Vinterträdet

Författare: Ellen Mattson
Köp boken

Utgivningsdag: 2012-07-18
Recensionsdag: 2012-08-17

Mediakontakt: Anna-Karin Korpi-Öhlund

"Och jag sa att hon var alldeles vanlig, en flicka från Söder, att hon var underbar, olik alla andra, gåtfull, en fågel från en annan rymd, en kall och ensam stjärna, att hon levde för sin konst, att hon tyckte om åka skidor, älskade sill och potatis, att Hollywood inte hade förändrat henne ett enda dugg, att hon var bottenlöst melankolisk, att hon var varm, kall, ensam, som vem som helst, att hon älskade att gå på Gröna Lund, att man kunde se världens samlade sorg i hennes ögon, och vad jag än sa var det sant och vad jag än sa så trodde de på det."
Ingen känner Greta Garbo så väl som Vendela Berg, flickan som har väckt den skygga filmstjärnans intresse och blivit hennes sekreterare och ständiga sällskap i Hollywood. Vendela skyddar Greta från uppmärksamhet, hjälper henne att hyra hus där hon får vara i fred, att skriva kontrakt med filmbolaget och att placera sina pengar. De bor, arbetar och reser tillsammans och diskuterar manuskriptet till den kommande filmen om drottning Kristina.
Det är åren omkring 1930, Greta Garbos storhetstid. Men liksom drottning Kristina är hon fånge i sin berömmelse och drömmer om att dra sig tillbaka.
Genom att skildra Greta Garbo genom Vendelas ögon har Ellen Mattson skapat ett nervigt dubbelporträtt av två unga kvinnor. Närmare än så kan man nog inte komma ikonen Garbo.

”Konsten vinner över verkligheten, fantasin över fakta, Vendela över Greta. Som helhet är ’Vinterträdet’ mycket välgjord, om än lite återhållsam, men återigen: Kan man skapa en romankaraktär som omedelbart utklassar Greta Garbo i mystik är man en författare av rang.”
Martina Lowden, Dagens Nyheter

”Konsten vinner över verkligheten, fantasin över fakta, Vendela över Greta. Som helhet är ’Vinterträdet’ mycket välgjord, om än lite återhållsam, men återigen: Kan man skapa en romankaraktär som omedelbart utklassar Greta Garbo i mystik är man en författare av rang.”
Martina Lowden, Dagens Nyheter

”Ellen Mattson är mästare på att granska skärvor och lägga större bilder, hela tiden med fokus på frågor om vad som är viktigast i livet. Frågorna får läsaren ta hand om.
Ellen Mattson fick Selma Lagerlöfs litteraturpris förra året. Hon hör verkligen till vår tids stora berättare.”
Anne Brügge, Ljusnan

”… om apati kan skimra gåtfullt, så gör den det i Vinterträdet.
Ellen Mattson visade redan i debuten med Nattvandrarna (1992) en särpräglad förmåga, som om hon kommit på hur man kan förena kammarspel och epik. Också i Vinterträdet lever den där förmågan. ”
Malin Ullgren, Göteborgs-Posten

”Ellen Mattsson skriver om hon som kallades Den Gudomliga, men i romanen kan var och en känna igen sig, i det hur beslut och ickebeslut styr livet - Det Gåtfulla. Det är smått gudomlig läsning.”
Bodil Juggas, Arbetarbladet

”… en livlig och färgrik berättelse om ensamhet, drömmar, svek och illusioner. Boken får också en oväntad relevans för vår egen tid genom att sätta fingret på det absurda i människors dyrkan av kändisar. Det är som den desperata Garbo frågar sig: Vad är det egentligen de vill ha av en okänd människa?”
Catrin Ormestad, Upsala Nya Tidning

”Och med stöd i den relativt omfattande litteratur som finns om Greta Garbo kan Ellen Mattson genom Vendela och med den frihet hon tar sig genom fiktionen berätta inte bara allt utan lite till. Det är en svår balansgång som hon klarar utmärkt att ge trovärdighet åt Vendela, inskriven i den biografiska fakticitetens begränsningar som omger Greta.”
Christian Swalander, Borås Tidning

”Kanske är det hennes publika roll som gjort henne sådan, kanske är hon i grund och botten en kylig person. Det hör till det spännande med Ellen Mattsons bok att vi aldrig får veta. Greta Garbo förblir en gåta också i Mattsons gestaltning.”
Åke Leijonhufvud, Sydsvenskan

”Ellen Mattsons tjusigt svala och bitterljuva prosa är perfekt för att skildra den glamorösa drömfabriken före technicolorns genombrott: visst kan väl också en roman vara svartvit?”
Ann Lingebrandt, Helsingborgs Dagblad

”Hellre berömmer jag Ellen Mattsons hantverk och handhavande av de biografiska källorna. Alla som har följt Mattsons författarskap vet att hon är en litterär arkitekt av Guds nåde. Personligen kunde jag önska mig lite mer sattyg av henne, eftersom hon mycket väl skulle förmå att jävlas en del, men låt gå för det gedigna.”
Jonas Thente, Svenska Dagbladet

Visa mer

Detaljerad fakta

Recensionsdag: 2012-08-17 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Originalutgåvans utgivningsår: 2012 Omslagsformgivare: Marina Mattsson Thema-kod: Skönlitteratur: allmänt Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789100129774 (2012-07-18); E-bok, epub2, 9789100131005 (2012-07-18)

Fler böcker av författaren

Vinterträdet

Författare: Ellen Mattson
Köp boken

Utgivningsdag: 2012-07-18
Recensionsdag: 2012-08-17

Mediakontakt: Anna-Karin Korpi-Öhlund

"Och jag sa att hon var alldeles vanlig, en flicka från Söder, att hon var underbar, olik alla andra, gåtfull, en fågel från en annan rymd, en kall och ensam stjärna, att hon levde för sin konst, att hon tyckte om åka skidor, älskade sill och potatis, att Hollywood inte hade förändrat henne ett enda dugg, att hon var bottenlöst melankolisk, att hon var varm, kall, ensam, som vem som helst, att hon älskade att gå på Gröna Lund, att man kunde se världens samlade sorg i hennes ögon, och vad jag än sa var det sant och vad jag än sa så trodde de på det."
Ingen känner Greta Garbo så väl som Vendela Berg, flickan som har väckt den skygga filmstjärnans intresse och blivit hennes sekreterare och ständiga sällskap i Hollywood. Vendela skyddar Greta från uppmärksamhet, hjälper henne att hyra hus där hon får vara i fred, att skriva kontrakt med filmbolaget och att placera sina pengar. De bor, arbetar och reser tillsammans och diskuterar manuskriptet till den kommande filmen om drottning Kristina.
Det är åren omkring 1930, Greta Garbos storhetstid. Men liksom drottning Kristina är hon fånge i sin berömmelse och drömmer om att dra sig tillbaka.
Genom att skildra Greta Garbo genom Vendelas ögon har Ellen Mattson skapat ett nervigt dubbelporträtt av två unga kvinnor. Närmare än så kan man nog inte komma ikonen Garbo.

”Konsten vinner över verkligheten, fantasin över fakta, Vendela över Greta. Som helhet är ’Vinterträdet’ mycket välgjord, om än lite återhållsam, men återigen: Kan man skapa en romankaraktär som omedelbart utklassar Greta Garbo i mystik är man en författare av rang.”
Martina Lowden, Dagens Nyheter

”Konsten vinner över verkligheten, fantasin över fakta, Vendela över Greta. Som helhet är ’Vinterträdet’ mycket välgjord, om än lite återhållsam, men återigen: Kan man skapa en romankaraktär som omedelbart utklassar Greta Garbo i mystik är man en författare av rang.”
Martina Lowden, Dagens Nyheter

”Ellen Mattson är mästare på att granska skärvor och lägga större bilder, hela tiden med fokus på frågor om vad som är viktigast i livet. Frågorna får läsaren ta hand om.
Ellen Mattson fick Selma Lagerlöfs litteraturpris förra året. Hon hör verkligen till vår tids stora berättare.”
Anne Brügge, Ljusnan

”… om apati kan skimra gåtfullt, så gör den det i Vinterträdet.
Ellen Mattson visade redan i debuten med Nattvandrarna (1992) en särpräglad förmåga, som om hon kommit på hur man kan förena kammarspel och epik. Också i Vinterträdet lever den där förmågan. ”
Malin Ullgren, Göteborgs-Posten

”Ellen Mattsson skriver om hon som kallades Den Gudomliga, men i romanen kan var och en känna igen sig, i det hur beslut och ickebeslut styr livet - Det Gåtfulla. Det är smått gudomlig läsning.”
Bodil Juggas, Arbetarbladet

”… en livlig och färgrik berättelse om ensamhet, drömmar, svek och illusioner. Boken får också en oväntad relevans för vår egen tid genom att sätta fingret på det absurda i människors dyrkan av kändisar. Det är som den desperata Garbo frågar sig: Vad är det egentligen de vill ha av en okänd människa?”
Catrin Ormestad, Upsala Nya Tidning

”Och med stöd i den relativt omfattande litteratur som finns om Greta Garbo kan Ellen Mattson genom Vendela och med den frihet hon tar sig genom fiktionen berätta inte bara allt utan lite till. Det är en svår balansgång som hon klarar utmärkt att ge trovärdighet åt Vendela, inskriven i den biografiska fakticitetens begränsningar som omger Greta.”
Christian Swalander, Borås Tidning

”Kanske är det hennes publika roll som gjort henne sådan, kanske är hon i grund och botten en kylig person. Det hör till det spännande med Ellen Mattsons bok att vi aldrig får veta. Greta Garbo förblir en gåta också i Mattsons gestaltning.”
Åke Leijonhufvud, Sydsvenskan

”Ellen Mattsons tjusigt svala och bitterljuva prosa är perfekt för att skildra den glamorösa drömfabriken före technicolorns genombrott: visst kan väl också en roman vara svartvit?”
Ann Lingebrandt, Helsingborgs Dagblad

”Hellre berömmer jag Ellen Mattsons hantverk och handhavande av de biografiska källorna. Alla som har följt Mattsons författarskap vet att hon är en litterär arkitekt av Guds nåde. Personligen kunde jag önska mig lite mer sattyg av henne, eftersom hon mycket väl skulle förmå att jävlas en del, men låt gå för det gedigna.”
Jonas Thente, Svenska Dagbladet

Visa mer

Ladda ner omslag

Ladda ner 3D-omslag

Ladda ner foton av författaren

Detaljerad fakta

Recensionsdag: 2012-08-17 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Originalutgåvans utgivningsår: 2012 Omslagsformgivare: Marina Mattsson Thema-kod: Skönlitteratur: allmänt Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789100129774 (2012-07-18); E-bok, epub2, 9789100131005 (2012-07-18)

Fler böcker av författaren

Sök bland våra böcker och författare

Sök bland våra böcker och författare