Johan Jönson tilldelas Doblougska priset 2025
Johan Jönson är en av de fyra författare som tilldelas Doblougska priset 2025. Priset delas ut av Svenska Akademien och prissumman är på 200 000 kronor. Övriga prismottagare är: Pär Hansson samt de norska författarna Ingrid Storholmen och Arne Lygre.
Om Johan Jönson
Johan Jönson, född 1966 och bosatt i Stockholm, är en av Sveriges mest nyskapande och kompromisslösa poeter. Sedan det genombrottet med den monumentala Efter arbetsschema (2008), har han etablerat sig som en central gestalt i den samtida litteraturen, känd för sina formexperiment och samhällskritiska skärpa. Jönsons verk utforskar ofta arbete, kropp, våld och marginalisering i verk där poesi, prosa och essä flyter samman.
Redan innan genombrottet utmärkte han sig med böcker som Monomtrl (2005), Restaktivitet (2007) och den femdelade serien I Krigsmaskinen (2001–2002). Han har även varit verksam som dramatiker i samarbete med Teatermaskinen. Under 2010-talet följde bland annat Livdikt (2010), nominerad till Augustpriset, och den tredelade serien med.bort.in., mot.vidare.mot. och dit.dit.hään.
Jönsons senare verk har fortsatt tänja på litteraturens gränser: Marginalia/Xterminalia (2019) belönades med Sveriges Radios lyrikpris, medan det massiva PropneisiS (2021) och den gripande Nollamorfa (2023) båda nominerades till Nordiska rådets litteraturpris. 2024 tilldelades han Karl Vennbergs pris av Samfundet De Nio. Hans senaste bok I hängmattan (2025) är skriven delvis på prosa.
Sagt om I hängmattan
"Jönson låter oss ana en omöjlig litteratur, befriad från den mänskliga civilisationen: han söker ett språk, en ton, en sång som vore jordens egen. Här finns inget erbjudande om igenkänning, utan en skarp fordran att se världen på nytt. Det är en enastående liten bok." Stefan Jonsson, DN
"Livet är I hängmattan en myllrande mikroprocess av det minsta, på något sätt kopplat till det stora och existentiella." Jan-Olov Nyström, UNT
"Oavsett är det en på en gång flummig, blommig, för en Jönsonläsare tämligen hemtam, ljuvlig och märklig liten övning i mindfulness. "En språklig dröm om sig självt«, som det står i dikten." Jenny Högström, GP
"Det blir en drömström av ögonblicksbilder, minnesbilder och associationer som för läsaren från sommar till höst till regn och hetta till ett arbetsrum[...]" Emi-Simone Zawall, SvD
"Det finkalibrerat exakta ställs mot det överlastat maximalistiska. Stundens närvaro kontrasteras mot en fruktansvärd omvärld som inte lämnar poeten ifred. Fasan över den pågående apokalypsen samsas med glädjen över att få uppleva skönheten i en sommardag." Karin Nykvist, Sydsvenskan