I varje grässtrå såg jag en eld

Författare: Carolina Thorell

Utgivningsdag: 2022-02-01
Recensionsdag: 2022-02-04

Mediakontakt: Emelie Forsdahl

"I varje grässtrå såg jag en eld" är Carolina Thorells nya diktsamling, den sjätte i ordningen. Dikterna doftar av skvattram och pors. Själva språket känns i handflatan – förtätat och lekfullt. Vardagsting och tillstånd genomgår förvandlingar. Livet och döden flätas samman. Sinnligt och exakt skriver Thorell om att söka nå varandra i språket, kroppen, naturen. Resultatet blir en lyrik som lyckas att ständigt överraska. Alltid vackert, men aldrig förenklat.

"Vad jag tycker mest om i den här boken är att det är så tydligt att författaren vet hur estetik fungerar. I praktiken. (...) Den som vill kan använda diktsamlingen som avstamp för en diskussion om poetik, existens och filosofi. Men Thorells poesi har också en jordnära och konkret nivå som liknar klassisk naturlyrik. Den står på marken, bland gräs och sly." /Anna Hallberg, Dagens Nyheter

"Thorells hittills största diktsamling (...) också rent estetiskt. Här finns en svindlande räckvidd som går från det mest prosaiska: 'sparkcykeln utan handtag/slängd vid sidan av vägen' till det snudd på heliga: 'ögonblickligheterna, deras värld med mäktig existens, dess tåliga kraft'. Det är en fokuserad och luftig dikt som drar upp stora rörelser. Från grässtrå till eld. Från det bräckligt ögonblickliga till det tåligt kraftfulla. Livskänslan väcks ur ett uppskruvat dödsmedvetande skulle man kunna säga. Och, om det inte lät så klyschigt, det är ur svagheten som dikten plockar upp sin styrka. (...) Vad jag tycker mest om i den här boken är att det är så tydligt att författaren vet hur estetik fungerar. I praktiken. Det är otroligt skönt och i all sin rörlighet ändå stabilt att läsa. Här finns en självklar hantverksmässig kvalitet i hur raderna är placerade, hur bilderna snor sig om varandra och hur citat och referenser kan spela med utan att det blir ansträngt. (...) Den som vill kan använda diktsamlingen som avstamp för en diskussion om poetik, existens och filosofi. Men Thorells poesi har också en jordnära och konkret nivå som liknar klassisk naturlyrik. Den står på marken, bland gräs och sly. (...) Viljan att gå i samspråk med andra författare och konstnärer, ett slags nedtonad klarhet och en existentiell sensibilitet som aldrig blir snofsig. Visserligen är Thorell lite friare i formen, men jag föreställer mig att läsare som gillar [Kjell] Espmark också kommer att tycka om det här. Genom samlingen löper ett narrativ om död och förlust. 'En jordsorg är det', säger dikten. Men den sista delen, som heter 'det ljusa regnet', lämnar ändå läsaren med en känsla av frid. Och efter hand kanske en växande glädje. Att med diktens hjälp orka erkänna den brinnande kraften, i vartenda grässtrå som sträcker sig upp." /Anna Hallberg, Dagens Nyheter

"... jag är svårt förtjust i hennes fåfängliga försök att lura in det frånvarande i det förhandenvarande och tvärtom, så att vi 'kan älska evigt / det som försvinner'. (...) Ännu i den nya boken vädrar texten efter de döda, men här praktiserar poeten en förfinad och mer öppet syftande frånvaroexorcism, i Lars Noréns efterföljd som det verkar. Thorell har aldrig skrivit bättre eller mer fritt, och nog ser det ut som en tanke att boken kommer ut i februari, reningsmånaden." /Petter Lindgren, Aftonbladet

"I varje grässtrå såg jag en eld är Thorells första diktsamling på sju år. Det är en utsträckt hand till en ny publik. (...) Till slut står vi alla där, hela flocken, vid köksfönstret och tittar uppmärksamt på det rikt blommande äppelträdet." /Li Oskarson Kindstrand, Gefle Dagblad

Om Jungfrukällorna (2015):

"Jag har sällan sett de ständiga, eviga frågorna ställas med sådan ambition att ge läsaren bilder som är solida, starka och användbara. Carolina Thorell har ett djup och ett anspråk när hon i denna diktsamling tar ett existentiellt grepp om människa, natur och kultur. Det finns inte en slapp rad. Ingen tillbakalutad formuleringskättja.” /Dagens Nyheter

"Det är en oerhört elegant komponerad dikt. (...) Bilden av en arm som hästar hoppar över likt ett hinder blir en amorf verklighet som jag vill klättra in och stanna i. Inte omsätta till en tolkning, bara fortsätta läsa. Långt framför mig ser jag ett bortvänt huvud, som går mot ett nytt, aldrig förut skådat ljus. Orfeus? Carolina Thorell! Jag vill gå bakom dig!” /Sydsvenskan

”Mellan det intertextuella, där Norén är en av flera röster, och det existentiella, där språket är märkt av dödens närvaro, upprättar Thorell ett rum där det oavvisliga ryms. Det är förmågan att där låta poesin själv förklara sin nödvändighet som gör att Thorell ända sedan debuten med Blå trampoliner svarar på varför poesi finns. (...) Jungfrukällorna är stor, angelägen dikt som slutar med ett obändigt hopp, diktens maktlösa motstånd: Varken stenen eller stjälken vattnet eller spaden / jorden eller kinden // tagna i beslag” /Svenska Dagbladet

"Det porlar från springflödena i Carolina Thorells nya diktsamling Jungfrukällorna. Och som i all betydande diktning är tillvaron uppbyggd av antiteser, av 'ett Hades och ett Gudsansikte', av upprinnelser och slut. (...) i en samling som på Thorells vis annars är lika bildligt djärv som undanglidande, lika eterisk som esoterisk, lika Orfeus (liv) som Eurydike (död)." /Smålandsposten

Recensionsdag: 2022-02-04 Genre: Skönlitteratur Originalutgåvans utgivningsår: 2022 Omslagsformgivare: Nina Ulmaja Thema-kod: Skönlitteratur: allmänt, Poesi, Lyrisk Antal sidor: 100 Mått: 175 x 253 x 11 mm Vikt: 385 g Format (utgivningsdatum): Kartonnage, 9789100193805 (2022-02-01); E-bok, epub3, 9789100193829 (2022-02-01)

I varje grässtrå såg jag en eld

Författare: Carolina Thorell

Utgivningsdag: 2022-02-01