Torbjörn Elensky

Torbjörn Elensky är född 1967 och bosatt i Stockholm. 1998 debuterade Elensky med kortromanen På stället i vilken han experimenterar, leker med berättandet och växlar mellan olika litterära stilar som vill han skaka av sig hela tyngden av litteraturhistorien. På stället är en roman om en ung mans existentiella våndor, men samtidigt ett metalitterärt, raffinerat självkommenterande äventyr, där man som läsare aldrig kan vara riktigt säker på att ha fast mark under fötterna.
   I sin följande bok, novellsamlingen Myrstack (2000), fullföljer och utvecklar Elensky både sin stilistiska lekfullhet och det metalitterära draget i sin berättarkonst. Men framför allt är Myrstack en samling oroande, fantastiska och underhållande berättelser i traditionen från skräckromantik via Poe till Borges och Calvino, och kanske lite Mrozek.
   Hans andra roman, Döda vinklar (2002), är också både lekfull och allvarlig – i den undermineras språk, kronologi, identitet, ja, själva tillvaron för den tyske domaren Martin Rakenau och hans hustru på semester i Rom. Handlingen utspelar sig några år in i framtiden, i en tid då svenskan är nästan utdöd och tågresor ett exklusivt nöje, då terrorister härjar och poliskåren ägnar sig åt märkvärdiga experiment, som att skanna medvetanden och konstruera mekaniska tusenfotingar. Döda vinklar är en mångbottnad roman, rik på allusioner och ömsom allvarliga ömsom nästan spexiga infall.
   Elensky debuterade 2002 som dramatiker med radiopjäsen/hörspelet Molnskeppet. Dessutom samarbetar Elensky med tonsättaren Jonas Bohlin. 2000 gjorde de tillsammans ett verk för sopran och kammarorkester baserat på dokumentärt material från Tjetjenien – I saw it all.  Förutom sitt skönlitterära författarskap ägnar sig Elensky åt att skriva kulturartiklar och essäer i ämnen lika blandade som innehållet i hans böcker.  

Utgivning

Torbjörn Elensky Foto: Sofia Runarsdotter

Torbjörn Elensky

Torbjörn Elensky är född 1967 och bosatt i Stockholm. 1998 debuterade Elensky med kortromanen På stället i vilken han experimenterar, leker med berättandet och växlar mellan olika litterära stilar som vill han skaka av sig hela tyngden av litteraturhistorien. På stället är en roman om en ung mans existentiella våndor, men samtidigt ett metalitterärt, raffinerat självkommenterande äventyr, där man som läsare aldrig kan vara riktigt säker på att ha fast mark under fötterna.
   I sin följande bok, novellsamlingen Myrstack (2000), fullföljer och utvecklar Elensky både sin stilistiska lekfullhet och det metalitterära draget i sin berättarkonst. Men framför allt är Myrstack en samling oroande, fantastiska och underhållande berättelser i traditionen från skräckromantik via Poe till Borges och Calvino, och kanske lite Mrozek.
   Hans andra roman, Döda vinklar (2002), är också både lekfull och allvarlig – i den undermineras språk, kronologi, identitet, ja, själva tillvaron för den tyske domaren Martin Rakenau och hans hustru på semester i Rom. Handlingen utspelar sig några år in i framtiden, i en tid då svenskan är nästan utdöd och tågresor ett exklusivt nöje, då terrorister härjar och poliskåren ägnar sig åt märkvärdiga experiment, som att skanna medvetanden och konstruera mekaniska tusenfotingar. Döda vinklar är en mångbottnad roman, rik på allusioner och ömsom allvarliga ömsom nästan spexiga infall.
   Elensky debuterade 2002 som dramatiker med radiopjäsen/hörspelet Molnskeppet. Dessutom samarbetar Elensky med tonsättaren Jonas Bohlin. 2000 gjorde de tillsammans ett verk för sopran och kammarorkester baserat på dokumentärt material från Tjetjenien – I saw it all.  Förutom sitt skönlitterära författarskap ägnar sig Elensky åt att skriva kulturartiklar och essäer i ämnen lika blandade som innehållet i hans böcker.  

Sök bland våra böcker och författare

Sök bland våra böcker och författare