Okänt offer

Författare: Tana French
Provläs

Utgivningsdag: 2010-01-12
Recensionsdag: 2010-01-12

När poliskommissarie Cassie Maddox kallas till en mordplats upptäcker hon att offret är kusligt lik henne själv. Mordfallet saknar ledtrådar, motiv och misstänkt. Cassies chef föreslår att hon återigen ska jobba under täckmantel. Hon ska låtsas vara den döda kvinnan Lexie, ett extremt farligt uppdrag. Polisen kommer att berätta för media och Lexies rumskamrater att knivhuggen inte var livshotande utan att kvinnan hamnat i koma. Cassie kan då förbereda sig, sedan ska hon återvända till vännerna som den skadade Lexie. Men ju mer Cassie upptäcker om Lexies gåtfulla liv desto svårare blir det att få svar på: vem som dödade kvinnan, och vem hon verkligen var? Smart psykologisk spänning!

"Det här är ingen vanlig kriminalroman. Intrigen är lite overklig, men mycket lockande och spännande på ett lågmält psykologiskt sätt. Det sätt som Cassie går in och ut från sig själv, in i rollen som Lexie men även som den okända kvinnan, gör att historien får många bottnar. Det ger en läsupplevelser som skiljer sig från de vanliga dussindeckarna. Dessutom rör sig språket mer mot den skönlitterära romanen än mot den hårdkokta oneliners-genren" Sundsvalls Tidning

"Jag är fortfarande totalt uppslukad av Tana French The Likeness. I grund och botten är intrigen ganska osannolik men det här är samtidigt en historia som det är fullständigt omöjligt att motstå. Det är helt enkelt så in i bomben bra. En slående likhet mellan mordoffer och kriminalaren Cassie har nu lett till att hon arbetar undercover i ett mycket udda kollektivboende i urlantlig irländsk miljö" Skånskan.se/Deckarbloggen

"Polisutredningen är i hennes roman skildrad som ett konstverk, en installation, en lek med identiteter" Aftonbladet

"Hennes beskrivningar av hur det känns att kliva in i en annan person är mycket trovärdiga i denna annorlunda deckare" Damernas Värld

"Ska man bara läsa en deckare i år ska man absolut läsa Tana Frenchs Okänt offer! Det är en lika genial som osannolik historia och är fantastiskt spännande utan att varken behöva ta till galna yxmördare eller en massa blod. För dem som gillade hennes första bok är denna till och med strået vassare!" Kajsa Banck, BTJ

"Tana French fortsätter att imponera. Det är inte ofta man önskar att en bok inte ska ta slut, men för mig hade "Okänt offer" gärna fått vara 100 sidor till. Jag är helt övertygad om att när 2010 ska summeras, och det är dags att skriva listan över årets bästa böcker så kommer French och hennes Cassie Maddox att finnas med väldigt högt upp" Kristianstadsbladet

The Likeness har lite av Evelyn Waughs överklassundergångsstämning a la En förlorad värld och en hel del tight, udda och farliga vänska a la Donna Tarts Den hemliga historien. Och så är det naturligtvis en hel del som helt enkelt är bara Tana French."Den har allt: minnesvärda karaktärer, smart dialog, skarp psykologisk förståelse, stigande spänning, kännbar miljö och underbar associationsrik prosa" Booklist

"Tana French suddar ut gränsen mellan offer och polis, minnen och fantasi i den här fantastiska romanen… Ett nytt namn inom psykologisk spänning" Publishers Weekly

Recensionsdag: 2010-01-12 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Översättare: Peter Samuelsson Originalutgåvans titel: The Likeness Originalutgåvans utgivningsår: 2008 Formgivare: Claes Gustavsson Serie: Dublins mordrotel Thema-kod: Deckare Antal sidor: 520 Mått: 145 x 219 x 36 mm Vikt: 630 g Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789100121259 (2010-01-12); Pocket, 9789174291223 (2010-08-12)

Boken ingår i serien Dublins mordrotel

Okänt offer

Författare: Tana French