Gimokrönikan

Författare: Patrik Godin

Utgivningsdag: 2013-08-02
Recensionsdag: 2013-08-16

När Patriks skilsmässa är ett faktum flyttar han tillbaka till sin uppväxtort, Gimo i Norduppland. Han börjar arbeta som lärare på sin gamla skola och återupptar kontakten med sina tidigare vänner. Men det är en person som fattas. Jussi, Patriks barndomskompis, är försvunnen sedan länge. Ingen vet vart han tog vägen, om han dog en sen kväll på bruksdammens is eller om han valde att gå upp i rök. Bland de vänner som bor kvar finns Camilla. Hon och Jussi var länge ett par, men det var Patrik hon var tillsammans med den kväll Jussi försvann. De tre hade ett komplicerat förhållande till varandra som ännu är olöst. När Patrik kommer tillbaka är det inte bara Camilla som undrar varför han är där. Patrik kan inte släppa tanken på Jussi. Efter alla dessa år är det som om han fortfarande finns kvar där bland husen. Kanske är det så. Kanske var det därför Patrik var tvungen att komma tillbaka. Gimokrönikan är en roman både om den borttynande bruksorten Gimo och om en komplicerad vänskap som aldrig släpper taget. "Ut på Gimodammens is och in i det snöfyllda mörkret sprang den väldiga, clownlika gestalten. Efter honom löpte någon annan, lika rädd, lika snabb, lika utklädd. Strålkastarna från en tom polisbil lyste upp hammaren och dykarbryggan och de strandnära delarna av isen. Bilen tycktes ännu vara igång, åtminstone var ena framdörren öppen – som om någon kastat sig ut från förarsätet i all hast. Plötsligt stannade förföljaren, hejdade sig som om isen inte bar där långt bort i mörkret. Sen small det. Jag skrek på Jussi. Jag bad honom vänta. Det var som när vi var barn och jag sprang efter honom in i skogen och sa att han var invald i mitt lag. Men han lyssnade inte nu heller. Han hade än en gång sprungit ifrån oss allihop."

"Godin har skrivit en imponerande debutroman."
Magnus Persson, Svenska Dagbladet
"Det fängslande med Patrik Godins debut är att man gradvis inser att romanen gestaltar ett socialhistoriskt budskap. [...] Så här djärvt intelligent vågar sällan den unga realistiska prosan bete sig."
Björn af Kleen, Expressen

"På sina håll levererar Godin så påträngande fina textrader att jag vill sitta en stund och fundera på hur han lyckas destillera ner resonemangen till så vackra stycken. Och när berättelsen mot slutet glider ut i en skingrad mosaik, då är jag både förlorad och invigd. ... det är också en stark och originell början på ett svenskt författarskap. Språket gnistrar och brinner – vi har med en riktig skön stilist att göra. Det är bara att tacka och ta emot när man serveras en så pass levande bild av människorna i Gimo. De ler ju ibland, trots att drömmarna falnat och hemligheternas fula tryne oväntat blickar tillbaka mot dem."
Conny Palmkvist, Helsingborgs Dagblad

"Det är just hans fingertoppskänsla för den sköra människan mitt i det dagliga livets robusta gärningar som gör att han och Gimokrönikan skakar om läsaren."
Inger Dahlman, Blekinge Läns Tidning

"... en utmärkt debutbok som sätter Gimo på den svenska litteraturkartan."
Mattias Ahlén, Östgöta Correspondenten

"Godin har skrivit en imponerande debutroman. [...] Med enkla medel förmedlas en sorgesång över det gamla brukssamhällets undergång, som samtidigt blir en krönika som växer till kosmiska proportioner."
Magnus Persson, Svenska Dagbladet

"Det är inte landsbygdsångest och skräpiga bakgårdar som speglas - utan tomheten inuti människor. Det finns fult och vackert, bra och dåligt, stannare lika väl som utflyttare. I Gimo som på andra ställen."
Bodil Juggas, Arbetarbladet

"Patrik Godins prosa återskapar exakt en tid, ett samhälle med dess klyftor och förskjutningar, tystnader, getingar och bastudofter. [..] Gimo höjer sig mot himlen, svävar en stund. Det är faktiskt fint."
Katarina Wikars, Sveriges Radio Kulturnytt

"... i stort är Gimokrönikan en roman av en författare med en egen röst, öppen för poesin och allt oförklarligt som finns där, precis under det som verkar vara som vanligt."
Rebecka Åhlund, Borås Tidning

"Godin skriver ingen på näsan, i stället arbetar han med små subtila medel och låter läsaren dra sina egna slutsatser."
Li Eriksdotter Andersson, Skånska Dagbladet

Recensionsdag: 2013-08-16 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Thema-kod: Skönlitteratur: allmänt Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789100134310 (2013-08-02); E-bok, epub2, 9789100134327 (2013-08-02)

Gimokrönikan

Författare: Patrik Godin

Utgivningsdag: 2013-08-02