Den nya tiden

Utvandringen till Amerika III
Författare: Lennart Pehrson

Utgivningsdag: 2015-03-31
Recensionsdag: 2015-04-14

När 1800-talet gick mot sitt slut och ett nytt sekel tog vid, fortsatte den svenska emigrationen till Amerika att ligga på en hög nivå. Mer än en miljon svenskar hade gett sig av och ett Svensk-Amerika hade byggts upp i USA. I Sverige skedde ett uppvaknande i och med att utvandringen för första gången på allvar sågs som ett hot mot samhället; det ”bästa blodet” rann bort, som det hette i en alltmer tydlig fosterländsk anda.Men hundratusentals svenskar anlände till Ellis Island i New Yorks hamn och fler reste nu vidare västerut, hela vägen mot Stilla havskusten. En del lockades av guldrushen och hoppades finna rikedomar i Klondike, några blev filmstjärnor i Hollywood, och ett litet svenskt skomakeri i Seattle kunde bli startpunkten för vad som blev ett av USA:s största modevaruhus. USA hade nu erövrat kontinenten västerut. Odlingsgränsen, the frontier, fanns inte längre. Men Amerika kunde expandera på andra sätt, med en populärkultur som spreds över världen och en massproduktion som gjorde enskilda individer till konsumenter med möjlighet att köpa lycka, eller åtminstone en mer bekväm tillvaro. Emigrationen gjorde även Sverige mer modernt. Det var så mycket som förändrades, i snabb takt. För många som utvandrade från den svenska landsbygden kunde ankomsten till Amerika vara ett kliv direkt in i en ny och modernare tid. Det kom att bidra till att amerikanisera det gamla hemlandet. Men andra krafter var också i rörelse. Nationalistiska strömningar ledde fram till första världskriget, varefter USA införde en mer restriktiv invandringspolitik samtidigt som Sverige genomförde nödvändiga politiska och ekonomiska reformer för att hålla kvar befolkningen. Folkhemmet började byggas. Intresset för att utvandra minskade. Den nya tiden innebar också slutet på den svenska massemigrationen.

”Lennart Pehrsons serie har redan, och på goda grunder, utnämnts till standardverk och dessutom belönats för sin vackra layout, signerad Johannes Molin. På ett medryckande sätt har Pehrson lyckats återge det väldiga historiska förloppet utan att läsaren drunknar i vare sig siffror, ansiktslösa kollektiv eller tröttsamt personmyller.”
– Lars Linder, Dagens Nyheter

”Det är lätt att rekommendera trilogin om svenskarnas resor till Amerika och prisa såväl dess innehåll som dess form. Böckerna är påfallande välskrivna och medryckande, därtill vackra och rikt illustrerade. […]
  Allt som allt formar sig ”Utvandringen till Amerika” till en storslagen kollektiv biografi, en krönika om de mest olikartade livsöden som bara har det gemensamt att de utspelade sig mot bakgrund av erfarenheten av att ha lämnat Sverige för en framtid i Nordamerika. Vad som särskilt stannar i minnet efter läsningen är brokigheten, mångfalden i orsaker och strategier bland de utvandrande svenskarna …”
– Dick Harrison, Svenska Dagbladet

”Man behöver inte ha läst de två tidigare delarna för att bli djupt engagerad av ’Den nya tiden’. Jag hade svårt att sluta läsa. Pehrson, som länge var journalist för Dagens Nyheter och Sydsvenskan i New York, skriver med den episka stilens obesvärade skiftningar från enskilda människors vedermödor till de övergripande sammanhangen. Man svingas varsamt mellan Klondyke, Chicagos svenska tidningsredaktioner, de fackliga striderna i Seattle och jordbävningen som ödelade San Francisco.”
– Per Wirtén, Sydsvenskan

”Med sitt imponerande verk på sammanlagt närmare 1 500 sidor tydliggör Pehrson en period i vår historia i vars svallvågor vi fortfarande lever. […] Genom en dynamisk pendling mellan det individuella livsödet och den ekonomisk-politiska makronivån dokumenterar Lennart Pehrson ett näraliggande skeende som påverkat svensk samhällsutveckling och självbild.”
– Cecilia Nelson, Göteborgs-Posten

– Lars Linder, Dagens Nyheter

”Det här är inte en bok som bara är till glädje för släktforskare utan för alla med historiskt intresse och en ambition att förstå samtiden. […] Mängder svenskamerikaner porträtteras i boken, parallellt med historiska fakta och analyser. Alltihop skrivet på ett mycket tillgängligt sätt och med uppenbar stor kunskap.”
– Eva Johansson, Västerviks-Tidningen

Recensionsdag: 2015-04-14 Genre: Historia och arkeologi Originalutgåvans utgivningsår: 2015 Omslagsformgivare: Johannes Molin Platser: USA Thema-kod: Historia och arkeologi Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789100131944 (2015-03-31); E-bok, epub2, 9789100150068 (2015-03-31)

Den nya tiden

Utvandringen till Amerika III
Författare: Lennart Pehrson