Soledad Peñas melodram

Författare: Linus de Faire

Utgivningsdag: 2021-01-12
Recensionsdag: 2021-01-22

Mediakontakt: Anna-Karin Korpi-Öhlund

"en skickligt skräddad roman, rasande rolig och oväntat sorgesam" - Amanda Svensson, Sydsvenskan

En vårmorgon omhändertas Genoveva Ordoñez på ön Menorca efter att i en kyrka ha attackerat en präst med en frusen fisk. Uppdraget att föra hem Geno till Granada faller på Soledad, den förskjutna dottern. Snart tar dock Soledads syster Inés över vården och Soledad återvänder till ön för att umgås med sin pappa på den lokala baren, samt slutföra en pjäs hon lovat skriva åt hans amatörteatergrupp.
Soledad Peñas melodram är en burlesk och underbar skröna om familjeband och galenskapens olika uttryck. Linus de Faire tar med sin andra roman sitt författarskap till nya höjder.

"Linus de Faire är långt ifrån den första som laborerar med ett slags hybridform mellan roman och teaterpjäs, men det är inte ofta det görs så här skickligt och sömlöst. /.../ [det är] en skickligt skräddad roman, rasande rolig och oväntat sorgesam. Jag ser redan fram emot de Faires nästa genreexperiment." Amanda Svensson, Sydsvenskan

"Visst är det som sagt en rolig roman, men genom de ljusa skratten skiner också den mörkare och tyngre realiteten i Soledads öde, och som bidrar till att hon genast anmäler sig till svensk litteraturs mer minnesvärda gestalter. Redan med sina två första romaner har alltså de Faire skapat två oförglömligt levande karaktärer. Det känns som en underdrift att säga att det bådar gott, inte minst när man skriver om en författare som inte vet vad underdrift är." Björn Kohlström, bloggen Bernur

"Det är en trixig och durkdrivet begåvad lek med genrer Linus de Faire ställer till med i sin andra roman, 'Soledad Peñas melodram'. /.../ Linus de Faire lyckas samtidigt göra [boken] till en förunderligt livfull och episkt slagkraftig historia, som räknar starkt släktskap med Pedro Almodóvars filmer." Christian Swalander, Borås Tidning

"De Faire tar även i denna roman en ganska stor risk. Varför ska vi bry oss om dessa osannolika, spritt språngande galna och sällan särskilt sympatiska människor? Därtill gestaltade med en vild och lekfull stil som kortsluter den traditionella psykologiska realismens mekanismer för identifikation. Men faktum är att man efter ett tag börjar bry sig. Under ytan finns en djup sorg och ensamhet. Och den avslutande delen, som består av sista akten i Soledads pjäs, komplett med en kör som på oöversatt spanska kommenterar skeendet, inträffar kanske trots allt det mirakel de flesta slutat hoppas på. Vägen dit kunde bara nås genom fantasin och fiktionen." Magnus Persson, Svenska Dagbladet

"de Faires debutroman 'Boken om Yousef' (2017) belönades med Katapultpriset, och även uppföljaren imponerar. Inte bara för att det är befriande att läsa en svensk roman som inte handlar om författarliv i Stockholms innerstad, utan för att det är så infallsrikt: idérikedomen, ironierna, de andalusiska ordspråken som tryfferar sidorna, den teatrala dialogen som invaderar berättelsen, Soledads pjäs som avslutar allt - de Faire har ekvilibristisk koll på alltihop." Sven Anders Johansson, Aftonbladet

"Linus de Faire belönades med Katapultpriset för debuten och 'Soledad Peñas melodram' visar en författare som vet vad han vill. Och han för onekligen in en ny krydda till den svenska samtidslitteraturen." Kristian Ekenberg, Gefle Dagblad

Recensionsdag: 2021-01-22 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Originalutgåvans utgivningsår: 2021 Omslagsformgivare: Sara R. Acedo Platser: Menorca, Granada, Barcelona, Spanien Tidsperioder: nutid Thema-kod: Modern och samtida skönlitteratur, Romaner om familjeliv Antal sidor: 314 Mått: 143 x 223 x 26 mm Vikt: 491 g Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789100183042 (2021-01-12); E-bok, epub2, 9789100183059 (2021-01-12)

Soledad Peñas melodram

Författare: Linus de Faire

Utgivningsdag: 2021-01-12