Vi röstar om vi saknar mamma

Författare: Nina Pascoal

Utgivningsdag: 2021-03-16
Recensionsdag: 2021-03-26

Mediakontakt: Emelie Forsdahl

Tre systrar, en fladdrig mamma, en charterö fylld av förväntningar. På dagen solkräm och sand och på kvällen, när lamporna tänds längs bargatan, kan nästan vad som helst hända: kärlek, hångel, sex - och att någons hemliga önskan blir sann. Den att en mamma ska försvinna.

”Vi röstar om vi saknar mamma” är en laddad roman om en utsatt familj, berättad ur tolvåriga mellansystern Kornelias perspektiv. Hon som ser allt men inte syns själv och vars ansvar till slut blir övermäktigt.

”En magnifik debut”
Folkbladet

”en av årets mest nödvändiga romaner”
Sydsvenskan

”Nina Pascoal har byggt sin roman säkert och konsekvent … Vi röstar om vi saknar mamma är en lovande inledning på ett författarskap …”

”Språket är exakt, suggestivt. Gestaltningen genomförs med små medel; som läsare skrivs jag inte på näsan. Jag känner öns hetta, nattens kittlande lockelse. Jag känner mammans förtvivlan över att inte kunna vara den mamma hennes döttrar behöver. Jag ser Sabina och Isabella och Kornelia framför mig. Jag oroar mig för dem alla tre, kan inte sluta läsa förrän jag vet vart det ska ta vägen. Pascoal lyckas skapa en bladvändare där spänningen ligger på flera plan – både i det yttre och det inre. Berättarteknisk skicklighet kombineras med känsla, det finns en närvaro och ett djup i texten och när jag slagit igen boken ligger jag tyst, berörd, samma känsla i rummet som när en fantastisk musiker tystnat och det går flera långa sekunder innan alla samlat sig nog att börja applådera. En magnifik debut, smärtsam med nerv. Jag hoppas att detta är början på ett långt författarskap.”
Ulrika Nettelblad, Folkbladet

”Den språkliga sensibilitet som Nina Pascoal visar prov på imponerar. Genom sensibiliteten levandegörs Kornelias inre på ett mycket gripande och trovärdigt vis … efter att i århundraden ha fått läsa om hur pojkar blir män är det hög tid att vi får läsa mer om och bättre förstå hur flickor blir kvinnor.”
Jimmy Vulovic, Smålandsposten

”Nina Pascoal lyckas med det nästan omöjliga: att hålla sitt tonfall lojalt med Kornelia i varje bokstav. Böcker som handlar om förtvivlade barn har ofta en bismak av författarens väl vilja, men Vi röstar om vi saknar mamma är framskriven ur total identifikation med sin huvudperson, utan filter. Språket är fritt från spackel, så att de glest utplacerade metaforerna träder fram i hela vidden av sina innebörder. Alla de känslor som ingår i vuxenblivandets scenografi finns med: äckel, kåthet, raseri, skräck, en skrämmande försmak av frihet, vagt mullrande lycka på långt avstånd. […] Att skiljas från barndomen är den första av många dödar vi dör i livet. Vi lämnar inte bara en tillvaro bakom oss, utan hela kartan över oss själva och de människor vi älskar. Nina Pascoal skildrar den hisnande processen med en närgången exakthet som förstärks av semesterortens kvalmiga parningsakt mellan trivsel och ångest, äventyr och faddhet, på ett sätt som gör den här romanen till en av årets mest nödvändiga.”
Maria Montelius, Sydsvenskan

”Nina Pascoal skildrar människor som annars sällan bjuds in i den svenska samtidslitteraturen. Det är svårt att sätta ord på deras klasstillhörighet. Mamman är någon som kanske tv-programmet ’Lyxfällan’ har intresserat sig mer för än vad arbetarlitteraturen har gjort. Dottern Kornelia ställer sig själv och sina systrar i kontrast till de präktiga medelklassbarn som hon instinktivt förstår tillhör ett annat slag. Det är en underklasskildring som varken fnysande ser ned på eller von oben-romantiserar sina gestalter. Genom att läsaren är fast med Kornelia, ser världen med den information som hon förstår att tolka, uppstår en laddning i romanen när den egna förståelsen börjar skilja sig från berättarens. Språket är informellt och skildrar på ett trovärdigt sätt de unga kvinnorna, utan att bli allt för smiley-aktigt och banalt. … Nina Pascoal har skrivit en debutroman som kan vara lätt att underskatta, men som i det outsagda visar en slipad berättare.”
Kristian Ekenberg, Nerikes Allehanda

”… i Vi röstar om vi saknar mamma finns ingen vuxen röst. Läsaren blir den vuxna och förstår därav mer än vad Kornelia gör. Jag inser att mannen som badar nära henne är ute efter att tafsa. Men Kornelia betraktar honom med längtan och attraktion. Hon är så svältfödd på bekräftelse. Texten håller Kornelias perspektiv och visar samtidigt att hon i många fall är ett aningslöst barn. Jag inser att hon inte förstår uppenbara saker. Vad mer har hon missat? Vad undanhålls jag? Spänningen ökar, snyggt konstruerat av Nina Pascoal … Vi röstar om vi saknar mamma är en lovande inledning på ett författarskap …”
Rebecka Bülow, Svenska Dagbladet

”Nina Pascoals romandebut är omskakande. Med ’Vi röstar om vi saknar mamma’ beskriver hon både den desperation och hjälplöshet som finns hos vår tids mycket unga tjejer och ett fladdrigt moderskap.”
Västerbottens-Kuriren

”Det är högt tempo och hög temperatur i Nina Pascoals roman. Febrigheten i prosan korresponderar med febrigheten i dramat.”
Norra Skåne

Recensionsdag: 2021-03-26 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Omslagsformgivare: Sara R. Acedo Tidsperioder: nutid Thema-kod: Modern och samtida skönlitteratur Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789100182656 (2021-03-16); E-bok, epub2, 9789100182663 (2021-03-16)

Vi röstar om vi saknar mamma

Författare: Nina Pascoal

Utgivningsdag: 2021-03-16