Kaddish på motorcykel

Leif Zern

Utgivningsdatum: 2012-10-02

Mediakontakt: Bonnierförlagen Press

Det dröjde ända till slutet av 1700-talet innan judar fick starta församlingar i Sverige, enligt det så kallade Judereglementet från 1782, och då i bara tre städer i Sverige: Stockholm, Göteborg och Norrköping. En del begränsningar vad gällde de medborgerliga rättigheterna dröjde sig kvar ända till 1870, då också den största synagogan i Stockholm invigdes, den på Wahrendorffsgatan vid Kungsträdgården.
Vad gäller klass och bekännelse var det judiska Stockholm länge en delad stad. Under nittonhundratalet gick de mer välbärgade judarna, som invandrat tidigare företrädesvis från Tyskland och Danmark, i den reformvänliga synagogan på Wahrendorffsgatan. Och judarna från Östeuropa, som flyttat hit senare, gick för det mesta i någon av de ortodoxa synagogorna på Södermalm.
Två världar. Det var inte utan att man såg med en viss misstänksamhet på varandra. Men man kunde vara kluven även i den sfär som var ens egen. Hur svårt det var att både leva med sin tid och i sin tro berättar Leif Zern om i sin nya bok om sin uppväxt. Så här skriver han själv:
"Kaddish på motorcykel är en berättelse om min judiska uppväxt på Söder i Stockholm efter kriget. Om min pappa och hans liv i två världar – en ortodox jude som bejakade den moderna världen och utan att tveka ägnade sig åt nöjen som inte alltid stämde överens med religonens bud. Det är en bok som vandrar mellan olika miljöer – från skrädderier till idrottsarenor, från judiskt helgfirande till skrattfester på premiärbiograferna – och som själv bejakar det positiva i denna livshållning.
En lycklig berättelse som slutar olyckligt."

Hela den korta texten är genomsyrad av saknad. Formatet är litet, språket är enkelt, men enkelheten är skenbar: jag kommer på mig med att gång på gång stanna upp för att läsa om, avlyssna på nytt. Enkel, vacker, klok är de ord jag till sist skriver ner i anteckningsboken.
Ellen Mattson, Svenska Dagbladet

”Zern skriver fram den ”schmaltz”, den speciella sentimentalitet han förbinder med judendomen – den som både blöder och håller inne med tårarna. Att sedan Tjechov citeras på bokens sista sida sluter cirkeln av Ryssland, livet, tiden, minnet. Jag fäller tårar. Fast jag ser också klart hur osentimentalt viktig boken är, i vår tid av främlingsfientlighet, hur samtida dess frågor om kultur och identitet är och hur jag vill att många, många ska läsa den.”
Anneli Dufva, Kulturnytt

 

”Där fanns en östjudisk synagoga - en shul - osynlig för den oinvigde. Leif Zern, som föddes 1939, beskriver hur gamla män i mörka yllekostymer gick dit med små hastiga steg - "som om de ville göra sig osynliga för världens blickar".
Det är en av många bilder som bränner sig fast i Zerns magnifika återblick på sin uppväxt i efterkrigs-Sverige, 'Kaddish på motorcykel'. Äldre män som hastar fram, för att göra sig osynliga. Bakom orden en avgrund.
Det slår mig att inte en enda tår föll under läsningen. Efteråt, när berättelsen sjunker in, sitter jag och gråter. För Leif Zerns släktingar som "alla levt i skräck, fast inte på ytan". För familjen som högg av Zernjaffsky och behöll det mer neutrala Zern.
För barnet Leif som kallades judejävel på skolgården, som undrade var familjen kom ifrån men aldrig fick svar från föräldrarna.
För den äldre Leif som med den judiske filosofen Edmond Jabès ord krasst konstaterar: "Fråga inte främlingen varifrån han kommer utan vart han är på väg."
Jag gråter för att Zern har skrivit en kaddish - en bön – för diasporan vars känsla av tillhörighet alltid paras med en känsla av hemlöshet. Bytt är bytt och kommer aldrig åter.”
Rakel Chukri, Sydsvenskan

 

”Det är gripande, men tappar aldrig behärskningen. I bokens smärtpunkt glöder kärleken som varmast. Jag misstänker att Zerns bok kommer att ha en lång livslängd.”
Johan Hilton, Expressen

 

” det här är en bok full av exceptionella formuleringar, ljuset strömmar ur dem. Leif Zerns bok är både ett stycke briljant essäistik och väsentlig svensk-judisk kulturhistoria.”
Daniel Sandström, Dagens Nyheter

 

”Hela den korta texten är genomsyrad av saknad. Formatet är litet, språket är enkelt, men enkelheten är skenbar: jag kommer på mig med att gång på gång stanna upp för att läsa om, avlyssna på nytt. Enkel, vacker, klok är de ord jag till sist skriver ner i anteckningsboken.”
Ellen Mattson, Svenska Dagbladet




"Om denne man, sin far, har Leif Zern skrivit en ömsint och vemodig berättelse som blir ett stycke svensk efterkrigshistoria. … 'Kaddish på motorcykel' blir med Zerns sätt att berätta en skildring av hur två världar flyter samman, bokstavligen i en människa. Hans far som förblir ortodox i det mesta men samtidigt allt mer tar form av vanlig svensk. Och som sådan kan tillåta sig ett och annat undantag, som detta med kräftorna; Lagen tillåter fiskar med gälar men inte skaldjur med klor.
Zerns skildring blir en tids- och miljö­bild; det traditionella judiska livet på dåtidens Södermalm blir mycket levande, en rad släktingar träder fram som särpräglade personligheter, betraktade med lika mycket kärlek som ironi. Och här skildras miljöer, både de affärer där de äldre i släkten arbetade och de nöjen dit pappa tog med sig unge Leif."
Curt Bladh, Gefle Dagblad

Visa mer

Detaljerad fakta

Recensionsdatum: 2012-10-16 Genre: Romaner Originalutgåvans utgivningsår: 2012 Omslagsformgivare: Eva Wilsson Thema-kod: Skönlitteratur: allmänt Antal sidor: 208 Mått: 126 x 173 x 18 mm Vikt: 273 g Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789100127817 (2012-10-02); E-bok, epub2, 9789100131050 (2012-10-02); Pocket, 9789175032665 (2013-08-14)

Fler böcker av författaren

Kaddish på motorcykel

Leif Zern

Utgivningsdatum: 2012-10-02

Mediakontakt: Bonnierförlagen Press

Det dröjde ända till slutet av 1700-talet innan judar fick starta församlingar i Sverige, enligt det så kallade Judereglementet från 1782, och då i bara tre städer i Sverige: Stockholm, Göteborg och Norrköping. En del begränsningar vad gällde de medborgerliga rättigheterna dröjde sig kvar ända till 1870, då också den största synagogan i Stockholm invigdes, den på Wahrendorffsgatan vid Kungsträdgården.
Vad gäller klass och bekännelse var det judiska Stockholm länge en delad stad. Under nittonhundratalet gick de mer välbärgade judarna, som invandrat tidigare företrädesvis från Tyskland och Danmark, i den reformvänliga synagogan på Wahrendorffsgatan. Och judarna från Östeuropa, som flyttat hit senare, gick för det mesta i någon av de ortodoxa synagogorna på Södermalm.
Två världar. Det var inte utan att man såg med en viss misstänksamhet på varandra. Men man kunde vara kluven även i den sfär som var ens egen. Hur svårt det var att både leva med sin tid och i sin tro berättar Leif Zern om i sin nya bok om sin uppväxt. Så här skriver han själv:
"Kaddish på motorcykel är en berättelse om min judiska uppväxt på Söder i Stockholm efter kriget. Om min pappa och hans liv i två världar – en ortodox jude som bejakade den moderna världen och utan att tveka ägnade sig åt nöjen som inte alltid stämde överens med religonens bud. Det är en bok som vandrar mellan olika miljöer – från skrädderier till idrottsarenor, från judiskt helgfirande till skrattfester på premiärbiograferna – och som själv bejakar det positiva i denna livshållning.
En lycklig berättelse som slutar olyckligt."

Hela den korta texten är genomsyrad av saknad. Formatet är litet, språket är enkelt, men enkelheten är skenbar: jag kommer på mig med att gång på gång stanna upp för att läsa om, avlyssna på nytt. Enkel, vacker, klok är de ord jag till sist skriver ner i anteckningsboken.
Ellen Mattson, Svenska Dagbladet

”Zern skriver fram den ”schmaltz”, den speciella sentimentalitet han förbinder med judendomen – den som både blöder och håller inne med tårarna. Att sedan Tjechov citeras på bokens sista sida sluter cirkeln av Ryssland, livet, tiden, minnet. Jag fäller tårar. Fast jag ser också klart hur osentimentalt viktig boken är, i vår tid av främlingsfientlighet, hur samtida dess frågor om kultur och identitet är och hur jag vill att många, många ska läsa den.”
Anneli Dufva, Kulturnytt

 

”Där fanns en östjudisk synagoga - en shul - osynlig för den oinvigde. Leif Zern, som föddes 1939, beskriver hur gamla män i mörka yllekostymer gick dit med små hastiga steg - "som om de ville göra sig osynliga för världens blickar".
Det är en av många bilder som bränner sig fast i Zerns magnifika återblick på sin uppväxt i efterkrigs-Sverige, 'Kaddish på motorcykel'. Äldre män som hastar fram, för att göra sig osynliga. Bakom orden en avgrund.
Det slår mig att inte en enda tår föll under läsningen. Efteråt, när berättelsen sjunker in, sitter jag och gråter. För Leif Zerns släktingar som "alla levt i skräck, fast inte på ytan". För familjen som högg av Zernjaffsky och behöll det mer neutrala Zern.
För barnet Leif som kallades judejävel på skolgården, som undrade var familjen kom ifrån men aldrig fick svar från föräldrarna.
För den äldre Leif som med den judiske filosofen Edmond Jabès ord krasst konstaterar: "Fråga inte främlingen varifrån han kommer utan vart han är på väg."
Jag gråter för att Zern har skrivit en kaddish - en bön – för diasporan vars känsla av tillhörighet alltid paras med en känsla av hemlöshet. Bytt är bytt och kommer aldrig åter.”
Rakel Chukri, Sydsvenskan

 

”Det är gripande, men tappar aldrig behärskningen. I bokens smärtpunkt glöder kärleken som varmast. Jag misstänker att Zerns bok kommer att ha en lång livslängd.”
Johan Hilton, Expressen

 

” det här är en bok full av exceptionella formuleringar, ljuset strömmar ur dem. Leif Zerns bok är både ett stycke briljant essäistik och väsentlig svensk-judisk kulturhistoria.”
Daniel Sandström, Dagens Nyheter

 

”Hela den korta texten är genomsyrad av saknad. Formatet är litet, språket är enkelt, men enkelheten är skenbar: jag kommer på mig med att gång på gång stanna upp för att läsa om, avlyssna på nytt. Enkel, vacker, klok är de ord jag till sist skriver ner i anteckningsboken.”
Ellen Mattson, Svenska Dagbladet




"Om denne man, sin far, har Leif Zern skrivit en ömsint och vemodig berättelse som blir ett stycke svensk efterkrigshistoria. … 'Kaddish på motorcykel' blir med Zerns sätt att berätta en skildring av hur två världar flyter samman, bokstavligen i en människa. Hans far som förblir ortodox i det mesta men samtidigt allt mer tar form av vanlig svensk. Och som sådan kan tillåta sig ett och annat undantag, som detta med kräftorna; Lagen tillåter fiskar med gälar men inte skaldjur med klor.
Zerns skildring blir en tids- och miljö­bild; det traditionella judiska livet på dåtidens Södermalm blir mycket levande, en rad släktingar träder fram som särpräglade personligheter, betraktade med lika mycket kärlek som ironi. Och här skildras miljöer, både de affärer där de äldre i släkten arbetade och de nöjen dit pappa tog med sig unge Leif."
Curt Bladh, Gefle Dagblad

Visa mer

Ladda ner omslag

Ladda ner 3D-omslag

Ladda ner författarfoton

Leif Zern

Copyright/fotograf: Christine Olsson

Författarfoton får endast användas i anslutning till marknadsföring eller presentation av författarens böcker.
Copyrightinnehavare/fotograf måste anges i anslutning till bilden vid publicering. Vid all annan användning av bilden kontakta fotograf@christineolsson.se.
Klicka på nedladdningspilen för att ladda ner högupplöst bild.

This image may not be used without a copyright request. Please contact fotograf@christineolsson.se for further information.

Leif Zern

Copyright/fotograf: Christine Olsson

Författarfoton får endast användas i anslutning till marknadsföring eller presentation av författarens böcker.
Copyrightinnehavare/fotograf måste anges i anslutning till bilden vid publicering. Vid all annan användning av bilden kontakta fotograf@christineolsson.se.
Klicka på nedladdningspilen för att ladda ner högupplöst bild.

This image may not be used without a copyright request. Please contact fotograf@christineolsson.se for further information.

Leif Zern

Copyright/fotograf: Christine Olsson

Författarfoton får endast användas i anslutning till marknadsföring eller presentation av författarens böcker.
Copyrightinnehavare/fotograf måste anges i anslutning till bilden vid publicering. Vid all annan användning av bilden kontakta fotograf@christineolsson.se.
Klicka på nedladdningspilen för att ladda ner högupplöst bild.

This image may not be used without a copyright request. Please contact fotograf@christineolsson.se for further information.

Leif Zern

Copyright/fotograf: Christine Olsson

Författarfoton får endast användas i anslutning till marknadsföring eller presentation av författarens böcker.
Copyrightinnehavare/fotograf måste anges i anslutning till bilden vid publicering. Vid all annan användning av bilden kontakta fotograf@christineolsson.se.
Klicka på nedladdningspilen för att ladda ner högupplöst bild.

This image may not be used without a copyright request. Please contact fotograf@christineolsson.se for further information.

Leif Zern

Copyright/fotograf: Christine Olsson

Författarfoton får endast användas i anslutning till marknadsföring eller presentation av författarens böcker.
Copyrightinnehavare/fotograf måste anges i anslutning till bilden vid publicering. Vid all annan användning av bilden kontakta fotograf@christineolsson.se.
Klicka på nedladdningspilen för att ladda ner högupplöst bild.

This image may not be used without a copyright request. Please contact fotograf@christineolsson.se for further information.

Leif Zern

Copyright/fotograf: Christine Olsson

Författarfoton får endast användas i anslutning till marknadsföring eller presentation av författarens böcker.
Copyrightinnehavare/fotograf måste anges i anslutning till bilden vid publicering. Vid all annan användning av bilden kontakta fotograf@christineolsson.se.
Klicka på nedladdningspilen för att ladda ner högupplöst bild.

This image may not be used without a copyright request. Please contact fotograf@christineolsson.se for further information.

Leif Zern

Copyright/fotograf: Christine Olsson

Författarfoton får endast användas i anslutning till marknadsföring eller presentation av författarens böcker.
Copyrightinnehavare/fotograf måste anges i anslutning till bilden vid publicering. Vid all annan användning av bilden kontakta fotograf@christineolsson.se.
Klicka på nedladdningspilen för att ladda ner högupplöst bild.

This image may not be used without a copyright request. Please contact fotograf@christineolsson.se for further information.

Leif Zern

Copyright/fotograf: Christine Olsson

Författarfoton får endast användas i anslutning till marknadsföring eller presentation av författarens böcker.
Copyrightinnehavare/fotograf måste anges i anslutning till bilden vid publicering. Vid all annan användning av bilden kontakta fotograf@christineolsson.se.
Klicka på nedladdningspilen för att ladda ner högupplöst bild.

This image may not be used without a copyright request. Please contact fotograf@christineolsson.se for further information.

Detaljerad fakta

Recensionsdatum: 2012-10-16 Genre: Romaner Originalutgåvans utgivningsår: 2012 Omslagsformgivare: Eva Wilsson Thema-kod: Skönlitteratur: allmänt Antal sidor: 208 Mått: 126 x 173 x 18 mm Vikt: 273 g Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789100127817 (2012-10-02); E-bok, epub2, 9789100131050 (2012-10-02); Pocket, 9789175032665 (2013-08-14)

Fler böcker av författaren

Sök bland våra böcker och författare

Sök bland våra böcker och författare