Varje dag är en vårdskandal

Reportage från vård och vanvård
Författare: Sebastian Lönnlöv

Utgivningsdag: 2016-01-01
Recensionsdag: 2016-01-12

Jag var på ett antikvariat nyligen, där en avdelning kallades ”Våld i samhället”. Bland böcker om huliganism stod också en bok om äldreomsorg. Det är den mest meningsfulla placering av en bok jag någonsin har sett.

Sebastian arbetar som timvikarie på ett boende som hamnar mitt i ett mediedrev med rubriker om vanvård. Från biträdets golvperspektiv betraktar han de äldres verklighet även när skriverierna klingat av, en vårdskandal som pågår i det tysta, varje dag.

Formen växlar mellan resonerande essä och febrigt närvarande reportage. Vissa arbetspass närmar sig novellkonsten. Många svenska skönlitterära författare borde ta en termin i Lönnlövs rena, raka skrivarskola /…/  Jag jobbade själv fem år som undersköterska och känner igen allt som Lönnlöv beskriver. Ingenting överdrivs, han är varken blöt eller naiv. Vi delar relationerna till virriga vårdpaket som blev levande själar att minnas livet ut.

Formen växlar mellan resonerande essä och febrigt närvarande reportage. Vissa arbetspass närmar sig novellkonsten. Många svenska skönlitterära författare borde ta en termin i Lönnlövs rena, raka skrivarskola /…/ Jag jobbade själv fem år som undersköterska och känner igen allt som Lönnlöv beskriver. Ingenting överdrivs, han är varken blöt eller naiv. Vi delar relationerna till virriga vårdpaket som blev levande själar att minnas livet ut.

En personlig och reflekterande debattbok. /…/ I bokens avslutande del räknar Sebastian Lönnlöv alldeles prosaiskt upp vad som rent fysiskt händer med den åldrande människokroppen, konstateranden hämtade ur en fackbok om geriatriska sjukdomar. Lungornas funktion som förändras, hjärtats frekvens som blir lägre, slemhinnorna som förtunnas, tandhalsar som blottas, balansen som försämras, synen som försvagas, njurarna som krymper och så vidare. I sin saklighet blir denna uppräkning mycket vacker när Lönnlöv konstaterar att ”allt detta är förväntade förändringar.
Norrköpings tidningar

Boken är förtroendeingivande och lågmäld, med en melankolisk – snarare än ursinnig – underton. Som den (smått fenomenala) titeln antyder handlar det här inte om spektakulära ”enskilda fall”, utan om att vardagen på boendet ständigt tangerar gränsen till vanvård. /…/ ”Varje dag är en vårdskandal” är enkelt och vackert skriven, ett både pedagogiskt och personligt dokument över en äldrevård i kris. Jag är glad att Sebastian Lönnlöv skrivit den här boken, som är ett viktigt bidrag till det demokratiska samtalet. Hur vill du ha det när du är gammal? Det är en fråga som rör oss alla, oavsett hur gärna vi skulle vilja slippa undan den.

”Varje dag är en vårdskandal” torde bli en av årets viktigaste debattböcker. Den behandlar de osynliggjorda existentiella frågor som har med svaghet och död att göra, och samtidigt de politiska frågor som måste ställas till ett samhälle. Kan vi ha det så här?
Sydsvenskan

Recensionsdag: 2016-01-12 Genre: Samhälle och samhällsvetenskap Thema-kod: Samhälle och samhällsvetenskap Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789100145330 (2016-01-01); E-bok, epub2, 9789100145347 (2016-01-01)

Varje dag är en vårdskandal

Reportage från vård och vanvård
Författare: Sebastian Lönnlöv