Queenie

Författare: Candice Carty-Williams
Köp boken Lyssna på boken

Utgivningsdag: 2020-02-11
Recensionsdag: 2020-02-11

Queenie Jenkins är 25 år, bor i London, gör ett halvbra jobb på en halvstor dagstidning och har just blivit dumpad. Tillvaron är, helt enkelt, toppen.

Med svajig magkänsla och dejting-appen OkCupid som kompass söker Queenie tröst på sämsta tänkbara ställen. Och vid sidan av de törnar hon stoiskt uthärdar som ung, svart kvinna i en sexistisk, rasistisk värld, gör hon ett rätt bra jobb med att lägga krokben för sig själv. Men utrustad med galghumor, dödslojala vänner och en allsmäktig jamaicansk mormor kan man övervinna det mesta.

En vass, ärlig och brutalt komisk roman om att famla efter kärlek, karriär och sig själv i en högst igenkännbar samtid.

"Candice Carty-Williams 'Queenie' är en fulländad debut. Boken lockar till skratt, har hög igenkänningsfaktor och obekväma sanningar om hur dejting ofta ser ut för en svart kvinna som dejtar vita män. Internaliserad rasism och kvinnohat skildras på ett avslappnat sätt. 'Queenie' utsätter sig för obehagliga och ibland våldsamma situationer utan att blinka, man känner igen sig och börjar reflektera över tidigare relationer. Jag älskar den här boken och alla jag rekommenderat boken till har tackat mig i efterhand!"

Amie Bramme-Sey

"En lika delar tänkvärd och rolig bok om hur komplicerat det kan vara att leva."

Jenny Bergquist, Damernas värld

"Det här är en bok som jag som vit kvinna verkligen måste läsa, vi kan inte kalla oss feminister och inte veta eller förstå hur svarta kvinnor utsätts för sexism. Den här boken är underhållning, utbildning och historieskrivning på samma gång." /Kakan Hermansson, Elle

"Smart, rolig och hjärtskärande. Knivskarpt om att vara svart och kvinna i dagens England." /Ingalill Mosander, Aftonbladet

"Det är en snabbläst, halsbrytande och hejdundrande berättelse om dryga året i Queenies liv. (...) Framför allt är Queenie en trösterik, fartig och mörkt rolig berättelse om att hitta sig själv, om att välja sina relationer med omsorg och att den viktigaste relationen är den du har med dig själv. (...) Queenies energi, överlevnadsvilja, förmåga till läkning och förändring sveper liksom med sig läsaren och smittar av sig. Det är bara att låta sig dras med." /Rebecka Åhlund, Borås Tidning

"Faktiskt, och det är omöjligt att bortse ifrån, är rasismen en grundpremiss och närvarande i varje andetag. Som Queenie själv säger: hon kan inte gå in i ett rum utan att vara svart. Rasismen kan vara subtil, uttryckt som ett skämt eller en 'komplimang' med sexuell innebörd som knappt går att protestera mot, men ständigt närvarande är den lika nedbrytande som droppen som urholkar stenen. För mig är detta det starkaste med Carty-Williams roman, hur den nötande rasismen känns i själen, in under huden." /Clara Block Hane, Svenska Dagbladet

"Romanen har kallats en 'svart' Bridget Jones men är betydligt mer komplex och en roman i sin egen rätt. Bakom det vardagsnära finns en samhällspolitisk fond av rasism, sexism och gentrifiering. (...) Men främst är Queenie en underhållande och levande skildring av en ung svart kvinnas liv. Candice Carty-Williams gestaltar utan att skriva läsaren på näsan och tecknar mångfacetterade karaktärer med sitt sparsmakade språk. En helt lysande debut. /Amanda Norgren, Upsala Nya Tidning

"Det är högt tempo i berättandet och en träffsäker humor i skildring av både miljö och personer. (...) Queenie är en stark berättelse om att vara ung, svart kvinna i dag och om smygrasism, vardagsrasism och öppen rasism, om sexism men också om vänskap och kärlek och om självrespekt. Att kunna berätta så mycket tungt med så lätt hand är imponerande och Candice Carty-Williams debut är en både underhållande och sorglig läsning. (...) en Bridget Jones för vår tid – smartare, uppdaterad och med mer svärta och starkare samhällskritik." /Gunilla Wedding, Skånska Dagbladet

"Det här är en brutalt rolig och smärtsam roman, både lättsam och nattsvart. (...) Carty-Williams skriver en rak och distinkt prosa ..." /Oline Stig, Sydsvenska Dagbladet

"I takt med bokens gång får vi en djupare bild av Queenie, hennes erfarenhet och en inblick i hur män tar sig friheter för att hennes kropp är svart, och hur hon sakta tappar fotfästet. Det är svårt att beskriva denna bok, mer än som en vass, ärlig och komisk roman om att famla efter kärlek, karriär och sig själv i en högst igenkännbar samtid. Den berättar också om vänskapens gränser, sexuell osäkerhet och en rasism påtaglig från många olika håll." /Hanna Bergström, Nöjesguiden

"Med en hjärtvärmande humor och svärta beskriver författaren en ung svart kvinnas upplevelser på en turbulent dejtingscen, och hur vår barndom kan infektera vårt förhållningssätt till relationer. Boken är inte bara välskriven och extremt underhållande, den rymmer även ett enormt emotionellt djup och lämnar oss berörda (jag grät två gånger)." /Molly Lundgren, VeckoRevyn

”Ett roligt, smart, hjärtskärande blixtnedslag till debutroman, skriven av en författare bräddfull av talang.”

Times

”En viktig, angelägen och avväpnande roman, törstsläckande och efterlängtad.”
Guardian

”Lysande, hjärtslitande, underhållande och brännande aktuell.”
Jojo Moyes

”En smart och orädd debut … Det här är en oumbärlig skildring av hur det är att vara svart kvinna idag. Porträttet av Queenie är levande och oförglömligt.”

Publishers weekly

”En smart och uppfriskande komisk debut.”

Observer

”En svart Bridget Jones – så mycket här och nu som det bara kan bli.”

Kirkus Reviews

”Originell, hjärtskärande, rolig och smart.”
Daily Mail

”Perfekt för alla som älskade ’Fleabag’.”
Mail on Sunday

”Rolig, fängslande, smärtsam, ögonöppnande, ärlig. Jag älskade den.”
Dolly Alderton

Recensionsdag: 2020-02-11 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Översättare: Klara Lindell Originalutgåvans titel: Queenie Platser: London, England, Storbritannien Tidsperioder: 2010-talet Thema-kod: Modern och samtida skönlitteratur Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789100180768 (2020-02-11); E-bok, epub2, 9789100180775 (2020-02-11); Ljudbok, digital, 9789178275793 (2020-02-11); Pocket, 9789100186074 (2020-09-03)

Queenie

Författare: Candice Carty-Williams
Lyssna på boken