Föreställningar

Författare: Thom Lundberg

Utgivningsdag: 2019-08-16
Recensionsdag: 2019-08-16

Mediakontakt: Anna-Karin Korpi-Öhlund

"'Föreställningar' infriar med råge de löften som debuten 'För vad sorg och smärta' gav. Ett betydande författarskap utvecklas vidare." Christer Swalander, Borås Tidning

Johan är tillbaka i operahuset efter en uppslitande separation och en tids sjukskrivning. Han får i uppdrag att dokumentera uppsättningen av Leoncavallos "Pajazzo" och blir i sitt lätt förvirrade posttraumatiska tillstånd alltmer fixerad vid likheterna mellan honom själv och Canio, operans huvudperson.

En eftermiddag möter han Agnes, en ung författare som deltar i samma samtalsgrupp för sorgehantering. Hon försöker hjälpa den nedbrutne Johan och blir involverad i hans liv. Men när hon hittar en dagbok som tillhört Elin, Johans ex-flickvän, upptäcker hon nya sidor av honom. Agnes och Johans skilda perspektiv skapar ett glapp, en skevhet, medan de glider i och ur rollerna som offer och förövare, deltagare och iakttagare.

"Föreställningar" handlar om hur vi formulerar vår egen berättelse, om skuld, ansvar och vedergällning. Det är också en roman om våld, i synnerhet mäns våld mot kvinnor, och hur vi förstår det.
Det finns alltid två sidor av en historia – kan vi någonsin veta sanningen?

"Föreställningar [utgör] en glad och gastkramande överraskning. Så här allvarlig, välskriven och ambitiös kan alltså svensk samtidslitteratur också vara!" Jenny Högström, Aftonbladet

"Och jag hisnar över den minutiöst välgjorda fiktionen. Som hur skickligt Agnes och Johan balanseras: en total ojämlikhet etableras för att närmast obemärkt slå över i en jämbördig maktbalans som darrar av högspänning. Ur sidor som påminner om en psykologisk thriller genereras insikter om vad den såriga människan är kapabel till. Glasklart framkallas såväl individens djupa oförmåga att förstå och hantera sin egen skuld, som blindheten inför den egna potentialen att göra andra illa. 'Föreställningar' visar människans svårigheter att trots goda intentioner faktiskt upprätta det moraliskt riktiga, och denna gestaltning blir jag inte kvitt. För, viskar romanen med en anmärkningsvärd stämma ur mörkret, det förflutna kommer alltid att göra sig påmint." Anna Lundvik, Sydsvenskan

"Romanens styrka är i stället den tätt skrivna prosan inifrån huvudpersonens förvridna medvetande – han befinner sig 'sekunder från en psykos', som någon konstaterar. Här finns inget förlåtande ljus över en kvinnomisshandlares brutalitet, men däremot en ovanlig förflyttning in i dennes vanställda logik. Att på detta sätt uppleva Johan ur hans egen position är som att tappa balansen i ett trångt rum – och i dessa skrämmande sekvenser lyckas Thom Lundberg skapa en säregen dramatik som osäkrar läsningen." Kristina Lindquist, Dagens Nyheter

"Med språklig intensitet suger han in läsaren i Johans och Agnes världar, tvingar en att förhålla sig till deras skilda perspektiv och verklighetsuppfattningar. Och i en bok där skillnaden mellan fiktion och verklighet inte är glasklar för romanfigurerna, blir den heller inte riktigt det för läsaren. Det är framförallt därför som 'Föreställningar' är så obehaglig, och prövande, läsning." Therese Eriksson, Svenska Dagbladet

"I uppföljaren fortsätter han att poängtera språket och språkets makt att förändra perspektivet beroende på vem som har - eller tar sig - tolkningsföreträde. ... En mångbottnad och nyanserad berättelse skrivs fram där Johan och Agnes är ömsom iakttagare och deltagare, offer och förövare." Maria Domellöf-Wik, Göteborgs-Posten

Recensionsdag: 2019-08-16 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Originalutgåvans utgivningsår: 2019 Thema-kod: Modern och samtida skönlitteratur Format (utgivningsdatum): E-bok, epub2, 9789100178291 (2019-08-16)

Föreställningar

Författare: Thom Lundberg

Utgivningsdag: 2019-08-16