Albert Bonniers Förlag, 2020-11-05

Foto: Tobias Regell

Jerker Virdborgs roman Svart krabba blir Netflix-film

Nu har Netflix bekräftat att Jerker Virdborgs roman Svart krabba från 2002 filmatiseras med Noomi Rapace i huvudrollen. Filmens regissör står för manus tillsammans med författaren Per Rådström. Filmen ”Svart krabba” får premiär någon gång under 2022.

I en kommentar säger Noomi Rapace:  ”Jag är väldigt glad över att få komma tillbaka till Sverige och göra ”Svart krabba”. Min första svenska film på… år. Jag ser fram emot att få gå in i rollen och starta den här resan – att utforska mänskliga skuggor och glida genom trasiga drömmar och en värld som håller på att falla samman. Överlevnad till vilket pris?”. 

Om Svart krabba

Vi befinner oss i ett nordligt land, som påminner om Sverige, i en tid som kan vara vår. Det är krig. Fyra män får ett uppdrag som för dem ut på havsisarna. De känner inte varandra, och i packningen har de varsin kapsel med okänt innehåll som ska lämnas vid en sambandscentral längre söderut. Uppdraget är mycket farligt, och männen är utsatta för en press som de har svårt att handskas med. Frågan är om de alls kan lita på varandra. Svart krabba är en berättelse om utsatthet, om tillit, mod och misstro, om att förmå vara mänsklig när den yttre och inre spänningen är nästan omänsklig. Svart krabba belönades med tidningen VI:s litteraturpris 2002 och nominerades till Sveriges Radios romanpris.

Sagt om boken

"Den här romanen har förutsättningar att bli en internationell bestseller" Expressen "...en utomordentlig författare." Dagens Nyheter

"Skridskornas vinande skär över isen. Tunnelseende mellan hotande skuggor. Känslan av pirrande olust blir kvar när jag lägger ifrån mig Jerker Virdborgs första roman. Däremot inga naglar – de är nedbitna för länge sedan." Göteborgs-Posten

"Jerker Virdborg skriver som huvudpersonen i hans roman Svart krabba åker skridskor: Han har musklerna och kan tekniken. Farten är hög och friktionen nästan noll - men under den blanka ytan finns ett farligt sug." Tidningen VI

" ...en skickligt sammansatt och fängslande roman." Svenska Dagbladet

Om Jerker Virdborg

Jerker Virdborg är född 1971 och bosatt i Stockholm. Efter debuten med novellsamlingen Landhöjning två centimeter per natt 2001 utkom året därpå romanen Svart krabba som tilldelades tidningen Vi:s litteraturpris och översattes till flera språk. Han har därefter publicerat ett flertal hyllade böcker, däribland Försvinnarna (2005), Skyddsrummet Luxgatan (2015) och Sommaren, syster (2017). Tillsammans med Ingrid Elam har han varit redaktör för antologin Svenska Noveller: Från Almqvist till Stoor, utgiven 2018. Jerker Virdborgs senaste bok Mamma i soffa utkom i september i år.

Om Mamma i soffa

Ett helt vanligt besök i en helt vanlig möbelbutik utvecklar sig snart till något högst ovanligt. När det blir dags att åka vägrar mamman att bryta upp från soffan hon satt sig i: »Jag går ingenstans.« Berättelsen som följer är lika dråplig som tragisk; de vuxna barnen gör allt för att mamman ska lämna butiken medan mysterierna i den gamla lokalen tätnar. 

Den spöklika Mamma i soffa visar på en ny sida av Jerker Virdborgs berättande, både komisk och existentiellt uppfordrande söker den svar på frågor som alla måste ställa sig: Vad innebär det att vara någons förälder? Vad innebär det att vara någons barn? 

Sagt om Mamma i soffa

”Det är svårt att lägga ifrån sig en roman av Jerker Virdborg, drivet är alltid imponerande. Så även den här gången.” Blekinge Läns Tidning

”För ju längre läsningen pågår desto mer inser jag att den här märkliga och vackert konstruerade berättelsen är en sjö med djup botten, och att man måste tänka på den lång tid efter att de 253 sidorna har tagit slut.” Svenska Dagbladet

”Jerker Virdborg visar åter sitt mästerskap när det gäller att osäkra läsupplevelsen.” Ystads Allehanda

”Virdborgs språk är perfekt avvägt och binder in en enorm smärta. Den skeva stämningen stegras hela tiden, utan att något egentligen händer - det diffusa obehaget växer, de magiska och oförklarliga elementen blir allt fler, tills allting på något sätt uppgår i smärta och i ljus. De avslutande scenerna är inget mindre än storslagen romankonst. Mamma i soffa är helt klart Virdborgs mest fulländade verk hittills och det bästa jag läst inom svensk prosa på mycket länge." Göteborgsposten