Köp boken Lyssna på boken

Utgivningsdag: 2019-11-20
Recensionsdag: 2019-11-26

Mediakontakt: Therese Cederblad

I årtionden hade han omgetts av rykten om övergrepp – den välkände kulturprofilen vars prestigefulla klubb drog till sig medlemmar ur Svenska Akademien, och där konstnärskap både föddes och dog. Den 22 november 2017 publicerades journalisten Matilda Gustavssons reportage om kulturprofilen i Dagens Nyheter, där arton kvinnor vittnade om våldtäkter, hot och trakasserier. Det inledde en händelsekedja som skulle få en av världens mest anrika kulturinstitutioner att krackelera inför öppen ridå.

I "Klubben" fördjupar Matilda Gustavsson sin undersökning av makten i kulturvärlden och hur långt man kan gå i konstens namn. Hon skriver om tiden kring publiceringen, efterspelet där kulturprofilen döms för våldtäkt och om motsättningarna inom Akademien.

"Ett av de bästa exemplen på litterär journalistik som har utkommit i Sverige" Majgull Axelsson, Dagens Nyheter

"Ett av de bästa exemplen på litterär journalistik som har utkommit i Sverige"

Majgull Axelsson, Dagens Nyheter

”Det är en utomordentlig bok. Om det är spänning man vill ha så kan man med fördel läsa den. Dessutom är den välskriven.” Leif GW Persson, Brottsjournalen TV4

"Den är förbannat välskriven och historien i sig är helt fenomenal." Christoffer Carlsson, Veckans Brott

”För Matilda Gustavssons omsorgsfullt skrivna bok rör inte bara några enskilda händelser och relationer mellan människor i svenskt kulturliv under en avgränsad tid. Den låter skynket falla och blotta någonting mycket mera oöverskådligt i tid och rum, så kollektivt genomlevt och samtidigt svårbenämnbart (…) Men om ”Klubben” väcker känslan av sorg och vanmakt är den också berättelsen om ett starkt och osläckligt ljus. Den påminner om och redogör för ett förlopp då kvinnor faktiskt ställde sig bakom varandra. Om de som varken lät sin tystnad köpas en eller två gånger. Om de som inte gick tigande som konfirmander rakt in i en sammanslutning där åtminstone en sanningsglidande, konspirationsteoretisk och domslutsifrågasättande kraft fortfarande verkar.” Hanna Nordenhök, Expressen

”Som historiskt dokument över hur ett manligt maktmissbruk och en sexistisk övergreppskultur kan uppstå och vidmakthållas i en sluten elit kan Matilda Gustavssons bok redan framhållas som ett märkesverk och en klassiker. Men som mediehistorisk milstolpe är boken minst lika intressant. För parallellt med berättelsen om kartläggningen av Arnaults maktsfär och maktmissbruk, levererar Matilda Gustavsson ett lysande reportage om kulturjournalistikens villkor, metod och fotarbete, där den litterära journalistikens allra starkaste kvaliteter uppvisas. Hur tvivlet och den prövande tanken får ta plats, siktdjupet och den intellektuella analysen, detta samtidigt som sanningskraven inte villkoras på en enda stavelse.”
Sara Meidell, Västerbottenskuriren

”Imponerande litterärt reportage, ett feministiskt och finstämt reportage som berättar om större strukturer än enbart turerna i Svenska Akademien de senaste åren.”
Lina Kalmteg, Kulturnytt i P1

”Trots att händelseförloppet redan tröskats av så många lyckas hon skapa en spänning som löper genom nästan hela boken (…) Boken är ytterst välskriven.” Gunilla Kindstrand, Svenska Dagbladet

”Faktiskt är det inte ofta man stöter på ett så här solitt journalistiskt arbete, genomresearchat och samtidigt så skickligt och känsligt berättat. Boken är en bladvändare, fastän jag redan vet det mesta om vad som har hänt (…) Matilda Gustavssons modiga granskning är journalistik när den är som bäst, den som förändrar världen.” Lena Kvist, Borås Tidning

”Matilda Gustavsson visar sig också sårbar. Hon skriver öppet om sina känslor under processen, om rädslan att inte kunna förvalta det oerhörda förtroendet hon fått från kvinnorna. Att bryta tystnaden och lyhört, ärligt och modigt författa kanske decenniets viktigaste bok gör henne troligen historisk.” Frida Lindström, Värmlands Folkblad

”Det var länge sedan jag läste en så stark skildring av styrkan i bra journalistiskt arbetet och samtidigt ett så intressant resonemang kring just arbetet - moraliska funderingar, empati, juridik, och också hur hårt och många gånger ensamt arbete som ligger bakom det här (…) Ska du bara läsa en enda bok i år så är det banne mig denna du ska läsa.”
Gunilla Wedding, Skånska Dagbladet

”Den riktigt stora frågan är att Gustavsson lyckas ringa in hur detta kunde pågå trots att det var ganska väl känt i årtionden.” Malin Krutmeijer, Sydsvenska Dagbladet

Visa mer

Detaljerad fakta