Tyll

Författare: Daniel Kehlmann

Utgivningsdag: 2019-10-08
Recensionsdag: 2019-10-08

Mediakontakt: Janina Rak

För första gången sedan den internationellt hyllade ”Världens mått” (2007) återvänder Daniel Kehlmann till den historiska romanen och blåser liv i en gåtfull figur i den tyska folkloren. Tyll Ulenspiegels kringflackande liv som narr och sanningssägare sträcker sig över en epok och ett Europa präglat av ett ständigt krigstillstånd. Skärvor och skrönor fogas samman till en rik fresk över det trettioåriga krigets historia, där den mytomspunne Tyll Ulenspiegel alltid tycks dyka upp på ett hörn. Han möter såväl tidens huvud- som biroller – från den myndige kung Gustav II Adolf till den talande åsnan Origenes. ”Tyll” är en underhållande, spränglärd och storslagen pikareskroman om förställningskonstens makt och krigets förstörande kraft.

"Ett mästerligt gyckelspel ... Översättaren Jesper Festin har haft mycket arbete med ett språk som är på samma gång ålderdomligt och modernt, men lyckats mycket väl med uppgiften: den ironiska högstämdheten är bevarad utan att för den skull bli övertydlig ... där Kehlmann lyckas som bäst, i de emblematiska finurligheterna, i gränsen mellan psykologiska och magiska fenomen, är han mästerlig, och med 'Tyll' har han skrivit en av Tysklands mest egensinniga exposéer över den egna historien."

Svenska Dagbladet

"Hans prosa har alltid ägt den där fjäderlätta och samtidigt distinkta elegansen, ett drag som i 'Tyll' ytterligare förstärks av att romanen är uppbruten i berättelser som kan läsas fristående och i en ordningsföljd som läsaren själv bestämmer. Om helheten här är becksvart, en meditation som antyder att den framtid vi är på väg in i är det förflutna, att det barbariska 1600-talet är en spegel av vår tid, så är det detaljerna som gör lektyren till en njutning. En eloge därför till översättaren Jesper Festin. Själv en jonglör garanterar han att Kehlmanns många bollar hänger som en regnbåge över boksidorna."

Dagens Nyheter

"Dessutom måste Daniel Kehlmann själv ha tillgripit magi av något slag. Hur vore det annars möjligt för honom att skriva en skildring som med absolut briljans gestaltar en mängd individuella livsöden och samtidigt låter dem ingå i ett mäktigt körverk som ger röst åt själva tiden de levde i? Det är orimligt skickligt. Man tror inte sina ögon."

Borås Tidning

"Tack vare Kehlmanns mustiga, kraftfulla och intensivt varierade språk sjuder hela romanen av liv, vilket allt också paradoxalt nog förstärks av att människorna under det 30-åriga kriget verkade leva vid avgrundens rand och i dödens väntrum ... Hela berättelsen påminner om en enda lång skröna och drar ibland mot det rent absurda på ett närmast galghumoristiskt sätt. Tyll är Kehlmanns bästa roman sedan 'Världens mått' kom ut 2007."

Skånska Dagbladet

"[D]irekt unik i sina ambitioner att verkligen leva sig in i ett svunnet tidevarvs tänkande. Välskriven är den också på ett underbart kargt sätt, skickligt fångat av översättaren Jesper Festin."

Sydsvenskan

"[E]n vacker och underhållande skröna ... Några av romanens finaste passager kommer jag att ha med mig länge, bland annat den som inleder romanen, och som på många sätt är en vacker men sorglig bild av konstens belägenhet."

Göteborgs-Posten

"'Tyll' är en historielektion där vad som helst kan hända. Det som är nästan finast av allt är att det är så oavbrutet underhållande. Daniel Kehlmann visar med all önskvärd tydlighet att underhållningslitteratur kan vara både smart, lärd, ha hög litterär kvalitet - och vara lätt att ta till sig. Om någon nu fått för sig något annat alltså."

Jönköpings-Posten

"[N]är den är som bäst - och hit räknar jag till exempel delarna "Luftens herre" och "Svält" - är den lysande. 'Tyll' bildar en fantastisk gobeläng över det liv som pågick strax intill 1600-talets slagfält ... 'Tyll' är en underhållande och ofta rörande roman, en annorlunda historieskildring präglad av återhållet patos och intensiv närvarokänsla. Kehlmann skriver fram vardagen i krigets skugga."

Norrbottens-Kuriren

"Ett sätt att beskriva Kehlmanns bok skulle kunna vara Peter Englunds Ofredsår med svart humor och inslag av magisk realism ... Man vill tro att denna imponerande roman ger en bra representation av hur människorna, i all deras vidskeplighet, uppfattade sin samtid."

Skaraborgs Allehanda

”’Tyll’ är Daniel Kehlmanns hittills bästa bok … ett djupt rörande, brutalt, modernt, romantiskt tyskt epos, fullt av liv och skrivet på ett underbart odistanserat sätt … ’Tyll’ är Daniel Kehlmanns seger över historien, hans historiska triumf.”

Der Spiegel

"Ett rent nöje."

Die Zeit

"Ett mästerverk … Vilken outtröttlig bok och vilket storslaget stoff … Det är dessutom den mest originella romanen om Europa på flera år."

Neue Zürcher Zeitung

"En otyglat underhållande bok som har drag av klassiker."

Frankfurter Rundschau

"En virtuost och skickligt skriven roman präglad av stor detaljkännedom, som kan vara Kehlmanns bästa sedan ’Världens mått’."

Süddeutsche Zeitung

Recensionsdag: 2019-10-08 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Översättare: Jesper Festin Originalutgåvans titel: Tyll Originalutgåvans utgivningsår: 2017 Platser: Europa, Tyskland Tidsperioder: Trettioåriga kriget, 1600-talet Thema-kod: Historiska romaner Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789100178659 (2019-10-08); E-bok, epub2, 9789100178666 (2019-10-08)

Tyll

Författare: Daniel Kehlmann

Utgivningsdag: 2019-10-08