Albert Bonniers Förlag, 2019-02-26

Kristen Roupenian till Sverige och Internationella författarscenen i Stockholm

Kristen Roupenian är författaren som skrev novellen som blev en viral succé. När Kattmänniska publicerades i The New Yorker blev den av deras mest lästa artiklar 2017. Plötsligt delades berättelsen om en obehaglig dejt överallt och på Twitter uppstod ett helt konto dedikerat till inlägg om mäns reaktioner på berättelsen.

Läs en artikel här.

Sverigebesök den 11 april

Kristen Roupenian är författaren som lyckades starta en eldig debatt över känsloladdade ämnen som samtycke och makt i relationer. Kristen Roupenian besöker Sverige den 11 april och framträder på Internationella författarscenen i Stockholm för att berätta om sin novellsamling  Kattmänniska och andra berättelser.

Om Kattmänniska och andra berättelser

"Då kysste han henne, på munnen, på riktigt. Han gjorde ett slags utfall mot henne och praktiskt taget tryckte ner sin tunga i hennes hals. Det var en fruktansvärd kyss, chockerande dålig – Margot hade svårt att ta in att en vuxen man kunde vara så dålig på att kyssas. Det var hemskt, men samtidigt fick det henne att känna den där ömheten inför honom igen, upplevelsen av att hon trots att han var äldre visste något han inte gjorde."

Margot och Robert börjar flirta via sms, men när de träffas på riktigt tar historien snabbt en mörkare vändning.

I Kattmänniska och andra berättelser möter vi människosläktet bortom all idealisering, i en värld där skillnaden mellan attraktion och motvilja kan vara hårfin. Kristen Roupenians noveller handlar om makt och underordning, begär och smärta. Och om allt det som vi helst inte vill erkänna om oss själva.

"Omskakande, minnesvärd och mycket, mycket rolig" Kirkus Review

Om Kristen Roupenian

Kristen Roupenian är född 1981 och har en PhD i litteratur från Harvard. Kattmänniska och andra berättelser är hennes debut. HBO har köpt rättigheterna för en framtida tv-serie. Novellen Kattmänniska fick en exceptionell viral spridning hösten 2017 efter att den publicerats i The New Yorker. Den blev föremål för en rad olika tolkningar, ofta med koppling till den rådande debatten kring samtycke och makt i relationer.