Pastoralia och andra noveller

Författare: George Saunders

Utgivningsdag: 2021-08-11
Recensionsdag: 2021-08-17

George Saunders räknas idag som en av de främsta amerikanska novellisterna. I ”Pastoralia och andra noveller” har ett urval gjorts i samråd med författaren och visar på bredden och utvecklingen innan kritikerrosade romanen ”Lincoln i bardo”. Novellerna speglar ofta en utflippad men igenkännbar samtid och kan beskrivas som ett sprakande fyrverkeri av genialitet, gnistrande fantasi och svart satir.

"Ibland grips jag av den lyckliga känslan av att litteraturen kan göra vad som helst. Den kan, för att använda ett slitet uttryck, föra oss till andra världar, den kan belysa och vidga verkligheten och den kan - vilket är fallet med George Saunders noveller - vränga verkligheten ut och in ... Man skulle kunna kalla Saunders en arbetarförfattare i science fiction-kostym. Hans lojalitet och medkänsla är tveklöst med de lottlösa. Och novellerna - lästa samlade så här - ett satiriskt pärlband över ett Amerika i den yttersta av tider."

Tidningen Vi

"Flertalet [noveller] hör till det som bör läsas om man alls anser sig intresserad av samtidslitteratur ... kanske är det ändå Tjechov han liknar mest. Tjechov - plus vålnader och virtuell verklighet."

"Boken består av ett urval från Saunders tre novellsamlingar. Tveklöst blir hans noveller allt kusligare, de från "Tionde december", som redan finns på svenska, hör till de starkare. 'Semplicaflickorna' ... dröjer kvar som få ... Novellen är ett litet mästerverk ... Saunders tar fram det sämsta i dagens samhälle och människor, där det enda som inte gått åt pipan är drömmen om den lycka som fortfarande finns inskriven i den amerikanska konstitutionen. Självförtroendet, var och en sin egen lyckas smed, det amerikanska begreppet 'self-reliance' - lever här endast som en grym ironi. Av allt detta gör Saunders en litteratur som samhället skrämmande snart verkar komma i kapp."

"Saunders är rolig som Chaplin och enveten som Beckett. Berättartekniskt otroligt driven, upplagd också för allehanda senmodernistiska experiment, är han ändå lika omedelbar och lättillgänglig som slagdängorna i någon gammal jukebox. Man rycks med, vänder hypnotiserad sida efter sida."

"Niclas Nilssons översättningar är svenska dubbelgångare till originalen. Han missar inget av Saunders ibland rätt vågade språksprång, eller de komiska poängerna, som alltid riskerar att försvinna i en översättning. Han gör ett lika bra jobb med novellerna som med Saunders roman 'Lincoln i bardo' - ett mästerverk att se fram emot för den som gillar novellerna ... Ett problem med den realistiska fiktionen, vars stämma nu växer sig starkare i samtidslitteraturen, är att känslorna och romanfigurerna ofta känns fullständigt overkliga, hur nära en verklighet själva berättelsen än försöker lägga sig. Hos George Saunders är det tvärtom. Han skapar ett helknäppt USA där spöken hör till vardagen och gängse lagar är satta ur spel, men känslorna och människorna är helt igenom tvättäkta."

Norrbottens-Kuriren

"Saunders formulerar något så pass ovanligt som en stark vision av hur världen ser ut. Det är en värld där företagen har all makt i deras 'slimmade nya organisation', där de anställda dagligen tvingas fylla i 'Formulär för Utvärdering av Partner', samtidigt som man tror sig 'positivt och kreativt tänka ut överraskande och innovativa lösningar' på problemen. Och är inte detta ett nyspråk att känna igen? Det som ter sig som science fiction är i själva verket redan här."

Tempot är speedat och berättelserna framstår som en hybrid av Kristian Lundbergs socialrealistiska Yarden och Pär Thörns mer crazy experimentella Tidsstudiemannen och Vattna vargen. Hos Saunders ställs också moralfilosofiska frågor i Brechts anda: Först kommer käket, sedan kommer moralen ... Här finns många fantasifullt riggade scener av maktfullkomlighet och vanära, samt en grundmurad insikt i hur brist på pengar skapar kortslutning i människors kroppar och hjärnor. Saunders läses ofta som sf-författare och skapare av samhällssatir, men jag känner igen slavdriveriet från LO:s aktuella arbetsmiljörapporter. Novellerna larmar högljutt, grällt och groteskt."

Sydsvenskan

"Novellerna är djupt sorgliga och nedslående, men samtidigt dråpliga, ibland tokigt roliga. Språket är drivet och medryckande."

Barometern

"För mig är det som att öppna en godispåse. Omslaget grönt som en mintpastell och lent som en chokladkaka, jag är full av förväntan att ta mig an fler av Saunders futuristiska världar och jag vet redan innan att jag inte kommer att bli besviken."

Skånska Dagbladet

Recensionsdag: 2021-08-17 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Översättare: Niclas Nilsson Boktyp: Novellsamling Thema-kod: Skönlitteratur: allmänt Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789100182342 (2021-08-11); E-bok, epub2, 9789100182359 (2021-08-11)

Pastoralia och andra noveller

Författare: George Saunders

Utgivningsdag: 2021-08-11