En bit av George

Författare: John Hennius

Utgivningsdag: 2014-06-03
Recensionsdag: 2014-06-17

George är en nyfiken och pratglad romantiker som drömmer om att bli författare. Han tror att han lever ett händelselöst liv i förorten med sin familj: Susanne som är projektledare, och tonårsbarnen Anton och Elin. Men allt förändras kvällen då han hittar ett kärleksbrev till Susanne och förstår att hon är otrogen med fotbollspappan och alfahannen ”Tjuren”. Hon är kär och George är dumpad. På darriga ben ger sig George ut på banan igen. Han sväljer stoltheten och dejtar vänners vänner, med blandad framgång. Motvilligt tar han även klivet in i nätdejtandets värld. Samtidigt försöker han förverkliga sina författardrömmar och kläcker den ena bokidén efter den andra, även detta med blandad framgång. Vid hans sida finns bästa kompisen Pablo, pappaledig, jobbigt snygg och med en svaghet för kvinnor. Frågan är om han är rätt man att visa hur man går vidare i livet. Nu har George chansen att själv bestämma över sin framtid. Men vad är det egentligen han vill? En både charmig och gripande debutroman om vår tids relationer och en mans väg tillbaka till sig själv.

"Charmig jakt på kärleken. När man läser om Georges sökande efter någon att älska är det lätt att associera till Nick Hornby. Här finns de långa amatörfilosofiska kompissamtalen man både hatar och älskar och de dråpliga missförstånden, fångade med exakt timing. Här finns mannens perspektiv på den eviga kampen mellan könen och de där scenerna man direkt känner skulle bli fantastiska på film. Det bästa ordet på den här romanen är charmig. Även om den inte är särdeles djuplodande eller belyser stora existentiella frågor är innehållet gestaltat med stor värme och humor men bitvis också med tyngd och svärta. Det är otroligt lätt att tycka om huvudpersonen George, trots hans patetiska brevskrivande, överdrivna fixering vid matlagningsdetaljer och misslyckade försök att vara vitsig. Att Hennius berättar om en bedragen man och tvåbarnsfar som i första hand är människa är mycket befriande. För även om George ofta funderar över män och kvinnor och hur de ska leva tillsammans, så är resonemangen inte stereotypt manliga och förutsägbara utan självutlämnande och uppfriskande." Södermanlands Nyheter

"Drivet och kul. En bit av George är något så ovanligt som en rolig svensk debutbok. Den handlar om George som jobbar med reklam, har två barn, villa och ett stadgat familjeliv när hustrun Susanne plötsligt lämnar honom för att flytta ihop med grannen. Smart skriven och med många nutidsrelateringar lyckas John Hennius få läsaren att bry sig om hur det går för George i hans sökande efter en ny kärlek." Lokaltidningen

"Underhållande och träffsäkert om en självupptagen generation." Göteborgsposten

"RIKTIGT BRA IGENKÄNNING. John Hennius - En bit av George, Svensk debutant som har fått till en riktigt träffande skilsmässoskildring av den stackars George som blir sviken och ska försöka ge sig ut på marknaden. Igenkänning för alla som ska försöka söka sig själva på egen hand mitt i livet." Metro

"Kan män skriva om män på ett sätt som påminner om kvinnors chic lit-romaner? Ja, definitivt. John Hennius debut ”En bit av George” är ett bra exempel på att den frustrerade och kärlekssökande medelålders- och medelklasskvinnan har fått sin manliga motsvarighet. Berättelsen om George, villabo i Orminge, reklammakare med författarambitioner och frånskild far till tonåringarna Anton och Elin, är en både djupt allvarsam och svindlande humoristisk variation på temat manlighet i förvandling.  Mitt i allt detta är George den sårbara och osäkra killen som inte förstår vad som har gått snett. Hans dagliga duster med livet är lättläst satir berättad med rapp och slagkraftig humor." Uppsala Nya Tidning

"En bit av George är chic lit för män som med fördel kan läsas av kvinnor." Lantliv

"Han skriver kul och med öppen blick." Blekinge Läns Tidning

"Mysig och underhållande." P4 Extra

"LÄSVÄRT. En älskvärd debut av reklammannen och journalisten John Hennius om en mans väg tillbaka till livet och kärleken efter en separation som naggat såväl självkänslan som tron på tvåsamhet i kanterna. Vi följer George som, samtidigt som han försöker förverkliga sina författardrömmar, på vingliga steg ger sig ut i dejtingdjungeln med allt vad det innebär. Underhållande med hög igenkänning för alla som någon gång brutit upp och börjat om. Dessutom en fin iakttagelse av moderna relationer, och därmed också av kärleken 2014." Damernas Värld

"Diskbänksromantik. George är en romantiker med skrivardrömmar, sambon Susanne är en effektivitetsdyrkande Excel-person. De passar urdåligt ihop! Ändå lider man med stackars George när han hittar ett slemmigt kärleksmejl från Susannes älskare Tjuren - efter många år är separationen ett faktum och det är dags att vackla ut på köttmarknaden igen. En bit av George är en diskbänksromantisk storstadskomedi med kvickt huvud och sorgset hjärta. John Hennius bjussar på stor igenkänning för den darriga singeln som famlar efter sig själv." M-Magasin

"Underfundigt och kul. Man bryr sig faktiskt om reklamaren George, en Odysseus från Stockholmsförorten Orminge, som söker kärlek. Visst är boken en bagatell. Men en underhållande sådan. Det är väldigt lätt att le åt alla igenkännbara detaljer och målande beskrivningar av kärlekens fumlighet." TARA

"Pratig och bitvis kvickt underhållande "dude lit". En för stunden underhållande samtidsroman, dock med dramatik som ibland vispas förbi i det detaljerade öset; lite som Knausgård möter Filip och Fredrik."  Marie Eriksdotter, BTJ

"På Albert Bonniers hemsida så liknas John Hennius vid Nick Hornby. Men jag kan nog också tycka att han kan liknas vid Jonathan Tropper. Jag tyckte mycket om den här boken, som är skriven av en debuterande författare. Man lever sig verkligen in i boken, och den är mycket igenkännande. Och det är inte lika ofta som som den här sortens svenska romaner om familjeliv, relationsproblem, och skilsmässor skrivs av män, som av kvinnor, så då är det alltid extra kul och intressant att läsa ur mannens synvinkel tycker jag. Boken har en skön humor i sig, och är lättsam men har ändå ett djup. Så jag kan verkligen rekommendera boken. Betyg: 4 av 5."
Bims Blogg, Britt-Marie ”Bim” Kullin

Recensionsdag: 2014-06-17 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Thema-kod: Skönlitteratur: allmänt Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789100140106 (2014-06-03); E-bok, epub2, 9789100140113 (2014-06-03); Pocket, 9789174294422 (2015-01-13)

En bit av George

Författare: John Hennius

Utgivningsdag: 2014-06-03