Vi röstar om vi saknar mamma

Författare: Nina Pascoal

Utgivningsdag: 2021-03-16
Recensionsdag: 2021-03-26

Mediakontakt: Emelie Forsdahl

Tre systrar, en fladdrig mamma, en charterö fylld av förväntningar. På dagen solkräm och sand och på kvällen, när lamporna tänds längs bargatan, kan nästan vad som helst hända: kärlek, hångel, sex - och att någons hemliga önskan blir sann. Den att en mamma ska försvinna.

”Vi röstar om vi saknar mamma” är en laddad roman om en utsatt familj, berättad ur tolvåriga mellansystern Kornelias perspektiv. Hon som ser allt men inte syns själv och vars ansvar till slut blir övermäktigt.

”en av årets mest nödvändiga romaner”
Sydsvenskan

”en av årets mest nödvändiga romaner”
Sydsvenskan

”Nina Pascoal har byggt sin roman säkert och konsekvent … Vi röstar om vi saknar mamma är en lovande inledning på ett författarskap …”
Svenska Dagbladet

”Nina Pascoal lyckas med det nästan omöjliga: att hålla sitt tonfall lojalt med Kornelia i varje bokstav. Böcker som handlar om förtvivlade barn har ofta en bismak av författarens väl vilja, men Vi röstar om vi saknar mamma är framskriven ur total identifikation med sin huvudperson, utan filter. Språket är fritt från spackel, så att de glest utplacerade metaforerna träder fram i hela vidden av sina innebörder. Alla de känslor som ingår i vuxenblivandets scenografi finns med: äckel, kåthet, raseri, skräck, en skrämmande försmak av frihet, vagt mullrande lycka på långt avstånd. […] Att skiljas från barndomen är den första av många dödar vi dör i livet. Vi lämnar inte bara en tillvaro bakom oss, utan hela kartan över oss själva och de människor vi älskar. Nina Pascoal skildrar den hisnande processen med en närgången exakthet som förstärks av semesterortens kvalmiga parningsakt mellan trivsel och ångest, äventyr och faddhet, på ett sätt som gör den här romanen till en av årets mest nödvändiga
Maria Montelius, Sydsvenskan

”Nina Pascoal skildrar människor som annars sällan bjuds in i den svenska samtidslitteraturen. Det är svårt att sätta ord på deras klasstillhörighet. Mamman är någon som kanske tv-programmet ’Lyxfällan’ har intresserat sig mer för än vad arbetarlitteraturen har gjort. Dottern Kornelia ställer sig själv och sina systrar i kontrast till de präktiga medelklassbarn som hon instinktivt förstår tillhör ett annat slag. Det är en underklasskildring som varken fnysande ser ned på eller von oben-romantiserar sina gestalter. Genom att läsaren är fast med Kornelia, ser världen med den information som hon förstår att tolka, uppstår en laddning i romanen när den egna förståelsen börjar skilja sig från berättarens. Språket är informellt och skildrar på ett trovärdigt sätt de unga kvinnorna, utan att bli allt för smiley-aktigt och banalt. … Nina Pascoal har skrivit en debutroman som kan vara lätt att underskatta, men som i det outsagda visar en slipad berättare.”
Kristian Ekenberg, Nerikes Allehanda

”… i Vi röstar om vi saknar mamma finns ingen vuxen röst. Läsaren blir den vuxna och förstår därav mer än vad Kornelia gör. Jag inser att mannen som badar nära henne är ute efter att tafsa. Men Kornelia betraktar honom med längtan och attraktion. Hon är så svältfödd på bekräftelse. Texten håller Kornelias perspektiv och visar samtidigt att hon i många fall är ett aningslöst barn. Jag inser att hon inte förstår uppenbara saker. Vad mer har hon missat? Vad undanhålls jag? Spänningen ökar, snyggt konstruerat av Nina Pascoal … Vi röstar om vi saknar mamma är en lovande inledning på ett författarskap …”
Rebecka Bülow, Svenska Dagbladet

”Nina Pascoals romandebut är omskakande. Med ’Vi röstar om vi saknar mamma’ beskriver hon både den desperation och hjälplöshet som finns hos vår tids mycket unga tjejer och ett fladdrigt moderskap.”
Västerbottens-Kuriren

”Det är högt tempo och hög temperatur i Nina Pascoals roman. Febrigheten i prosan korresponderar med febrigheten i dramat.”
Norra Skåne

Recensionsdag: 2021-03-26 Genre: Skönlitteratur Omslagsformgivare: Sara R. Acedo Thema-kod: Skönlitteratur: allmänt Antal sidor: 200 Mått: 132 x 210 x 23 mm Vikt: 389 g Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789100182656 (2021-03-16); E-bok, epub2, 9789100182663 (2021-03-16)

Vi röstar om vi saknar mamma

Författare: Nina Pascoal

Utgivningsdag: 2021-03-16