Boken om Yousef

Författare: Linus de Faire

Utgivningsdag: 2017-01-20
Recensionsdag: 2017-02-03

Yousef al-Khayal sitter i isoleringscell i ett fängelse i Roumieh, anklagad för delaktighet i mordet på Libanons premiärminister Rafiq Hariri. Han väntar fortfarande på rättegång. Kanske för att få tiden att gå börjar Yousef med en röd tuschpenna att skriva ner sina minnen från barndomens Beirut. Han skriver om lillasystern som aldrig fick växa upp, om brodern som växte upp för fort, och det konstanta skyttegravskriget mellan deras mamma och pappa. Men att skriva är alltid att ge en bild av verkligheten och hur sann är egentligen Yousefs version? Är han bara en timid fågelskådare som sitter felaktigt fängslad? Och hur var det med hans mammas politiska åsikter? Och pappans stillasittande hemma i vardagsrummets enda fåtölj, vad var det en följd av?

"Boken om Yousef" är en fascinerande ask-i-ask-berättelse där sanningen om Yousef uppväxt sakta framträder. Det är en sprudlande roman där fantastisk saga och realistisk vardag möts, om att växa upp i ett krigsdrabbat land, där sanningen alltid är det första offret, men där fiktionen alltid är den sista överlevande.

"Boken om Yousef" tilldelades Katapultpriset för årets debut 2017.

"Det var länge sedan jag läste en så mogen och fullfjädrad debut. Det är faktiskt svårt att ta in att detta är de Faires första roman; den är komplex, frän, rolig och otroligt välskriven. (…) bokens sista tredjedel består av ett appendix, sammanställt av memoarernas (fiktiva) översättare. Här återfinns, i alltifrån förhörsprotokoll till magiskt realistiska noveller (små mästerverk i sig), avgörande pusselbitar. Men om Yousef är en blyg fågelskådare eller blodtörstig attentatsman kan inte avslöjas. En sak är dock säker: 'Boken om Yousef' erbjuder en storslagen läsupplevelse."
Svenska Dagbladet

Svenska Dagbladet

"Det här är en roman som är sprängfull av angelägen information och kunskap och lika full av fantasikraft och kvickhet. Jag tänker på författare som Salman Rushdie, Orhan Pamuk och libanesen Elias Khory. Även hos dem är romanen en kunskapskälla, dock utan att vara helt pålitlig. Det är befriande att det även finns svenska författare som inte är så lättskrämda av sig. Som tar ett kliv ut i världen och gör någonting kreativt av det. Om det är den här sortens debutanter vi ska få se i framtiden, ser den mycket lovande ut."
Dagens Nyheter

"Här borde jag antagligen skriva att det är en osedvanligt lovande debut. Men jag vägrar, inte enbart för att det är sliten och nött klyscha. Vad som främst får mig att avstå är att det inte är rättvist. 'Boken om Yousef' är en fullödig, givande, skicklig, imponerande fantasifull och inlevelserik och ändå samtidigt starkt frätande realistisk och politiskt väsentlig roman av sällsynt slag. Inget bör förminska den insats eller försöka ta ifrån författaren Linus de Faire äran av att ha skrivit detta laddade och levande verk. ”Boken om Yousef” är en omvälvande och viktig roman. Jag hoppas den finner många läsare."
Nerikes Allehanda

"Linus de Faire har skrivit en berättartekniskt konstfärdig roman samtidigt som han på ett livligt sätt lyckats presentera ett land i all dess komplexitet - dess historia, dess tradition och dess rika kultur."
Smålandsposten

Recensionsdag: 2017-02-03 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Nomineringar: Borås Tidnings debutantpris Utmärkelser: Katapultpriset Boktyp: debutverk Platser: Beirut, Libanon Tidsperioder: 1980-talet Thema-kod: Modern och samtida skönlitteratur Format (utgivningsdatum): Kartonnage, 9789100156732 (2017-01-20); E-bok, epub2, 9789100156749 (2017-01-20); Pocket, 9789174296679 (2017-12-07)

Boken om Yousef

Författare: Linus de Faire

Utgivningsdag: 2017-01-20