Albert Bonniers Förlag, 2024-04-26

Foto: Mia Karlsvärd

Göran Sonnevi tilldelas årets Övralidpris

Lyrikern och översättaren Göran Sonnevi tilldelas Övralidspriset 2024 med motiveringen "För hans poetiska årskrönikor kring kärlek och politik, hans unika formspråk och uthålliga blick på sig själv och samtiden". Stiftelsen Övralid poängterar Göran Sonnevis känslighet och subjektivitet som inte liknar något annat och ändå är tillgänglig även för en tämligen ovan läsare.

En överraskad Göran Sonnevi meddelar att han känner sig glad och hedrad. "Det blir fint att återknyta till Heidenstams poesi, och att få se Övralid."

Om Övralidpriset

Foto: Fredrik Hjerling

Stiftelsen Övralid har delat ut utmärkelsen sedan 1945. En skönlitterär författare växlande med en forskare i humaniora till ett livsverk belönas för sina insatser för kulturen, gärna i samklang med Heidenstams gärning som poet, epiker, kulturessäist och opinionsbildare. Övralidspriset är ett av Sveriges största litterära priser, med en prissumma på 300 000 kronor.

Om Göran Sonnevi

Göran Sonnevi, född 1939 i Lund, är fil kand, har en biblioteksutbildning och är numera verksam som fri författare. Han debuterade på 1960-talet och har under åren gett ut över 20 böcker.

Göran Sonnevi har belönats med ett flertal litterära priset, däribland Carl Emil Englund-priset 1971, Bellmanpriset och SvD:s litteraturpris 1979, Samfundet De Nios pris 1988 och senast Nordiska Rådets litteraturpris 2006.

För vem talar jag framtiden språk (2022) skildrar pandemiåren. Idag är han högaktuell med Där allt är kontrapunkt tid. Under etthundra dagar noterar Göran Sonnevi i en långdikt nyheterna från kriget i Ukraina.

Högaktuell med Där allt är kontrapunkt tid

Ser, som i det enormas maskrosboll av riktningar, i alla dimensioner den väldiga tiden Dess kontrapunkt inifrån Sedan utifrån
Dess vrålande utplåningsklang
Dess viskning, inifrån
Från mig till dig?
Från dig till mig?
”Hur bevarar vi det mänskliga?”

Under etthundra dagar noterar poeten i en långdikt nyheterna från kriget i Ukraina. Mot denna tidsfond av våld och förstörelse, av hot som kommer allt närmare, löper diktsamlingens kontrapunktiska stämmor. Musiken, minnen,
vårens tecken. Kärleken. Den samklingande, vibrerande, oändligt växande.