Moderskap

Författare: Sheila Heti

Utgivningsdag: 2018-08-14
Recensionsdag: 2018-08-28

Mediakontakt: Kult PR Lina

Vad vinner den kvinna som skaffar barn, och vad offrar hon? Vad vinner och vad offrar den som avstår?

Någonstans mellan 30 och 40 kan huvudpersonen i Moderskap inte längre ducka för frågorna. Medan hennes vänner överlägger vid vilken tidpunkt det bäst passar dem att bli mödrar, brottas hon med frågan om moderskapet alls är för henne.

Moderskap utspelar sig under de kanske mest avgörande åren i en kvinnas liv, då önskan om frihet ställs mot önskan om barn och beslutet oavsett utgång är oåterkalleligt. I sina prövande försök att hitta det svar som är rätt för henne går berättaren i dialog med sin partner och sina vänner, med konst, filosofi, mysticism och drömtydning. Och hon singlar slant.

Resultatet är en ärlig, intelligent och överraskande undersökning av moderskapets mytologi som töjer lika mycket på romangenren som på huvudpersonens förväntade positioner. Det är en text som ansluter sig till ett pågående samtal om livsval, feminism och föräldraskap, och som liksom Hetis genombrottsbok How should a person be? ställer den universella frågan om hur man som människa egentligen ska leva.

"'Moderskap' bjuder på vassa analyser av den egna ovissheten, samhällets hyllning av moderskapet, och dess syn på kvinnor som väljer bort barn ... Sheila Hetis roman är ett angeläget tillskott i den feministiska litteraturen: den ställer viktiga frågor om vår kulturs syn på kvinnoroll, moderskap och arbete."

Yukiko Duke, Svenska Dagbladet

"Det finns en stor allmängiltighet över frågeställningen hon rör sig kring: den om barn eller inte barn ... när jag stänger den är jag både rörd och tankfull, faktiskt tacksam över det arbete den redovisar – om att bli till, att förstå, att landa, mitt i livet."

Kulturnytt, SR

"En naket ärlig roman som ställer viktiga frågor om föräldraskap och feminism."

Vi Läser

"När min trettioårskris inföll för ett par år sedan tipsade en äldre manlig bekant mig om att skaffa barn, eftersom ingenting håller en ung på samma sätt. Själv närmade han sig sextio och hade både barn i skolåldern, och vuxna, och missade kanske att fånga upp att just frågan om barn var en av de som stressade mig mest ... I stället för välmenande men missriktade råd önskar jag att någon hade satt Sheila Hetis originella roman 'Moderskap' i händerna på mig ... så är också 'Moderskap' en bok att samtala med och invända mot, kanske tröstas lite av. Slantsinglandet ger också ett förslag på livsåskådning som jag tycker låter ganska bra. Följ dina värderingar, sträva efter lycka och försök tillgodose behoven hos de människor du älskar."

Göteborgs-Posten

"Heti är hela tiden vänd mot sig själv på ett sätt som kan bli irriterande navelskådande, men som också är spännande och utmanande. Det är frigörande med en kvinna som inte verkar bry sig om vad andra tycker ... Sheila Heti har inga barn, men har skrivit en intressant och viktig bok om moderskap."

'"Moderskap' är en bok att läsa sakta. En bok att diskutera, antingen med sig själv, sin aprtner eller sina vänner. Själv fann jag mig stryka under och vika hundöra på nästan varje sida. Romanen, som egentligen känns som en biografi, är oerhört tänkvärd och innehåller fantastiska meningar, inte sällan fyllda av frågor utan givna svar. Och det är just det som gör den så bra."

Elle

"Ibland virar Sheila Heti in sig i sina filosofiska resonemang, men ofta är de så träffande att det gör ont i hjärtat ... Denna filosofiska dagboksessä är skriven i fragmentariska stycken med kursiveringar och bilder - olikt något annat jag läst. Det är tvära kast och den brutala ärligheten är uppfriskande. Samtidigt är boken finstämd, följsam och komplex. I den svenska översättningen har Klara Lindell lyckats väl med att fånga den distanserade galghumorn som genomsyrar boken. I samma tradition som tv-serien 'Girls' skildras kvinnan som tar avstånd från normen men likt förbannat förhåller sig till den och hanterar den på enda möjliga vis: genom humor och självdistans."

Upsala Nya Tidning

”En bok för alla som funderar på att skaffa barn, som har fått barn, som inte har fått barn, som inte ville ha barn, som inte vet vad de vill men den biologiska klockan tickar på ändå. Äntligen tacklar någon ämnet som om det vore det viktigaste beslutet i ditt liv. För att, eh ja. Tur för oss att en av våra främsta tänkare har tagit på sig uppgiften, brottats med frågan, i åratal och i realtid, och kommit ut levande på andra sidan. Jag är så jävla redo att leva i den värld som den här boken hjälper till att skapa. Läs och prata, prata, prata.”

Miranda July

“I likhet med författare som Ben Lerner, Rachel Cusk och Teju Cole monterar Heti i sin genreutmanande litteratur ned våra förväntningar på vad en roman ska vara … Den här boken går inte att sluta citera, och den perfekta recensionen skulle enbart bestå av citat. … Om du som jag gillar att stryka under saker finns det en risk att din penna torkar ut.”

New York Times

”Provocerande, originell och briljant filosofisk feministisk litteratur … Heti skriver med mod, nyfikenhet och sällan skådad uppriktighet.”

Booklist

”En bok full av sex (den prosaiska, vardagliga sorten), humörsvängningar och djupgående feministiska tankar … Denna uppfriskande smarta och medvetet frustrerande bok ställer svåra frågor om kvinnors ansvar och behov, och om samhällets förväntningar.”

Publishers Weekly

”[En] uppenbarelse, en provokation … Den liknar ingenting annat jag har läst. Sheila Heti bryter ny mark.”

Rachel Cusk

“Jag har aldrig sett någon skriva om förhållandet mellan barnlöshet, skrivande och moderssorg som Sheila Heti gör … [En] modig, viktig, visionär bok.”

Elif Batuman

Moderskaps syntes mellan liv och verk, mellan fantasi och universum, gör mig entusiastisk inför både livet och litteraturen. Jag rekommenderar alla att läsa och läsa om Moderskap.”

Tao Lin

Moderskap är en fängslande, väldigt rolig och nästan outhärdligt rörande bok.”

Garth Greenwell

”Första gången jag läste [Moderskap] kunde jag inte låta bli att bli rejält irriterad, men jag fortsatte att tänka på den tillräckligt länge för att vilja läsa boken igen. Den andra gången jag läste blev jag förvånad och generad över allt jag missat i min första läsning. Under de följande månaderna började jag vifta med boken under mina vänners näsor som om den vore luktsalt, spänd på att se vilka reaktioner den skulle provocera fram. Småbarnsmammor älskade den, och småbarnsmammor himlade med ögonen. Människor som inte kunnat ta sig igenom Hetis förra bok slukade denna. En vän i sena 30-årsåldern, med samma dilemma som det Heti beskriver, ville först inte röra vid den om det så vore med tång. När hon väl gjorde det uttryckte hon dock hur glad hon var över att ha ändrat sig. Hon hade känt sig så ensam i sin osäkerhet – Moderskap var ‘vännen som jag ville prata med.’”

New York Magazine/The Cut

”En känslomässigt komplex roman om moderskap, som inte handlar om barn … Det här känns nytt.”

Jenny Offill

“Sheila Heitis nya roman är ett lysande tillägg till årets hög av fascinerande böcker om moderskap – kanske till och med dess höjdpunkt.”

Lit Hub

”För dem av oss som tvekar, som fortfarande drömmer om att fylla våra liv med resor och sex och kanske också den där gränslösa kärleken som människor suktar efter, är Moderskap oumbärlig läsning. Om inte annat så för att försäkra oss om att vi inte är ensamma.”

Bustle

”En intensiv och stundtals enerverande uppvisning i kvinnlig ambivalens.”

The Millions

”Moderskap är en uppfriskande samtida undersökning av ett tidlöst ämne.”

The Toronto Star

”En nyanserad, fängslande och ovanlig berättelse om hur en kvinna kan väja för det som av många anses vara ett livsomvälvande ögonblick: ett barns födelse.”

The New Republic

Recensionsdag: 2018-08-28 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Översättare: Klara Lindell Originalutgåvans titel: Motherhood Originalutgåvans utgivningsår: 2018 Thema-kod: Skönlitteratur: allmänt Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789100176242 (2018-08-14); E-bok, epub2, 9789100176259 (2018-08-14)

Moderskap

Författare: Sheila Heti

Utgivningsdag: 2018-08-14