Staden och lågorna

Författare: Jerker Virdborg

Utgivningsdag: 2016-09-01
Recensionsdag: 2016-09-15

Viktor faller överbord i hamnen utanför sin hemstad och blir i sista sekund räddad från drunkningsdöden. Men det värdshus han vaknar upp på är både underligt och skrämmande. Han blir snabbt satt i skuld, och stängs in och hunsas för att betala av det han är skyldig. När han till slut kommer ut i gränderna är ingenting sig likt - han har hamnat i ofas med sin egen tid och försöker förgäves minnas varför han en gång kom dit.
Staden och lågorna är en Kafkavandring i en stad som borde vara vardaglig och välbekant, men där allt det våld som gränderna samlat i sitt minne under sin 800 år långa historia verkar spelas upp på en och samma gång. En allt mer vanmäktig Viktor tvingas sakta närmare och närmare platsens inneboende katastrof: den stora branden.
Ända sedan debuten med novellsamlingen Landhöjning två centimeter per natt har Jerker Virdborg utforskat det som är oförutsägbart i människans inre och det som är genomsläppligt i den verklighet som omger henne. I romanen Mannen på Trinisla var den hinsides världen extra nära, i form av ett sändebud på en farkost omärkt av tid och historia. Men också i Försvinnarna eller i romanen Kall feber styrs verkligheten av oväntade krafter - i båda fallen högst mänskliga - som griper in i våra liv och påverkar vår uppfattningsförmåga.

"Virdborg känner mardrömmens alla vidriga komponenter, och hans skcklighet när han detaljerat skriver fram detta helvete, väcker beundran. Men det är något annat jag gillar. Virdborg placerar läsaren i laglöst land. Han förklarar näst intill ingenting. Här finns inget facit, men ett lysande exempel på den stora frihet litteraturen erbjuder – att skapa det man vill. Det man måste."
Marie Peterson, Tidningen Vi

"Visst tänker man mycket på Kafka, men nästan lika mycket tänker jag på ”Brott och straff”. …djupast är ”Staden och lågorna” en personlig berättelse om skuld och försoning, om att gå genom elden, i både bokstavlig och metaforisk bemärkelse. Och som sådan är den faktiskt alldeles lysande."
Amanda Svensson, Sydsvenskan

"Skickligt och välskrivet i att vara både en psykologisk spänningsroman och en historisk dito…. Jerker Virdborg låter tiden liksom vändas ut och in som en mössa, där en brand 1697 kan vändas till ”Förlorat lösöre Ribbstickad barnluva”. Och för mig kommer aldrig Gamla stan vara sig likt igen."
Maria Edström, Kulturnytt

"Jerker Virdborg har alltid vetat hur man skriver krypande och suggestiva berättelser, men i ”Staden och lågorna” excellerar han i hotfullhet och kaos. … Berättelsen är en klaustrofobisk psykologisk studie som påminner lite om Jacques Lacans tolkning av den dröm om det brinnande barnet som Freud återgav i ”Drömtydning”, och att läsa den känns som att drömma en mardröm där man hela tiden går i enda tröstlös cirkel. När jag slår ihop den tycker jag att jag stapplat ut ur Dantes Inferno. … ”Staden och lågorna är”, tendenserna till ”American psycho”-våld till trots, angelägen läsning."
Josefin Holmström, SvD

"… en spännande, märklig och samtidigt glasklar berättelse. Den nya romanen är om möjligt en ännu starkare författarprestation än tidigare."
Magnus Dahlerus, Upsala Nya Tidning

"… en spänningsroman och bladvändare av yppersta klass."
Therese Eriksson, Helsingborgs Dagblad

"Virdborg är den store epikern i sin generation och här befäster han den positionen ytterligare. Samtidigt är han stilsäker (utan att därför krama sönder formen eller språket). … prosan, som alltid i Virdborgs böcker, hyperrealistisk, sinnlig, nästan maniskt registrerande. … "Staden och lågorna” är en riktig bladvändare."
Dan Sjögren, Arbetarbladet

"Virdborg känner mardrömmens alla vidriga komponenter, och hans skcklighet när han detaljerat skriver fram detta helvete, väcker beundran. Men det är något annat jag gillar. Virdborg placerar läsaren i laglöst land. Han förklarar näst intill ingenting. Här finns inget facit, men ett lysande exempel på den stora frihet litteraturen erbjuder - att skapa det man vill. Det man måste."
Marie Peterson, Tidningen Vi

"Det är en mycket intensiv roman. Jerker Virdborg kan samtidigt vara återhållsam i språk och åtbörder och ymnig med detaljer och miljöskildringar som skänker berättelsen färg och trovärdighet. Den stiger upp ur sidorna likt märkliga, både mörka och lysande medeltidsbilder, ballader, hymner och böner, vilka vilar i vårt kollektiva minne som vittnesbörd om människans eviga kamp med godheten, ondskan och minnet."
Arne Johnsson, Nerikes Allehanda

Recensionsdag: 2016-09-15 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Originalutgåvans utgivningsår: 2012 Omslagsformgivare: Eva Wilsson Thema-kod: Skönlitteratur: allmänt Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789100129859 (2012-09-18); E-bok, epub2, 9789100165611 (2016-09-01)

Staden och lågorna

Författare: Jerker Virdborg

Utgivningsdag: 2016-09-01