Författare: Jona Elings Knutsson

Utgivningsdag: 2020-01-24
Recensionsdag: 2020-01-24

Mediakontakt: Annelie Eldh

Moskva 1974. Kosmonautfru Shatalova fastnar med håret i handfatet där hon tvingas tvätta sig eftersom badkaret är upptaget av två kubanska krokodiler.
Stockholm idag. Malin Pettersson Carlsson fastnar i minnen av rymdutställningen i Rättvik och av Åsa som inte finns längre och önskar att hon haft ett par krokodiler att oroa sig för i stället.
”Krokodilens vändkrets” är en roman om moderskap, dotterskap och äktenskap. Om klassamhällen och förnekandet av dem, om ensamhet i kollektivet. Den handlar om allt som sker på badrumsgolv bakom låsta dörrar. Om verklighet och fiktion. Om inlagd gurka, rymdvulkaner och vådan av vita trosor.

"Boken är välskriven på samma sätt som exempelvis Bengt Ohlssons bästa romaner; att tappa intresset är omöjligt, och under berättelsen anas ett vinddrag av erfarenheter som känns självupplevd ... 'Krokodilens vändkrets' lever på sin höga angelägenhetsgrad, och på den närmast pedantiska noggrannhet med vilken den är skriven. Det är en arbetsseger till debut, och en text som sitter kvar i nervsystemet efter avslutad läsning." Martina Montelius, Expressen

"... ovanligt egensinnig ...'Krokodilens vändkrets' rör sig från det lilla, vagt förnimbara livet inuti en kvinnas livmoder och ut i den stora, stjärnbeströdda rymden. På ledig prosa tar sig Elings Knutsson an den sovjetiska rädslan för kamratangiveri lika obekymrat som hon skriver om pizzerior i Hedemora. ... driv i stilen och särprägel i kompositionen." Therese Eriksson, Svenska Dagbladet

"Textens förhöjda realism för tankarna till Nobelpristagaren Olga Tokarczuk ... ett associationsrikt sätt att skriva som lovar gott och som med sin fjäderlätta absurdism är en frisk fläkt i den svenska litteraturen." Kristian Ekenberg, Gefle Dagblad

"Elings Knutsson leker med gränsen mellan fiktion och verklighet samtidigt som hon lyfter skrivandets plågor. ... Starkast är dock bokens humor och något som liknar den absurdism som äldre rysk litteratur ofta har ett stråk av, mina tankar går till både Gogol och Bulgakov, och kanske är det där inspirationen är hämtad. ... Det är en rolig roman, med galghumor och nattsvarta ämnen som ändå lämnar en känsla av finurlighet och finess." Nora Wurtzel, Dagens ETC

"På otvungen, ledig prosa där berättelsens stegring och karaktärernas inveckling är det centrala gör Elings Knutsson skickliga glidningar genom rysk interiör, sovjetisk tidsepok och levnadssätt. ... en roande, annorlunda berättelse i samma anda som Britta Röstlund eller Lena Ackebos romaner" Helena Lie, Skånska Dagbladet

"Det är en smart uppbyggd roman ... Elings Knutsson har en intressant tematik, en bra berättelse och en spännande idé om hur berättelsen ska skildras när hon ställer den Sovjetiska myten om ett jämlikt arbetarnas paradis mot den svenska myten om det jämställda samhället och äktenskapet." Maria Ramnehill, Göteborgs-Posten

"... full av både krokodiler, humor och ryska miljöer. Den driver också ett intressant spel mellan fakta och fiktion. ... Elings Knutsson har löst fiktionsproblematiken fint och växelvarvar mellan att skildra kosmonauthustrun Yonovas kamp med krokodilerna i badkaret 1974, och svenska Malin som utkämpar sina egna duster i badrummet i ett nutida Stockholm." Anna Hallberg, Dagens Nyheter

"Om man får för sig att besöka Skansens akvarium ... kan man beskåda ett par äkta kubakrokodiler. De skänktes av Fidel Castro till kosmonauten Vladimir Shatalov och detta är startpunkten för Jona Elings Knutssons skickligt komponerade debutroman. ... Jag gillar handlaget. Jag tycker om iakttagelseförmågan. Båda tidsplanen är fyllda av signalbärande detaljer och funna av ett öga med sinne för ironi. Malins mer vardagsnära kontrasteras av Yonovas mer farsfyllda. Samhälls- och klasskildring finns på alla nivåer." Maria Ehrenberg, Borås Tidning

"Det här är Knutssons debutroman. Det måste bli fler." Pernilla Josefsson, Kommunalarbetaren

Recensionsdag: 2020-01-24 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Originalutgåvans titel: Krokodilens vändkrets Omslagsformgivare: Sara R. Acedo Boktyp: romaner Platser: Moskva, Stockholm, Hedemora, Rättvik, Sovjetunionen Tidsperioder: 1970-talet, 2020-talet Thema-kod: Skönlitteratur: allmänt Format (utgivningsdatum): E-bok, epub2, 9789100179977 (2020-01-24)

Krokodilens vändkrets

Författare: Jona Elings Knutsson

Utgivningsdag: 2020-01-24