Albert Bonniers Förlag, 2024-02-20

Foto: Ikram Abdulkadir

Donia Saleh första mottagaren av Ingela Linds pris

Författaren och kritikern Donia Saleh tilldelas Ingela Linds pris 2024. Hon belönas för sina samtidsskildringar och blir prisets allra första mottagare.

Jakob Lind, juryns ordförande:

Foto: Ikram Abdulkadir

– Donia Salehs texter är estetiskt insiktsfulla, personligt drivna och tillgängliga för en bred publik. Hon är en stark mottagare av det första Ingela Lind-priset.

Om priset

Ingela Lind var författare och kritiker för bland annat Dagens Nyheter och Sveriges Radio. Hon avled i cancer i april 2021. Det nya kritikerpriset till hennes minne består av 25 000 kronor som bidrag till en resa till Venedigbiennalen. Ingela Linds pris riktar sig till unga konst- och kulturkritiker under 35 år som verkar i Linds anda och kommer att delas ut vartannat år.

Om Donia Saleh

Donia Saleh , född 1996 i Uppsala och bosatt i Stockholm. Hon har en master i litterär gestaltning från HDK-Valand och är verksam som kulturskribent och kritiker. 2020 debuterade hon med Ya Leila, som nominerades till BoråsTidnings Debutantpris och Katapultpriset. Donia Salehs andra roman Röd galla utkommer den 5 mars 2024.

Om Ya Leila

Ya Leila handlar om hur kamper verkar som varor i en kapitalistisk tid, om kärleken mellan två vänner och om ofrivilligt rätade ryggrader till följd arv, till följd av vår samtid. Boken nominerades till Borås Tidnings debutantpris och Katapultpriset.

Sagt om

”Jag njuter. Det är skrivet med tajming, humor, precision såväl som frivolitet, intuitiv lyhördhet, avklarnat betraktande och solid medkänsla. Ett annat ord är talang.” Daniel Sjölin, Expressen

Ya Leila är en mycket lovande debut, en känslig skildring av tonårssprödhet, vänskap och vuxenblivande i ett Sverige där klassklyftor och rasism växer sig allt starkare.” Yukiko Duke, Svenska Dagbladet

”Där den unga samtidsromanen ofta är blasé skriver Saleh med värme och med öra för känslolivets schatteringar. Ya Leila är en tonsäker, finstämd debut.” Mikaela Blomqvist, Göteborgs-Posten

Om Röd galla

Bara elen skonar Golan från minnena av blodet mellan bergen, männen, mödrarna och vallmon. När Golan rullar igång saliven efter elbehandlingarna är det hennes systerdotter Aya som sitter intill henne, som stryker hennes handrygg precis som hon stryker gamlingarnas på hemtjänsten. Hennes egen dotter Helin har avlägsnat sig, metodiskt håller hon sin mamma och det kaos hon för med sig på säkert avstånd. Men Aya betraktar sin moster med skräck och förtjusning. Samtidigt som Aya tränger sig längre in i Golans tillvaro och sin egen ensamhet är det något inom henne som hotar att spränga