Röd galla

Författare: Donia Saleh

Utgivningsdag: 2024-03-05
Recensionsdag: 2024-03-08

"Sällan har kärlekens och destruktivitetens växelspel skildrats så bildligt och klart; hur djupt och utbrett rötterna i ett känslomässigt medberoende kan sträcka sig. [...] Det är oerhört skickligt att skriva så kärleksfullt om mörkret och om hoppet, trots allt." Aftonbladet

Bara elen skonar Golan från minnena av blodet mellan bergen, männen, mödrarna och vallmon. När Golan rullar igång saliven efter elbehandlingarna är det hennes systerdotter Aya som sitter intill henne, som stryker hennes handrygg precis som hon stryker gamlingarnas på hemtjänsten. Golans egen dotter Helin har avlägsnat sig, metodiskt håller hon sin mamma och det kaos hon för med sig på säkert avstånd. Men Aya betraktar sin moster med skräck och förtjusning.

Samtidigt som Aya tränger sig längre in i Golans tillvaro och sin egen ensamhet är det något inom henne som hotar att sprängas.

"Revolt och repression, underkastelse och blodig strid, kropparna, slagen – det är polerna i Donia Salehs makalösa nya roman [...] Sällan har kärlekens och destruktivitetens växelspel skildrats så bildligt och klart; hur djupt och utbrett rötterna i ett känslomässigt medberoende kan sträcka sig. [...] Det är oerhört skickligt att skriva så kärleksfullt om mörkret och om hoppet, trots allt." Aftonbladet

"Genom sitt skrivande håller Donia Saleh på att skapa nya förhållningssätt till den politiska romanen, bortom den bekvämlighetsinrättning som samtidslitteraturen håller på att bli. [...] Det här är en roman som inte smeker någon medhårs - men som visar obegränsad förståelse för de individer som skildras. [...] Deras minnen dränks inte i nostalgi eller sentimentalitet, utan befinner sig i ett bultande och levande just nu. De ges liv av Salehs konsekvent genomförda tilltal, både talspråkligt frodigt och stramt behärskat av litterär finmekanik." Jönköpings-Posten

"Att läsa en roman så fri från ängslighet är uppfriskande och får mig att önska att fler ska skriva lika kompromisslöst och hänförande som Donia Saleh." Flamman

"[Donia Saleh befäster] sin ställning som berättare med Röd galla. De lysande porträtt hon tecknar av sina två huvudpersoner, Aya och dennas moster Golan, placerar henne i toppskiktet bland svenska nutidsförfattare." Västerbottens-Kuriren

"Donia Saleh har en sällsynt förmåga att tränga in med sin berättelse. Plötsligt finns den bara där, i hela kroppen." Dagens Nyheter

"Hur kan jag bli överlycklig över att en författare kan skriva? Borde inte det vara en självklarhet? Dessvärre inte. [...] Därför blir jag så outsägligt lycklig av att få vistas i Donia Salehs universum, trots att innehållet i nya romanen Röd Galla [...] både är komplicerat och smärtsamt. Men ändå: Saleh eldar på livsgnistan i romankaraktärernas relativt torftiga tillvaro, och även hos mig, enbart med hjälp av språket. När orden raffinerar verkligheten till hyperprecision blir till och med nyanserna av vardagsgrå förtvivlan intressanta." Ystads Allehanda

"Precis som i debuten Ya Leila etablerar Donia Saleh omedelbart en röst som stark och egensinnig bär historien. [...] Det finns en fin växelverkan mellan det drömskt lyriska, det koncentrerat och hårt hamrande och grådaskig vardagsrealism i Donia Salehs bok som håller den lite röriga berättelsen med de flytande tidsperspektiven [...] förankrade i världen, samtidigt som den blir suggestivt fängslande. Man är trots allt gärna där, i Golans och Ayas kaotiska, sprängande värld som hotar att expandera bortanför alla gränser, för att Donia Saleh gör den så smärtsamt och intensivt levande." Svenska Dagbladet

"Textformatet suger in en och släpper inte taget tills bokens sista sida. [...] Det är bara att vänta och se vad som blir Salehs nästa mästerverk." Kult Magasin

"Vilket ansvar har man för sin nästa? För sig själv, och sitt eget agerande? […] I en tid av närmast patologisk självupptagenhet, översminkad med positiva floskler om att ”veta sitt värde” och ”inte ta någon skit”, är det en diskussion värd att föra. Donia Saleh visar med Röd galla att romanen fortfarande är en plats där sådana samtal kan inledas.” Sydsvenskan

"På sitt intensiva, estetiskt klarsynta och poetiska språk med absolut samhällskritiskt gehör [...] skriver Donia Saleh en historia där smärtan går i arv med modersmjölken och ingen går fri från den andres mörker, trots fysiskt avstånd och obesvarade meddelanden." ETC

"[Alla är] på något vis instängda i sin egen ensamhet, och alla försök att rädda varandra tycks misslyckas.
Kontrasten till detta är Salehs språk, så bländande att bokens berättelse hamnar i motljus. Även om jag bara lyckas snudda vid historien som utspelas erfar jag energin inom berättarjaget, vulkanen som pyser, som tar över - och fullständigt vibrerar." Upsala Nya Tidning

"Donia Saleh är en berättarteknisk och lingvistisk lurifax." Expressen

Recensionsdag: 2024-03-08 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Originalutgåvans utgivningsår: 2024 Omslagsformgivare: Miquel Gallardo Boktyp: roman Thema-kod: Modern och samtida skönlitteratur Antal sidor: 234 Mått: 144 x 223 x 20 mm Vikt: 387 g Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789100800758 (2024-03-05); E-bok, epub2, 9789100804398 (2024-03-05)

Nyheter om boken

Röd galla

Författare: Donia Saleh