Smekmånader

Författare: Mikael Berglund

Utgivningsdag: 2017-01-24
Recensionsdag: 2017-02-07

Mediakontakt: Hanna Lundkvist

I en nära framtid, när landsgränserna slutits, skickas det nygifta paret Maija och Viktor iväg på ett uppdrag till en ogästvänlig ö i Bottenviken. Vad uppdraget består i är oklart. Över deras huvuden svävar bestyckade drönare och runt armen har de varsin transponder.
Snart förstår de att de är utvalda för att rapportera aktivitet österifrån och att det inte är tänkt att de någonsin ska återvända till fastlandet. När en sargad plåtfarkost spolas i land på ön med en grupp svårt medtagna människor sätts såväl samvete som de nygiftas relation på prov. Det som skulle bli en smekmånad blir en kamp om livet och förståndet – i exil, på nåder, på ingenmanshav.
Med Smekmånader följer Mikael Berglund upp sin hyllade debut Ett föremåls berättelse om obesvar. På sitt säregna och vackra språk skildrar han en mörk framtid som skulle kunna bli vår verklighet. Besök bokens hemsida:http://smekmånader.se/

”Mikael Berglund har kopplat mig i samma fasta grepp som i debutromanen. Det är fantastiskt vilken skicklig författare han är.”
– Svenska Dagbladet

”Mikael Berglund har kopplat mig i samma fasta grepp som i debutromanen. Det är fantastiskt vilken skicklig författare han är. Under en hotfull himmel av högteknologiska drönare skrivs berättelsen på ett högtidligt och kargt, stundtals arkaiskt, språk – då och då kryddat med dialektala (’liks’) och extremt samtida (’killgissa’) uttryck. Den berömda svårigheterna med att följa upp en bejublad debut har definitivt inte drabbat Berglund.”
– Therese Eriksson, Svenska Dagbladet

”Den är smittsam, prosan hans […] Graden av angelägenhet, när murar mellan grannländer och huvudlösa sexuella urspårningar dominerar nyhetsflödet – för att inte tala om avhumaniserade ordsammanställningar som ’flyktingströmmar’ – är naturligtvis inte att ta miste på. Men det är inte som idé- eller debattroman ’Smekmånader- äger sin främsta styrka, utan i sin barska och helt egna prosa. En underlig korsning mellan låt säga Birgitta Lillpers och Cormac McCarthy, med omisskännligt norrländsk frasering.”
– Niklas Qvarnström, Sydsvenskan

”Mikael Berglund har ett starkt driv i berättelsen …”
– Annina Rabe, Kulturnytt Sveriges Radio

”För sina 175 luftiga sidor har den en oanad tyngd, en handling som grundligt och ömsint kammar igenom varats små och stora tovor. […] språket flyter lätt och jämnt, till synes konstlöst över sidorna. Det är först efter avslutad läsning som det når sin fulla tyngd. Då avtecknar sig plötsligt Smekmånader som en avlägsen ö på isen. En mörk och främmande hamn som sakta drar sig närmare.”
– Elin Ruuth, Västerbottens-Kuriren

”Jag tycker mycket om Mikael Berglunds sätt att med små medel bygga upp en alldeles särskild stämning. Jag sugs in i berättelsen och njuter av läsningen trots att jag hela tiden anar att det aldrig kommer att gå väl. […] Det är en mycket stilsäker berättelse av en författare som har hittat en alldeles egen röst. Jag ser mycket fram emot nästa roman och hoppas den blir lika mörk, lika vacker, lika outgrundlig.”
– Annika Koldenius, Borås Tidning

”… ett mörkt relationsdrama. Men också en elegant psykologisk thriller som hanterar svidande aktuella frågor om vårt eget, och våra länders, ansvar gentemot de där andra.”
– Jonas Danielsson, Totalt Umeå

Recensionsdag: 2017-02-07 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Boktyp: dystopier Platser: Bottenviken Thema-kod: Modern och samtida skönlitteratur, Dystopier och utopier, Skönlitteratur: allmänt Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789100162184 (2017-01-24); E-bok, epub2, 9789100162191 (2017-01-24)

Smekmånader

Författare: Mikael Berglund

Utgivningsdag: 2017-01-24