Sanningens vägar

Anne Charlotte Lefflers liv och dikt
Författare: Monica Lauritzen

Utgivningsdag: 2012-08-21
Recensionsdag: 2012-09-04

Varför firar vi August Strindberg men har glömt bort Anne Charlotte Leffler? Båda föddes 1849 och på 1880-talet räknades Anne Charlotte Leffler som Sveriges främsta författare. Hennes dramer och övriga författarskap handlar om den verklighet en kvinna från hennes egen miljö mötte: hon skrev om kvinnors rätt till självständighet, arbete, egendom, utveckling och kärlek – men också om klassklyftor.
Redan som tonåring var Anne Charlotte Leffler inställd på att bli författare och 1869 debuterade hon med en novellsamling som skrevs under pseudonym. Länge var anonymiteten en förutsättning för hennes skrivande; hon var gift med häradshövdingen Gustaf Edgren, som tolererade men inte uppmuntrade hennes skapande.
Men Anne Charlotte Leffler slog sig fram och mötte respekt från tidens intellektuella, så småningom under eget namn. I fyrtioårsåldern skilde hon sig och gifte om sig med den italienske hertigen Pasquale Del Pezzo. De fick en son, men några månader senare avled hon av bukhinneinflammation. Då stod hon inför en lovande internationell karriär.
Monica Lauritzen, som härom året skrev en fyllig biografi om Emilie Flygare-Carlén, lyfter nu åter fram en stor men halvt bortglömd kvinnlig författare. Hon berättar om Anne Charlotte Leffler så att läsaren riktigt känner vad den kvinna har att kämpa mot som är inknuten i snörliv och konventioner. Och man lockas att genast ta del av hennes tankar, berättelser och skådespel.

”… oavbrutet fängslande /…/ Monica Lauritzens biografi präglas av en lust och berättarglädje som är smittsam. Det är svårt att lägga ifrån sig skildringen av Anne Charlottes Lefflers liv och dikt. Den informationstäta skildringen är väl underbyggd, men kunskapen tynger aldrig. I stället imponeras man av de omfattande arkivstudier som ligger bakom ’Sanningens vägar’”.

Lena Kåreland, Svenska Dagbladet

Lena Kåreland, Svenska Dagbladet

"... en kryllande, levande och rik berättelse om att vara ung författare och kvinna på 1800-talet."
Margareta Sörenson, Expressen

”Det här är ett imponerande arbete, ett blivande referensverk som snabbt fylls av hundöron vid lysande brevcitat och tidsbilder, och det ingår i en renässans för de kvinnliga 1880-talsförfattarna som blev så bortglömda - för efter makalösa framgångar på Europas scener, stämplades de feministiska frågorna av manliga författare, med rivalen Strindberg i spetsen, som indignationslitteratur och tendenskonst: om kvinnor av kvinnor: ett sånt särintresse! Nu var det nya tider! Ibsen överlevde, men kvinnorna skrevs in i litteraturhistorien som lättviktare.”
Ulrika Milles, Kulturnytt

”Det är lätt att bli fascinerad av Lauritzens dokumentation av ett livsöde som är en roman i sig /…/ Genom att kartlägga denna märkliga kvinnas liv, gärningar och berömmelse har Monica Lauritzen gjort en kulturgärning motsvarande hennes biografi om Emilie Flygare Carlén. En vinst med Lauritzens materialnära metod är att läsaren blir intim med tiden. Inte minst fascinerande är den tidigare inte särskilt uppmärksammade uppväxten. Leffler brevväxlade ymnigt, inte bara med sin familj, utan också med ett nätverk bestående av sällsynt skarpsinniga ”väninnor” (och en och annan vän och älskare in spe) av vilka flera får stor betydelse också för hennes författarskap. Jag skulle vilja anbefalla ”Sanningens vägar” till läsning för alla män som inte tror att kvinnor kan tänka.”
Ebba Witt-Brattström, Dagens Nyheter

”Det är en äreräddning som heter duga. Framför allt intressant som en ingående skildring av en kvinnas svåra liv på såväl äktenskaps- som den litterära marknaden under denna motsägelsefulla tid då litteraturen och idédebatten predikade kvinnans frigörelse samtidigt som de etablerade konventionerna gjorde den så gott som omöjlig.”
Lisbeth Larsson, Göteborgs-Posten

Recensionsdag: 2012-09-04 Genre: Biografier och litteraturvetenskap Originalutgåvans utgivningsår: 2012 Omslagsformgivare: Elsa Wohlfahrt Larsson Nomineringar: Augustpriset Thema-kod: Biografi och prosa (ej fiktion) Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789100127701 (2012-08-21); E-bok, epub2, 9789100130275 (2012-08-21)

Sanningens vägar

Anne Charlotte Lefflers liv och dikt
Författare: Monica Lauritzen