Albert Bonniers Förlag, 2021-12-23

Foto: Nille Leander

Åsa Maria Kraft prisas av Svenska Akademien

Författaren och poeten Åsa Maria Kraft tilldelas Bellmanpriset 2021. Priset, som delas ut av Svenska Akademien, instiftades av makarna Anders och Emma Zorn 1920 och ska tilldelas "en framstående svensk skald".

De senaste årens mottagare av priset har varit Göran Sonnevi (2016), Lennart Sjögren (2017), Tua Forsström (2018), Gösta Ågren (2019) och Eva Runefelt (2020). Prissumman är 250 000 kronor.

Om Åsa Maria Kraft

Åsa Maria Kraft, född 1965, är bosatt i Lund. Hennes böcker rör sig i gränslandet mellan poesi och prosa. Kraft debuterade 1997 med 4 Påhitt. 2005 utkom hennes bok Bevis, som belönades med Sveriges Radios Lyrikpris 2006. Diktsamlingen Randfenomen kom ut 2015 och tilldelades Gerard Bonniers Lyrikpris. Under våren 2021 gav Kraft ut diktsamlingen Grus.

Om Grus

Åsa Maria Krafts senaste diktbok heter som fågelsläktet trana på latin: Grus. Den handlar om omöjliga resor och ställer frågor om flyktvägar, hemkomster och struphuvudets mekanism. Det är en bok som går in och ut ur naturen, platsen och historien bland halvt bortglömda versmått och murstenarna där färgen från bilderna försvunnit. Många tranor måste ses för ett enda V.

pastellfärgade prickar
små penseldrag i en fresk
ett språk är en krona av löv

runt ett huvuds hjässa
och alla ord är sång,
säger fåglarna, de svärmar

Sagt om boken

”I en tid av fake news kan man undra vad det är för mening med att läsa poesi när det finns så mycket fakta att hålla ordning på. Grusger svar. Dikterna lurar oss att se bättre. Dessutom tar dikten oss med på en bildningsresa … Dikten är snabbare än snabbtåget. Krafts dikt har elegant och snabbt tagit oss till en skärningspunkt mellan värld och värld. En slutpunkt? Nja, mer ett tillstånd. När allt kommer omkring är Grus inte främst en skildring av en resa utan en resa i sig själv. Och diktens maskineri spinner vackert.”
Mikael Timm, Kulturnytt

”Krafts skapande är utsökt … lätt och vackert som romantisk fågelpoesi. Men med lite mer realism.” Klas Hemlin, Sydsvenskan