit en otämd svensk, alternativt en felaktigt osvensk. Och just därför vore den svenska samtidslitteraturen så mycket mänskligt fattigare utan honom.”
– Kulturnytt

Där går han 3 är som föregångarna formulerade på en prosa som rymmer både poeten Brunner och romanförfattaren när han är som bäst. Miljöerna lever och berättar …”
– Göteborgs-Posten

”Med ’Där går han’, dessa tre mastiga volymer på sammanlagt ettusensjuhundrafyrtiofem (1745) sidor, infriar Ernst Brunner alla förväntningar och förhoppningar om att skapa ett litterärt verk av bestående värde som hans tidiga böcker en gång utlovade – och det med råge. Barndoms- och ungdomsskildringarna riskerar att bli smått klassiska i sin ivriga, liksom hungriga intensitet och uppslukande inlevelse, inte minst genom det suggestiva och smittande språket som skapar en starkt lockande rörelse – likt en ordens oemotståndliga malström.”
– Gefle Dagblad

”I den starkt rytmiserade prosan röjer sig också poeten. Där går han 1-3 kan vara det bästa som skrivits i den självbiografiska skönlitterära genren på mycket länge i Sverige och den ende jag kan tänka mig att jämföra med är norrmannen Karl Ove Knausgårds Min kamp 1-6. Det här kan vara Brunners sista bok, men jag hoppas att det inte är så. Hans ytterst vassa penna behövs också i dagens svenska litteratur.”
– Skånska Dagbladet

 ”Läsaren slås omedelbart av hans ordrikedom, av språkets faktiska variationsrikedom. Allting har ett namn. Färger, material, föremål. Språket blommar upp, slår ut.” – Sydsvenskan




Visa mer

Ladda ner omslag

Ladda ner 3D-omslag

Ladda ner foton av författaren

Detaljerad fakta

Recensionsdag: 2015-09-01 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Originalutgåvans utgivningsår: 2015 Omslagsformgivare: Marina Mattsson Serie: Där går han Thema-kod: Skönlitteratur: allmänt Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789100133559 (2015-08-18); E-bok, epub2, 9789100155179 (2015-08-18); Storpocket, 9789100161286 (2016-01-14)

Boken ingår i serien Där går han

Fler böcker av författaren

Sök bland våra böcker och författare

Sök bland våra böcker och författare