Apelsinskalen

Författare: Ayad Akhtar

Utgivningsdag: 2012-07-13
Recensionsdag: 2012-07-27

”Du kommer kanske inte att tycka om mig om du får veta allt som hänt …”Rachel och Hayat sitter nära varandra i ett litet studentrum i USA. Snart kommer Hayat att utmana deras nyvunna kärlek. Något inom honom säger att han bara måste berätta. Han måste berätta om den strålande, själfulla Mina. Han vill berätta om allt vackert hon lärde honom när han var liten, hennes kunskap om islam och Koranen och hennes historia om den ödmjuke dervischen som tar emot bortslängda apelsinskal med tacksamhet. Men han vet också att han måste berätta om vad som hände sedan, när svartsjukan satte klorna i honom. När han kom att skada dem som han älskade allra mest.
Apelsinskalen är en uppslukande, modern och brännande aktuell roman om tro och tvivel, hängivelse och svek. Det är berättelsen om Hayat, en ung muslimsk kille som försöker finna sin väg som första generationen pakistan-amerikan i en av mellanvästerns välmående förorter. Men det är också berättelsen om Mina, en mörk saga om att slitas mellan förbjuden kärlek, omgivningens förväntningar och fördömelser, och en längtan efter att få glömma sig själv inför en kraft som är mäktigare än allt annat.

"Ayad Akhtars Apelsinskalen är en underhållande och spännande roman, ett allvarligt men samtidigt ironiskt och öppet verk om dervischens doftande apelsiner i en värld av konflikter, tro, misstro och hat."
Tidningen Kulturen

"Apelsinskalen är en intressant och spännande roman som är svår att lägga ifrån sig." Tranås Posten

"Gud visar sitt ansikte - och hon är vacker. Om du bara tänkte läsa en amerikansk roman det här året så rekommenderar Boktid Ayad Akhtars bok." Yle, kultur

Tidningen Kulturen

"Laddningen och spänningen boken igenom räcker gott och väl för ett högt betyg. Apelsinskalen fungerar alldeles utmärkt som hängmatteläsning, men lika bra att analyseras i en läsecirkel till hösten."
Sundsvalls Tidning

"Akhtar fångar ett barns tankar, han får oss att förstå vilka våndor Hayat genomgår och hur rädslan att förlora sin trygghet kan leda till att handla fel. Men att handla fel har inget med ondska att göra. Barn kan också skada – de kan göra mycket ont för att fånga kärleken – skillnaden är att de har mer tid på sig att kunna rätta till det som vuxna. Ansvaret bärs alltid av de vuxna.
Vi lär oss förstå både ett barns tankar och religiös fanatism bättre genom Apelsinskalen. Som så ofta hjälper oss en enskilds berättelse att förstå något främmande. Vi ser människan."
Smålandsposten

"Ayad Akhtar har alltså skrivit en klassisk utvecklingsroman, men inte bara det. Han skildrar samtidigt konflikterna inom islam mellan ultraradikala och toleranta, mellan män och kvinnor och därtill mellan muslimer och judar och kristna, troende eller icke. Allt gestaltas, granskas och konfronteras genom och inom den unge Hayat. Akhtar beskriver med självklar sakkunskap hur livet kan te sig i ett sekulariserat invandringsgeneröst samhälle i en välmående amerikansk förort."
Göteborgs-Posten

"Det är en ömsint, intressant, kritisk och välskriven berättelse om vådan att leva i två kulturer och om längtan att tillhöra båda. Det informativa och kritiskt tänkande resonemanget kring religion, med utgångspunkt i en naiv och godtrogen ung pojke, gör berättelsen intressant även ur pedagogisk synvinkel."
BTJ, Kristina Albinsson

"[L]evande skildrin[g] av en familj i kris och [ett] inkännande porträt[t] av en pojke på gränsen till vuxenlivet. Berättelsen har också ett driv som gör det svårt att sluta läsa – trots att man redan från början vet att det kommer att sluta illa är det ändå spännande att följa Hayat och Mina mot den oundvikliga avgrunden, särskilt som skildringen också rymmer både humor och en hel rad ljusglimtar."

"Kärlek, religion, isolering. Amerikanen Ayad Ahktars debutroman Apelsinskalen är laddad och spännande."
Örnsköldsviks Allehanda

Apelsinskalen (fint översatt av Peter Samuelsson) är en berättelse som på allvar, fast med humor, skildrar komplexiteten hos en troende människa."
Nerikes Allehanda

”En strålande debutroman, varm och klok.”
The Times

”Vilket nöje det är att stöta på en debutroman så självsäker och berättad med en sådan lätthet som Ayad Akhtars Apelsinskalen. [Akhtar] har skrivit en fantastiskt underhållande coming-of-age-berättelse …”
The New York Times

Apelsinskalen är en makalös roman. Du kommer inte ångra att du läst den."
Sunday Express

”En rik och hjärtslitande berättelse om religionens gränser och kärlekens faror.”
USA Today

"Här finns teman som påminner om L.P. Hartley och Ian McEwan, när en barnslig handling får katastrofala konsekvenser i vuxen ålder."
Times Literary Supplement

Recensionsdag: 2012-07-27 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Översättare: Peter Samuelsson Originalutgåvans titel: American Dervish Originalutgåvans utgivningsår: 2012 Omslagsformgivare: Chris Shamwana Thema-kod: Skönlitteratur: allmänt Antal sidor: 344 Mått: 145 x 220 x 27 mm Vikt: 510 g Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789100127251 (2012-07-13)

Apelsinskalen

Författare: Ayad Akhtar

Utgivningsdag: 2012-07-13