Rasputins dotter

Författare: Kathryn Harrison
Provläs

Utgivningsdag: 2014-04-01
Recensionsdag: 2014-04-15

Mediakontakt: Anna-Karin Korpi-Öhlund

Det är 1917 i Sankt Petersburg. Tsaren har avsatts och i Alexanderpalatset väntar tsarfamiljen Romanov oroligt på bolsjevikernas nästa steg. Rasputin, den karismatiske predikanten som varit tsaritsans helare och förtrogna, har mördats. Hans dotter Masja hämtas till palatset – kanske hon har samma botande förmåga som hennes far hade? Kanske hon kan skydda familjen från att gå under? I Rasputins dotter berättar Kathryn Harrison om tsarfamiljens sista nervpirrande månader. De är instängda i sitt palats, tsar Nikolajev, hans hustru Alexandra, de fyra döttrarna och den blödarsjuke sonen Aleksej, som kallas Aljosja. Och Masja kan verkligen hjälpa dem – inte genom helbrägdagörelse utan genom sina berättelser. Mellan henne och den ömtålige sonen, som på grund av sin sjukdom måste avstå från alla vanliga nöjen men ändå måste försöka verka frisk, växer beroendet och samhörigheten. ”Snälla Masja, fortsätt”, sade Aljosja varje gång jag blev tyst. ”Jag tycker om att lyssna på din röst.” Då gjorde jag det. Jag berättade för honom om Far, om mig, om Sibirien. Jag berättade sagor som Far hade berättat för oss när vi var små. Jag gjorde allt jag kunde för att få honom att tänka på annat.Familjen Romanov äger en samling Fabergé-ägg, konstfullt utsirade juvelerararbeten som innehåller miniatyrvärldar. Ett av dem innehåller en modell av Alexanderpalatset, ett palats i palatset. På samma sätt innehåller Rasputins dotter berättelser i berättelsen, små världar som ger verkligheten ny innebörd. Boken är både en kärlekshistoria och en historisk roman av en av Amerikas främsta författare.

"Hon skriver väldigt underhållande - MEN med ett stort allvar."
Ingrid Elam i SVT:s Kulturnyheterna

"Framför allt handlar Rasputins dotter om berättelsens kraft och nödvändighet inte bara för individen utan för nationsbyggandet. Det är legender och myter som får folket att böja sig under sin tsars vilja, och det är deras deltagande i den pågående berättelsen som berättigar hans makt.  Harrisons tsarsaga kan gott läsas av den som söker en poetisk aptitretare och kanske vill förstå något av den ryska nationalkaraktären. Ja, något litet i alla fall." Svenska Dagbladet

"I boken berättas om tsarfamiljens sista månader efter revolutionen. De är först instängda i ett palats i St Petersburg, sedan förvisade till Sibirien och slutligen mördas hela familjen. Mycket i boken är historiskt belagt, mycket är fantasier. Tillsammantaget är det en underhållande roman som även ger en återblick på den omvälvande tiden i 1910-talets Ryssland. Boken rekommenderas verkligen." Tranås Posten

Ingrid Elam i SVT:s Kulturnyheterna

"Med liv och närvaro ger hon bilder ur Rysslands historia under revolutionstidens kaos. Bland de allra mest gripande scenerna är den där Masja tvättar och klär sin döde fars sargade kropp; den är drömlik, urtida, närmast arketypisk i sin kraft. Man får också följa tsarfamiljen ända in i det grymma slutet i en källare i Jekaterinburg, där samtliga mördas.”Rasputins dotter” gör precis det som en bra historisk roman ska. Den ger liv och kropp och ansikte åt det förflutna genom sin blandning av fiktion och historiska fakta."
Östgöta Correspondenten

"Som roman är Rasputins dotter en älskvärd, lättläst berättelse om människor i dödsskugga. Författaren hävdar tesen att extasen var drivkraft både för Rasputin och hans dotter. Han uppnådde den när han helade djur och människor, hon när hon utmanade faran i cirkusmanegen."
Inger Dahlman, Norrköpings Tidningar

"Denna vackra och överraskande bok berättar om Rasputin dotter Maria, som kallas Masha, och Aljosja, den blödarsjuka Romanov arvtagare" The New York Times

"En intagande roman som både distraherar och underhåller" The Guardian

Recensionsdag: 2014-04-15 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Översättare: Ing-Britt Björklund Originalutgåvans titel: Enchantments Originalutgåvans utgivningsår: 2012 Omslagsformgivare: Sofia Scheutz Thema-kod: Skönlitteratur: allmänt Antal sidor: 365 Mått: 132 x 202 x 29 mm Vikt: 457 g Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789100130978 (2014-04-01)

Rasputins dotter

Författare: Kathryn Harrison
Provläs