Skrivliv

Från första boken till första barnet
Författare: Gun-Britt Sundström
Köp boken Provläs

Utgivningsdag: 2018-09-04
Recensionsdag: 2018-09-04

Mediakontakt: Anna-Karin Korpi-Öhlund

Skrivliv är texter ur en ung kvinnas dagbok som har ställts samman till en ”metabok”, en bok om skrivande. Gun-Britt Sundström, för de flesta förknippad med förhållanderomanen Maken (1976), en levande modern klassiker, debuterade som 21-åring och gjorde sig snabbt ett namn som skribent, på samma gång seriös och humoristisk. Hon skrev litteraturkritik, debattinlägg och böcker och jobbade som kulturredaktör på DN under händelserika år på 60- & 70-talen.

Detta var en tid då det fanns nya, bättre möjligheter för kvinnor att ta sig fram i arbetslivet, men Gun-Britt Sundström var ambivalent till anställningar och ansvarsposter och valde gärna iakttagarens roll. Hon romandebuterade 1966 med Student -64, en skildring av studentliv i Uppsala. 1973 kom För Lydia, Hjalmar Söderbergs kärleksroman Den allvarsamma leken förflyttad till samtid och sedd ur kvinnans perspektiv. Nu publiceras hennes dagböcker från denna aktiva period (1965–78), som idag kan läsas som ett spännande tidsdokument om livet på tidningsredaktionerna, bland vänsterfolk och samhällets intellektuella elit.

Ett tema är växelspelet mellan liv och skriv: hur erfarenheterna påverkar vad som skrivs och det i sin tur påverkar livet och relationerna. Miljön är den dåtida kultureliten och tidsandan är speciell, men samtidigt finns det mycket som är allmängiltigt och igenkännligt också idag, inte minst osäkerheten i övergången från ungdom till vuxenliv. Det som skildras är ingen rak karriär utan ständig vacklan och tvehågsenhet, i studier och arbete, kärlek och politik.

"Rapp och skarpsinnig, med Gun-Britt Sundströms typiska, torra humor blandad med allvar. Den yngre författarens livslust – hon vill ha och göra allt – och skriveufori smittar av sig och blir till upplivande läsglädje. Hon tycks dessutom, även i sina dagböcker, ha haft en unik förmåga att iaktta sig själv utifrån, 'Skrivliv' blir på så vis betydligt mer universell än det egna själslivet." /Lina Kalmteg, Svenska Dagbladet

"Rapp och skarpsinnig, med Gun-Britt Sundströms typiska, torra humor blandad med allvar. Den yngre författarens livslust – hon vill ha och göra allt – och skriveufori smittar av sig och blir till upplivande läsglädje. Hon tycks dessutom, även i sina dagböcker, ha haft en unik förmåga att iaktta sig själv utifrån, 'Skrivliv' blir på så vis betydligt mer universell än det egna själslivet." /Lina Kalmteg, Svenska Dagbladet

"Redan efter ett par sidor är det som att en del av kritikerskallen kapitulerar och jag börjar läsa de redigerade dagboksanteckningarna som en sorts upp fordran, riktad till just mig: ja, den blir en sorts lärobok i livskonst. I centrum av allt finns nämligen en sorts grundläggande ambivalens, som tar livet och hur det levs på största allvar. (...) Med rappt skarpsinne fortsätter hon ifrågasätta platsen hon hamnat på, söka efter en ny, en annan, som för att den där gnistan som en gång fick oss att vilja något ska fortsätta vara just en gnista. Jobba på DN eller vara fri? Plugga litteraturhistoria eller latin? Leva i par eller som ungkarl? Eller alltihop på en gång! Hon skriver liv, i ordets mest väsentliga mening: som ett fortsatt blivande, ett mållöst projekt, en konst." /Victor Malm, Expressen

"Såklart är den här dagboken mums för medie- och kulturhistoriskt intresserade, för Gun-Britt Sundströms hängivna läsare och för alla som fastnat för autofiktivt berättande. (...) Jag hoppas att fortsättning följer. Om ett medelålderns 'Skrivliv' vill jag gärna läsa." /Anneli Jordahl, Sydsvenskan

"Jag tycker mycket om att Gun-Britt Sundström delar med sig av betydelsen av sina kvinnliga vänner och lite av innehållet i deras förtroliga samtal. Och jag tycker mycket om hur hon beskriver velandet och vacklandet i åren mellan 20 och 30 – vad ska det bli av mig? (...) Och åh, vad jag känner igen mig i Gun-Britt Sundströms att vilja ha ALLT! Varför måste man välja! Tiden som inte räcker till, livet som inte räcker till. Denna sprudlande livsaptit ändå, som hon skriver så fantastiskt bra. 'Skrivliv' är en måste-läsning för alla Sundström-älskare. Men bör också läsas för att påminna sig om att många funderingar och upplevelser är oföränderliga, oavsett tid." /Annika Koldenius, Smålandsposten

"Sundströms röst är så vidunderligt densamma – dagboken, romanerna, tankeböckerna – jag plockar, bläddrar och läser och slås av hur modern hon är redan från början. Obesvärade stilblandningar mellan högt och lågt och ett slags "bullshit"-detektor inbyggd i språkkänslan (...) hennes förmåga att utan åthävor bara leva och njuta är andra stråk i boken – och som efter epilogens närmast tv-mässiga Hur gick det sen? – tarvar en uppföljare. Skriv, Gun-Britt, skriv mer liv!" /Maria Edström, Göteborgs-Posten 

"Ett underhållande och reflekterande verk (...) Som författare eller kulturhistoriskt intresserad finns här massor av guld ..." /Jack Hildén, Aftonbladet

"Det finns något underbart anspråksfullt i att just Gun-Britt Sundström ger ut mer än 500 sidor av gamla dagboksblad (...) något befriande i detta försvar för det icke-exceptionella (...) 'Skrivliv' kan absolut läsas som ett dokument över en radikal tid – förstamajtågen återkommer som ett blossande omkväde genom dagboksåren. Men samtidens läsare lär snarare fästa sig vid vad en ung medelklassfyrtiotalist alldeles självklart kunde serveras av livet och samhället." /Kristina Lindquist, Dagens Nyheter

"Hon är en tänkande individualist (...) och hon har en imponerande förmåga att iaktta sig själv utifrån. Och hon är nog ovanlig som ung dagboksskrivare på det sättet att hon visserligen kan känna sig blyg men för det mesta verkar vara rätt främmande för livsleda och depression – och jag tror på hennes uppriktighet. Gun-Britt Sundström har humor, ibland galghumor. Ofta är hon ambivalent (inför politiken, kärleken, studierna, jobbet) och har valångest. Oftare känner hon livsglädje, hon vill ha ALLT. Inte ska jag sticka under stol med att det inte enbart är Sundströms rappt suveräna stilkonst som får mig att isolera mig socialt för att i lugn och ro få frossa i över 500 sidor underhållande dagboksanteckningar. Jag ä-l-s-k-a-r också hennes namedropping från universitetsvärlden och kulturvärlden." /Lena Kjersén Edman, Västerbottens-Kuriren

"... författaren i ett nötskal: skärpt, bildad, spefull och glittrande av humor. (...) Gun-Britt Sundströms livsaptit och skriveufori, hennes förtröstan och kärlek till naturen, hennes skarpsinne och torra humor känns upplyftande. Och så bra hon skriver, redan från början. Skrivliv är så rolig att läsa, bland det bästa jag läst på mycket länge." /Lena Torndahl, Gotlands Tidningar

"Dagboksanteckningar som är välformulerade, bitska, humoristiska och mycket personligt utlämnande." /LO Rindberg, Länstidningen

"Gun-Britt Sundström är en fantastisk duktig och intelligent skribent, inte bara som författare utan också i dagboksform. Dessutom är hon kul och ohejdat positiv, en egenskap som inte ska underskattas i sammanhanget. (...) Sundström gör sin läsare glad, samtidigt som hon odlar tankefrön om alltifrån livet som skrivande människa till vägval, etik och genus. Imponerande." /Elin Axelsson, Folkbladet

Visa mer

Detaljerad fakta

Recensionsdag: 2018-09-04 Genre: Biografier och litteraturvetenskap Thema-kod: Dagböcker och brev Format (utgivningsdatum): Kartonnage, 9789100176952 (2018-09-04); E-bok, epub2, 9789100177478 (2018-09-04); Pocket, 9789174298062 (2020-02-13)

Fler böcker av författaren

Nyheter om boken

Skrivliv

Från första boken till första barnet
Författare: Gun-Britt Sundström
Köp boken Provläs

Utgivningsdag: 2018-09-04
Recensionsdag: 2018-09-04

Mediakontakt: Anna-Karin Korpi-Öhlund

Skrivliv är texter ur en ung kvinnas dagbok som har ställts samman till en ”metabok”, en bok om skrivande. Gun-Britt Sundström, för de flesta förknippad med förhållanderomanen Maken (1976), en levande modern klassiker, debuterade som 21-åring och gjorde sig snabbt ett namn som skribent, på samma gång seriös och humoristisk. Hon skrev litteraturkritik, debattinlägg och böcker och jobbade som kulturredaktör på DN under händelserika år på 60- & 70-talen.

Detta var en tid då det fanns nya, bättre möjligheter för kvinnor att ta sig fram i arbetslivet, men Gun-Britt Sundström var ambivalent till anställningar och ansvarsposter och valde gärna iakttagarens roll. Hon romandebuterade 1966 med Student -64, en skildring av studentliv i Uppsala. 1973 kom För Lydia, Hjalmar Söderbergs kärleksroman Den allvarsamma leken förflyttad till samtid och sedd ur kvinnans perspektiv. Nu publiceras hennes dagböcker från denna aktiva period (1965–78), som idag kan läsas som ett spännande tidsdokument om livet på tidningsredaktionerna, bland vänsterfolk och samhällets intellektuella elit.

Ett tema är växelspelet mellan liv och skriv: hur erfarenheterna påverkar vad som skrivs och det i sin tur påverkar livet och relationerna. Miljön är den dåtida kultureliten och tidsandan är speciell, men samtidigt finns det mycket som är allmängiltigt och igenkännligt också idag, inte minst osäkerheten i övergången från ungdom till vuxenliv. Det som skildras är ingen rak karriär utan ständig vacklan och tvehågsenhet, i studier och arbete, kärlek och politik.

"Rapp och skarpsinnig, med Gun-Britt Sundströms typiska, torra humor blandad med allvar. Den yngre författarens livslust – hon vill ha och göra allt – och skriveufori smittar av sig och blir till upplivande läsglädje. Hon tycks dessutom, även i sina dagböcker, ha haft en unik förmåga att iaktta sig själv utifrån, 'Skrivliv' blir på så vis betydligt mer universell än det egna själslivet." /Lina Kalmteg, Svenska Dagbladet

"Rapp och skarpsinnig, med Gun-Britt Sundströms typiska, torra humor blandad med allvar. Den yngre författarens livslust – hon vill ha och göra allt – och skriveufori smittar av sig och blir till upplivande läsglädje. Hon tycks dessutom, även i sina dagböcker, ha haft en unik förmåga att iaktta sig själv utifrån, 'Skrivliv' blir på så vis betydligt mer universell än det egna själslivet." /Lina Kalmteg, Svenska Dagbladet

"Redan efter ett par sidor är det som att en del av kritikerskallen kapitulerar och jag börjar läsa de redigerade dagboksanteckningarna som en sorts upp fordran, riktad till just mig: ja, den blir en sorts lärobok i livskonst. I centrum av allt finns nämligen en sorts grundläggande ambivalens, som tar livet och hur det levs på största allvar. (...) Med rappt skarpsinne fortsätter hon ifrågasätta platsen hon hamnat på, söka efter en ny, en annan, som för att den där gnistan som en gång fick oss att vilja något ska fortsätta vara just en gnista. Jobba på DN eller vara fri? Plugga litteraturhistoria eller latin? Leva i par eller som ungkarl? Eller alltihop på en gång! Hon skriver liv, i ordets mest väsentliga mening: som ett fortsatt blivande, ett mållöst projekt, en konst." /Victor Malm, Expressen

"Såklart är den här dagboken mums för medie- och kulturhistoriskt intresserade, för Gun-Britt Sundströms hängivna läsare och för alla som fastnat för autofiktivt berättande. (...) Jag hoppas att fortsättning följer. Om ett medelålderns 'Skrivliv' vill jag gärna läsa." /Anneli Jordahl, Sydsvenskan

"Jag tycker mycket om att Gun-Britt Sundström delar med sig av betydelsen av sina kvinnliga vänner och lite av innehållet i deras förtroliga samtal. Och jag tycker mycket om hur hon beskriver velandet och vacklandet i åren mellan 20 och 30 – vad ska det bli av mig? (...) Och åh, vad jag känner igen mig i Gun-Britt Sundströms att vilja ha ALLT! Varför måste man välja! Tiden som inte räcker till, livet som inte räcker till. Denna sprudlande livsaptit ändå, som hon skriver så fantastiskt bra. 'Skrivliv' är en måste-läsning för alla Sundström-älskare. Men bör också läsas för att påminna sig om att många funderingar och upplevelser är oföränderliga, oavsett tid." /Annika Koldenius, Smålandsposten

"Sundströms röst är så vidunderligt densamma – dagboken, romanerna, tankeböckerna – jag plockar, bläddrar och läser och slås av hur modern hon är redan från början. Obesvärade stilblandningar mellan högt och lågt och ett slags "bullshit"-detektor inbyggd i språkkänslan (...) hennes förmåga att utan åthävor bara leva och njuta är andra stråk i boken – och som efter epilogens närmast tv-mässiga Hur gick det sen? – tarvar en uppföljare. Skriv, Gun-Britt, skriv mer liv!" /Maria Edström, Göteborgs-Posten 

"Ett underhållande och reflekterande verk (...) Som författare eller kulturhistoriskt intresserad finns här massor av guld ..." /Jack Hildén, Aftonbladet

"Det finns något underbart anspråksfullt i att just Gun-Britt Sundström ger ut mer än 500 sidor av gamla dagboksblad (...) något befriande i detta försvar för det icke-exceptionella (...) 'Skrivliv' kan absolut läsas som ett dokument över en radikal tid – förstamajtågen återkommer som ett blossande omkväde genom dagboksåren. Men samtidens läsare lär snarare fästa sig vid vad en ung medelklassfyrtiotalist alldeles självklart kunde serveras av livet och samhället." /Kristina Lindquist, Dagens Nyheter

"Hon är en tänkande individualist (...) och hon har en imponerande förmåga att iaktta sig själv utifrån. Och hon är nog ovanlig som ung dagboksskrivare på det sättet att hon visserligen kan känna sig blyg men för det mesta verkar vara rätt främmande för livsleda och depression – och jag tror på hennes uppriktighet. Gun-Britt Sundström har humor, ibland galghumor. Ofta är hon ambivalent (inför politiken, kärleken, studierna, jobbet) och har valångest. Oftare känner hon livsglädje, hon vill ha ALLT. Inte ska jag sticka under stol med att det inte enbart är Sundströms rappt suveräna stilkonst som får mig att isolera mig socialt för att i lugn och ro få frossa i över 500 sidor underhållande dagboksanteckningar. Jag ä-l-s-k-a-r också hennes namedropping från universitetsvärlden och kulturvärlden." /Lena Kjersén Edman, Västerbottens-Kuriren

"... författaren i ett nötskal: skärpt, bildad, spefull och glittrande av humor. (...) Gun-Britt Sundströms livsaptit och skriveufori, hennes förtröstan och kärlek till naturen, hennes skarpsinne och torra humor känns upplyftande. Och så bra hon skriver, redan från början. Skrivliv är så rolig att läsa, bland det bästa jag läst på mycket länge." /Lena Torndahl, Gotlands Tidningar

"Dagboksanteckningar som är välformulerade, bitska, humoristiska och mycket personligt utlämnande." /LO Rindberg, Länstidningen

"Gun-Britt Sundström är en fantastisk duktig och intelligent skribent, inte bara som författare utan också i dagboksform. Dessutom är hon kul och ohejdat positiv, en egenskap som inte ska underskattas i sammanhanget. (...) Sundström gör sin läsare glad, samtidigt som hon odlar tankefrön om alltifrån livet som skrivande människa till vägval, etik och genus. Imponerande." /Elin Axelsson, Folkbladet

Visa mer

Ladda ner omslag

Ladda ner 3D-omslag

Ladda ner foton av författaren

Detaljerad fakta

Recensionsdag: 2018-09-04 Genre: Biografier och litteraturvetenskap Thema-kod: Dagböcker och brev Format (utgivningsdatum): Kartonnage, 9789100176952 (2018-09-04); E-bok, epub2, 9789100177478 (2018-09-04); Pocket, 9789174298062 (2020-02-13)

Fler böcker av författaren

Nyheter om boken

Sök bland våra böcker och författare

Sök bland våra böcker och författare