Minnets spelplats

Köp boken

Utgivningsdag: 2013-10-15
Recensionsdag: 2013-10-29

Mediakontakt: Anna-Karin Korpi-Öhlund

Gunilla Palmstierna-Weiss memoarer, Minnets spelplats, spänner över åtminstone tre generationer kvinnohistoria, i princip hela 1900-talet, och fortsätter in på det nya seklet. Med utgångspunkt från släkten på sin mors sida, morfarsfar boktryckaren Peder Herzog, och på sin fars sida farfar ministern Erik Palmstierna och hans fru Ebba Carlheim Gyllensköld, beskriver hon sin och sin bror författaren och biokemisten Hans Palmstiernas uppväxt i det ockuperade Holland under kriget och bohemtillvaron bland unga konstnärer i Gamla stan i Stockholm på 1950-talet tillsammans med Derkerts, Fahlströms m fl. Kursverksamhet på Långholmen som hon var med om att initiera skulle kunna kallas moderna museets urcell. Efter studier på Konstfackskolan i Stockholm, liksom i Paris och Amsterdam, äktenskap och arbetsgemenskap med författaren Peter Weiss; många, långa resor, egna och med maken, till USA, Mexiko, Kuba, Vietnam. Hon inledde en keramisk karriär som innebar många offentliga utsmyckningsuppdrag. Slutet av 1960-talet präglades av studentradikalism och social turbulens, med Simone de Beauvoirs ord:  de bästa åren. Hennes verksamhet som teater- och operascenograf ledde så småningom till samarbeten med en lång rad regissörer; Ingmar Bergman, Peter Brook, Fritz Kortner, Götz Friedrich, i Stockholm, München, New York och runt om i världen.

"Ett briljant stycke svensk kulturhistoria och en memoar att minnas."
 Göran Rosenberg, Expressen
"Det som gör Minnets spelplats till oavbrutet fängslande läsning är inte de ryktbara personerna utan bokens öga för de många, de större sammanhangen och talande detaljerna. Framför allt när det gäller klass och kön. Befriande sakligt granskas här det förgångna. De förbisedda, udda och nedtryckta lyfts fram, de besuttna visas i sin moraliska ynkedom. Analysen är glasklar.
Som läsare upprörs man över samvetslöshet och orättvisor, men Palmstierna-Weiss förblir konstaterande. Männen seglar fram på kvinnornas och barnens bekostnad. Även en framstående yrkeskvinna är inte mer än ett komplement till sin man. Tron på kvinnans oberoende, genom sitt yrkesliv, löper som en oförtrutet stadig livlina genom Palmstiernas-Weiss bok, från 1800-talets kvinnoöden och kamp för rösträtt in i hennes egen, många gånger svåra, situation."
Aftonbladet


"Allt är återgivet med gnistrande skärpa, skrivet på en saklig och torr prosa. Just därigenom blir det en stark läsupplevelse."
Svenska Dagbladet

"Om jag hade fått önska vem i Sverige vars memoarer jag helst skulle vilja läsa, hade jag förmodligen sagt Gunilla Palmstierna-Weiss. [...] Så plötsligt finns den här! Minnets spelplats är en överväldigande generös volym, så full av liv, människor och konst att man knappt tror det är möjligt. Mina förväntningar var höga, men detta är ju så bra att man blir alldeles vimmelkantig av läslycka. [...]
Minnets spelplats är en av de stora konstnärsmemoarerna i svensk litteratur. På rak arm kan jag faktiskt inte komma på någon som är bättre."
Östran

"Man tycker att scenografen skulle försvinna i denna skildring av tidens flod. Att Gunilla Palmstierna-Weiss inte gör det är ett mått på hennes storhet. Det är inga vanliga teatermemoarer hon skriver, snarare en bred kulturhistoria med Sverige inplacerat i ett europeiskt perspektiv. "
Dagens Nyheter

"Gunilla Palmstierna-Weiss är en stor europé och har skrivit en imponerande bok."
Örnsköldsviks Allehanda

"Ändå är det framför allt ett annat tema som löper genom hela den vackert bildsatta boken: Kvinnors fortgående kamp för konstnärlig, ekonomisk och sexuell jämlikhet och frihet. [...] Men framför allt är detta en bok om konsten att genom färger, ljus och uppfinningsrika arkitektoniska rum skärpa teateråskådarens blick på livets scen."
Upsala Nya Tidning

"Som läsare är det en stor rikedom man bjuds att ta del av. Perspektivet är vidare än enbart teaterminnen, här handlar det om svensk och europeisk kulturhistoria."
Folkbladet

"Ett briljant stycke svensk kulturhistoria och en memoar att minnas."
Göran Rosenberg, Expressen

"Jag knäar av tacksamhet över denna tunga, tjocka och läckert illustrerade volym. [...] Minnets spelplats är en överdådig bok. Den hör till de mest värdefulla vi har i den flyktiga genren teaterminnen."
Göteborgs-Posten

"I sin memoarbok Minnets spelplats berättar Gunilla Palmstierna-Weiss sällsamt livfullt och inspirerande om sitt liv i konstens och teaterns epicentra."
Flamman
Visa mer

Detaljerad fakta

Recensionsdag: 2013-10-29 Genre: Biografier och litteraturvetenskap Omslagsformgivare: Mikael Sylwan Thema-kod: Biografi och prosa (ej fiktion) Antal sidor: 400 Mått: 196 x 224 x 32 mm Vikt: 1095 g Format (utgivningsdatum): Danskt band, 9789100125981 (2013-10-15)

Minnets spelplats

Köp boken

Utgivningsdag: 2013-10-15
Recensionsdag: 2013-10-29

Mediakontakt: Anna-Karin Korpi-Öhlund

Gunilla Palmstierna-Weiss memoarer, Minnets spelplats, spänner över åtminstone tre generationer kvinnohistoria, i princip hela 1900-talet, och fortsätter in på det nya seklet. Med utgångspunkt från släkten på sin mors sida, morfarsfar boktryckaren Peder Herzog, och på sin fars sida farfar ministern Erik Palmstierna och hans fru Ebba Carlheim Gyllensköld, beskriver hon sin och sin bror författaren och biokemisten Hans Palmstiernas uppväxt i det ockuperade Holland under kriget och bohemtillvaron bland unga konstnärer i Gamla stan i Stockholm på 1950-talet tillsammans med Derkerts, Fahlströms m fl. Kursverksamhet på Långholmen som hon var med om att initiera skulle kunna kallas moderna museets urcell. Efter studier på Konstfackskolan i Stockholm, liksom i Paris och Amsterdam, äktenskap och arbetsgemenskap med författaren Peter Weiss; många, långa resor, egna och med maken, till USA, Mexiko, Kuba, Vietnam. Hon inledde en keramisk karriär som innebar många offentliga utsmyckningsuppdrag. Slutet av 1960-talet präglades av studentradikalism och social turbulens, med Simone de Beauvoirs ord:  de bästa åren. Hennes verksamhet som teater- och operascenograf ledde så småningom till samarbeten med en lång rad regissörer; Ingmar Bergman, Peter Brook, Fritz Kortner, Götz Friedrich, i Stockholm, München, New York och runt om i världen.

"Ett briljant stycke svensk kulturhistoria och en memoar att minnas."
 Göran Rosenberg, Expressen
"Det som gör Minnets spelplats till oavbrutet fängslande läsning är inte de ryktbara personerna utan bokens öga för de många, de större sammanhangen och talande detaljerna. Framför allt när det gäller klass och kön. Befriande sakligt granskas här det förgångna. De förbisedda, udda och nedtryckta lyfts fram, de besuttna visas i sin moraliska ynkedom. Analysen är glasklar.
Som läsare upprörs man över samvetslöshet och orättvisor, men Palmstierna-Weiss förblir konstaterande. Männen seglar fram på kvinnornas och barnens bekostnad. Även en framstående yrkeskvinna är inte mer än ett komplement till sin man. Tron på kvinnans oberoende, genom sitt yrkesliv, löper som en oförtrutet stadig livlina genom Palmstiernas-Weiss bok, från 1800-talets kvinnoöden och kamp för rösträtt in i hennes egen, många gånger svåra, situation."
Aftonbladet


"Allt är återgivet med gnistrande skärpa, skrivet på en saklig och torr prosa. Just därigenom blir det en stark läsupplevelse."
Svenska Dagbladet

"Om jag hade fått önska vem i Sverige vars memoarer jag helst skulle vilja läsa, hade jag förmodligen sagt Gunilla Palmstierna-Weiss. [...] Så plötsligt finns den här! Minnets spelplats är en överväldigande generös volym, så full av liv, människor och konst att man knappt tror det är möjligt. Mina förväntningar var höga, men detta är ju så bra att man blir alldeles vimmelkantig av läslycka. [...]
Minnets spelplats är en av de stora konstnärsmemoarerna i svensk litteratur. På rak arm kan jag faktiskt inte komma på någon som är bättre."
Östran

"Man tycker att scenografen skulle försvinna i denna skildring av tidens flod. Att Gunilla Palmstierna-Weiss inte gör det är ett mått på hennes storhet. Det är inga vanliga teatermemoarer hon skriver, snarare en bred kulturhistoria med Sverige inplacerat i ett europeiskt perspektiv. "
Dagens Nyheter

"Gunilla Palmstierna-Weiss är en stor europé och har skrivit en imponerande bok."
Örnsköldsviks Allehanda

"Ändå är det framför allt ett annat tema som löper genom hela den vackert bildsatta boken: Kvinnors fortgående kamp för konstnärlig, ekonomisk och sexuell jämlikhet och frihet. [...] Men framför allt är detta en bok om konsten att genom färger, ljus och uppfinningsrika arkitektoniska rum skärpa teateråskådarens blick på livets scen."
Upsala Nya Tidning

"Som läsare är det en stor rikedom man bjuds att ta del av. Perspektivet är vidare än enbart teaterminnen, här handlar det om svensk och europeisk kulturhistoria."
Folkbladet

"Ett briljant stycke svensk kulturhistoria och en memoar att minnas."
Göran Rosenberg, Expressen

"Jag knäar av tacksamhet över denna tunga, tjocka och läckert illustrerade volym. [...] Minnets spelplats är en överdådig bok. Den hör till de mest värdefulla vi har i den flyktiga genren teaterminnen."
Göteborgs-Posten

"I sin memoarbok Minnets spelplats berättar Gunilla Palmstierna-Weiss sällsamt livfullt och inspirerande om sitt liv i konstens och teaterns epicentra."
Flamman
Visa mer

Ladda ner omslag

Ladda ner 3D-omslag

Detaljerad fakta

Recensionsdag: 2013-10-29 Genre: Biografier och litteraturvetenskap Omslagsformgivare: Mikael Sylwan Thema-kod: Biografi och prosa (ej fiktion) Antal sidor: 400 Mått: 196 x 224 x 32 mm Vikt: 1095 g Format (utgivningsdatum): Danskt band, 9789100125981 (2013-10-15)

Sök bland våra böcker och författare

Sök bland våra böcker och författare